Kaasujalka

Vaihtoautovertailu – 20–25 000€ keskiluokan premium-sedanit

Julkaissut:

|

10.11.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vaihtoautovertailu – 20–25 000€ keskiluokan premium-sedanit

Kuvan Audi A4 Sedan Business 150-hevosvoimaisella ja 1.4-litraisella bensaturbolla lienee takuuvarma ostos paitsi kohtuullisen kilometrilukeman, myös manuaalivaihteistonsa takia.  Takavuosina kun VAG-konsernin DSG-automaattilaatikoiden maine ei ollut paras mahdollinen. Toisaalta Audi-ihmiset yleensä pitävät automaattilaatikkoa suorastaan ehdottomuutena. Kuvan etuvetoinen Audi on vuosimallia 2016 ja mittarilukema on 112 500 kilometriä, Co2-päästöt ovat 123 g/km. K-Auto Airportin hintapyyntö Vantaalla on 20 800 €.

Dieselmoottoriset keskiluokan premium-sedanit täyttivät 2010-luvulla rivitaloyhtiöiden autokatokset. Niille löytyy vaihtoautomarkkinoilla yhä ottajansa, vaikka ”pikkuporvari” nykypäivänä mieluiten päätyykin crossoveriin.

 

”Vakavasti otettavia” katumaasturihittejä ei vielä oikein 15 000 eurolla saa, mutta kun hintahaitarin alapää nostetaan 20 000 euroon, valinnanvara kasvaa jo melkoisesti.

Mäntsälässä vaihtoautokauppaa tekevän Autoimperiumin Jermu Numminen ei kuitenkaan enää hehkuta crossover-katumaastureiden ylivertaista haluttavuutta.

Enää ei ratkaise niinkään korimalli, vaan käyttövoima. Ihmisten ajatuksia ohjaa enemmän se, kulkeeko auto sähköllä vai dieselillä tai bensalla. Jopa innostus lataushybrideihin on jo vähän mennyt ohi ja nyt kysellään suoraan sähköautoa. Ihmiset haluavat olla varmoja, että jälleenmyyntiarvo säilyy kolmenkin vuoden kuluttua. Nyt on vaihtoautomarkkinaankin jo alkanut tulla täyssähköisiä autoja, Numminen sanoo.

Erityisen vahvana trendi näkyy pääkaupunkiseudulla. Sen sijaan pohjoisemmaksi mennessä dieselit ja bensa-autot ovat vielä valtavirtaa.

Bensa-sedan myy paremmin

Kaasujalan tämän kuun vaihtoautovertailussa tarkastellaan 20 000-25 000 euron arvoisia keskiluokan premium-sedaneita.
–Porrasperä on ollut hieman nihkeämpää myytävää jo muutaman vuoden ajan, kun monikäyttöisemmät farmaritkin näyttävät aiempaa paremmilta, nehän ovat varsin linjakkaita ja sporttisia nykyään. Farmarit menevät kaupaksi sellaisillekin, joilla ei ole hirveän suurta tarvetta tavarankuljettamiseen. Toki sedankin käy kaupaksi, niillä on ihan oma ostajakuntansa. Takavuosien farmaribuumista johtuen sedanien tarjonta on kuitenkin farmareita vähäisempää, Numminen sanoo.

Audi A4, C-sarjan Mercedes-Benz, 3-sarjan BMW, Volvo S60 ja Jaguar XE ovat tyypillisiä keskiluokan sedaneita: suosion salaisuus on lupauksia antava brändi ja premium-merkin tuoma hohde.
–Porrasperäisinä nämä autot on helpompi myydä bensamoottorisina. Samojen mallien farmarit taas tekevät paremmin kauppansa dieseleinä. Tämä on erikoinen juttu. Kiitos lehdistön ja Suomen valtiovallan, ihmiset mieltävät bensamoottorin dieseliä puhtaammaksi, vaikka ihan virallistenkin Co2-lukemien valossa tilanne on päinvastainen, Numminen sanoo.

Mersu helpoin myytävä

Tämän sarjan bensa-auto on helppo myydä jo senkin takia, että sellaista etsivälle on niukasti tarjontaa.

Mallien laittaminen suosituimmuusjärjestykseen hoituu Nummiselta vaivattomasti.
–Jos henkilökohtaista makuani kysyttäisiin, niin Jaguar XE olisi näistä ykkönen.  Mutta myyntimielessä laitan ykköseksi C-sarjan Mercedeksen, sen jälkeen järjestys on Audi A4, BMW:n 3-sarja, Volvo S60 ja Jaguar XE. Mersun suosiota selittää sen antama vaikutelma kilpailijoitaan isompana autona, vaikka todellisuudessa kokoero ei ole suuri. Esimerkiksi 3-sarjan Bemarin siro olemus antaa siitä hieman pienemmän vaikutelman. Mersu on tehty vähän ”äijemmäksi” ja harteikkaammaksi, Numminen sanoo.

Nummisen näkövaikutelma on helppo jakaa toimittajankin: C-sarjan Mersua on ulkoisesti vaikeampi erottaa isommasta E-sarjan Mersusta, kun taas BMW:n 5-sarja näyttää ulospäin selkeästi 3-sarjaa suuremmalta.

Varustelu on tässä sarjassa selkeä myyntivaltti.
–Jos porrasperäinen 3-sarjan BMW tai Audi A4 on ihan perusauto harmailla kangaspenkeillä, niin sitten se pitää myydä hinnalla, Numminen sanoo.

BMW 318i automaattilaatikolla ja 1,5-litraisella bensamoottorilla tehnee kauppansa, vaikka intohimoiselle Bemari-ihmiselle 136-hevosvoimainen ja 1.5-litrainen bensamoottori on riittämätön: miellettäänhän Bemari nimenomaan urheilullisen kuskin autoksi.  Tämän Bemarin menekkiä saattaa haitata juuri se, että se vaikuttaa olevan niin perus-Bemari kuin vain mahdollista. Toisaalta perus-BMW:lläkin on helppo viestittää naapurille, että ”ei tässä mitään Toyota-ihnisiä olla”. Se lienee myös luotettava ostos. Kuvan Bemari on vuosimallia 2016 ja mittarilukema on vasta 90 000 km. Suomen Autokauppa Oy Vantaalla pyytää tästä BMW:stä 21 800 €.

Mercedes-Benz C 220 BlueTec A Premium antaa mielikuvan saman sarjan kilpailijoita isommasta autosta. Sporttihenkiseen väkeen se ei vetoa, vaan viestittää enemmän leppoisaa menoa pitkillä suorilla.  Kuvan Mersussa on 2.1-litrainen ja 170-hevosvoimainen dieselmoottori. Co2-päästöt ovat 109 g/km, eli vähemmän kuin saman kokoluokan bensamoottorisissa kilpailijoissa. Siksi dieseleiden nykymaine ympäristöhirmuina pistää ihmetyttämään. Automaattilaatikko C-Mersussakin on lähes itsestäänselvyys. Pohjanmaan Autokeskuksen hintapyyntö Kokkolassa on tästä 126 000 kilometriä ajetusta ja vuosimallin 2015 C-sarjan Mersusta 22 800 €.

 

 

 

 

 

Ihan kaikki eivät miellä Volvoa premium-luokan merkiksi, mutta ainakin hintatasonsa puolesta Volvo S60 tuntuu kilpailevan samanikäisen ja saman kokoluokan Audi A4:n ja BMW:n 3-sarjan kanssa. Kuvan Volvo S60 D3 Momentum -automaatti on vuosimallia 2017 ja mittarilukema on vasta 70 000 km. 2-litraisesta turbodieselistä tehoa irtoaa 150 hevosvoimaa, mutta viralliset Co2-päästöt jäävät 107 grammaan kilometrillä. Vastaavilla tehoilla bensamoottorisen Volvo S60:n Co2-päästöt ovat 131 g/km. Jälleen kerran on pakko ihmetellä dieseleiden mustamaalausta ympäristöhirmuina. O.K. Auto Oy Jyväskylässä pyytää tästä Volvosta 22 400 €.

 

Nettiauto.comissa hintaluokassa 20 000-25 000 € syyskuun puolivälissä myynnissä olleet 17 Jaguar XE -mallia olivat kaikki dieseleitä. Neljä vuotta vanha pikku-Jagge lähtee kilpailijoitaan halvemmalla, mutta herättää varmasti enemmän naapurikateutta kuin vaikkapa 3-sarjan BMW tai Volvo S60. Kuvan Jaguar XE 2-litraisella dieselmoottorilla on vuosimallia 2017 ja mittarilukemakin on vasta 112 000 km.  Tehoakin löytyy riittävät 180 hevosvoimaa. Delta Auton hintapyyntö Tampereella jää nelivedosta ja automaattilaatikosta huolimatta   20 900 euroon.

 

 

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Iso bensasedan vaihtoautomarkkinoiden hylkiö?
Näin käy kaupaksi käytetyt kaasuautot
Näin käy kaupaksi 10-15 000 euron hintaiset sähköautot

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *