”Nissan Micra kylvää pelkoa Espoossa…”
Tuollainen otsikko oli Hesarissa 10.6.2020. No, kyse oli tietysti jostakin holtittomasta hurjastelijasta Kauklahden suunnalla. Vähän mielessä kävi vitsikkäästi, että jospa vanha Nissan Micra ylipäätään sai Bemari-espoolaiset järkkymään. Pitihän sellainen 20 vuotta vanha Micra kokeilla itsekin ja ainakin tehostamaton ohjaus oli pieni järkytys.
Päätoimittaja kurvasi pihaan vuosimallin 2000 yksilitraisella Nissan Micralla. Odottelin vantaalaisen kerrostaloyhtiömme pihalla. Meinasin jo soittaa, että ei tarvitse ajaa pihaan asti, kun voin hypätä kyytiin kadultakin. Nissan Micra on rumahan kuin piru, eikä päätoimittajan vitsinä 700 eurolla ostamaa Micraa vuosimallia 2000 ole suinkaan pidetty kuin kukkaa kämmenellä. Ei suostunut päätoimittaja kertomaan miksi osti auton. Liekö muistanutkaan koko tapahtumaa…
Tosin meillä Vantaalla kerrostaloyhteisössä vanha Nissan Micra ei taida järkyttää naapurustoa ihan kuten se ehkä tekee espoolaisella pientaloalueella…
Vääntää sai tosissaan
Tätä toisen polven Micraa valmistettiin vuosina 1992-2003. Silloin automalleja ei vaihdettu jatkuvasti, joten Micrakin sai jonkunlaista jatkuvuutta. Tämä Micra-malli oli muuten ensimmäinen, jota tehtiin Englannissa.
Autowiki-sivuston mukaan tähän Micraan sai lisävarusteena ohjaustehostimen. Päätoimittajan Micrassa sitä ei ollut ja sen kyllä tunsi ja puikkoihin pihalla hypätessä. Koronapiikkien oikeaan olkavarteen jättämät vihlonnat vahvistuivat tuntuvasti Micraa pyöritellessä. Onneksi minusta ei kuitenkaan pyrkimyksistäni huolimatta tullut kitaristilegendaa kuten Eric Claptonista. Claptonille taas seurasi käteen koronapiikeistä kuulemma niin pahoja jälkioireita, että oli soittotaito mennä.
Minä kun olen vasenkätinen, niin olen saanut koronapiikit oikeaan käsivarteen, sinne ylös hauiksen kohdalle. Ei minulla lihasta eli papuakaan kieltämättä kummoisesti siellä haiuksessa ole, mutta jo toukokuussa saadusta ensimmäisestä piikistä lähtien oikeaa kättä on vihlaissut vähänkin väärässä asennossa tuntuvasti. Ja kun sain toisen piikin, sitä on vihlonut vieläkin enemmän.
Jos jollakin autolla voi tehdä aikamatkan takavuosikymmenille, niin vanha 1-litrainen bensa-Micra on siihen oiva peli. Mittarilukema oli 241 000 kilometriä.
Tehostamaton ohjaus tekee Micralla ajamisen myös Tuusulan moottoritiellä urakohdissa hieman vaeltavaksi, vaikka sileällä tiellä se oli jopa yllättävänkin vakaa. Enemmän se ähellys tulee pyörittelystä ahtaissa paikoissa.
Löysin Helsingin Sanomista juuri tällaisen Micran kuntokokeen joulukuulta 2004. Kokeeseen otettu 3-ovinen ja 1.0 -litrainen Micra oli 74 874 kilometriä ajettu ja silloin hintapyyntö oli 7990 euroa. Yhteenvetona Micran todettiin olevan puutteineenkin mainiossa kunnossa.
Nissan Micraa ei ole koskaan ostettu ajonautintoihin, mutta se on ollut luotettava ja vähävikainen kulkupeli. Vuonna 1992 valittiin myös Vuoden autoksi. Sitä kehuttiin ”naisten euroautoksi”.
Ja naisethan Micralla ovatkin ajaneet. Oulun yliopiston 1990-luvun alussa tekemän tutkimuksen mukaan syynä olivat kevyt käsiteltävyys, ketteryys, luotettavuus ja sopivuus taajama-ajoon
”Jätä suoraan kadulle…”
Ilmeisesti ja ihan syystäkin lisävarusteeksi tarjottu ohjaustehostin on katsottu hintansa väärtiksi. Vaihteisto on 5-lovinen. Moottorit ovat vapaasti hengittäviä 16-venttiilisiä. Jousitukseltaan tämä vanhakin Nissan Micra on yllättävän mukava ja aikaansa suhteutettuna myös kohtuullisen äänetön. Taisin jossain vaiheessa päätoimittajalle tokaista, että jotkut 1-litraiset tämän päivän kolmipyttyiset pikkuturbot tuntuvat pitävän melkeinpä vähintään yhtä pahaa ääntä.
Jousitus nieli ainakin pienet kuopat edelleen riittävän tehokkaasti. Olen kuullut, että ohjaustehostin aikoinaan muutti tämän Micran kuin taikaiskusta ketteräksi ja kevyesti käsiteltäväksi. Se on helppo uskoa.
Varmuuden vuoksi pyysin päätoimittajaa jättämään kotiin palatessa kuitenkin kadulle. Se taas on omaa turhamaisuuttani. Jos minulla olisi ajokortti-ikään tullut tytär, joka tekee osa-aikaista vuorotyötä jossain kauempana, niin kyllä minä tämän päätoimittajan Micran uskaltaisin hänelle ostaa. Päätoimittaja on nopealiikkeinen mies, sillä hän oli jo ehtinyt myydä Micran ennen kuin ehdin kunnolla koko juttua edes kirjottaa. Joku hänen kaveri kävi Micralla ihan vitsinä ajamassa legendaarisen Ouninpohjan erikoiskokeenkin läpi.
Nissan Micra 1.0 vm. 2000
Mittarilukema: 241 000 km
Moottori: R4, 998 cm3
Teho: 54 hv
Vääntö: 79 Nm
Polttoaine: bensa
Vaihteisto: 5-lovinen manuaali
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 16,4 s
Huippunopeus 150 km/h
Yhdistetty kulutus: 6.1 l/100 km
Co2-päästöt 154 g/km
Mitat: pituus 3695 mm, leveys 1585 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2360 mm
Tavaratila 206 l
Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa