Vaihtoautovertailu – 20–25 000€ keskiluokan premium-sedanit
Dieselmoottoriset keskiluokan premium-sedanit täyttivät 2010-luvulla rivitaloyhtiöiden autokatokset. Niille löytyy vaihtoautomarkkinoilla yhä ottajansa, vaikka ”pikkuporvari” nykypäivänä mieluiten päätyykin crossoveriin.
”Vakavasti otettavia” katumaasturihittejä ei vielä oikein 15 000 eurolla saa, mutta kun hintahaitarin alapää nostetaan 20 000 euroon, valinnanvara kasvaa jo melkoisesti.
Mäntsälässä vaihtoautokauppaa tekevän Autoimperiumin Jermu Numminen ei kuitenkaan enää hehkuta crossover-katumaastureiden ylivertaista haluttavuutta.
Enää ei ratkaise niinkään korimalli, vaan käyttövoima. Ihmisten ajatuksia ohjaa enemmän se, kulkeeko auto sähköllä vai dieselillä tai bensalla. Jopa innostus lataushybrideihin on jo vähän mennyt ohi ja nyt kysellään suoraan sähköautoa. Ihmiset haluavat olla varmoja, että jälleenmyyntiarvo säilyy kolmenkin vuoden kuluttua. Nyt on vaihtoautomarkkinaankin jo alkanut tulla täyssähköisiä autoja, Numminen sanoo.
Erityisen vahvana trendi näkyy pääkaupunkiseudulla. Sen sijaan pohjoisemmaksi mennessä dieselit ja bensa-autot ovat vielä valtavirtaa.
Bensa-sedan myy paremmin
Kaasujalan tämän kuun vaihtoautovertailussa tarkastellaan 20 000-25 000 euron arvoisia keskiluokan premium-sedaneita.
–Porrasperä on ollut hieman nihkeämpää myytävää jo muutaman vuoden ajan, kun monikäyttöisemmät farmaritkin näyttävät aiempaa paremmilta, nehän ovat varsin linjakkaita ja sporttisia nykyään. Farmarit menevät kaupaksi sellaisillekin, joilla ei ole hirveän suurta tarvetta tavarankuljettamiseen. Toki sedankin käy kaupaksi, niillä on ihan oma ostajakuntansa. Takavuosien farmaribuumista johtuen sedanien tarjonta on kuitenkin farmareita vähäisempää, Numminen sanoo.
Audi A4, C-sarjan Mercedes-Benz, 3-sarjan BMW, Volvo S60 ja Jaguar XE ovat tyypillisiä keskiluokan sedaneita: suosion salaisuus on lupauksia antava brändi ja premium-merkin tuoma hohde.
–Porrasperäisinä nämä autot on helpompi myydä bensamoottorisina. Samojen mallien farmarit taas tekevät paremmin kauppansa dieseleinä. Tämä on erikoinen juttu. Kiitos lehdistön ja Suomen valtiovallan, ihmiset mieltävät bensamoottorin dieseliä puhtaammaksi, vaikka ihan virallistenkin Co2-lukemien valossa tilanne on päinvastainen, Numminen sanoo.
Mersu helpoin myytävä
Tämän sarjan bensa-auto on helppo myydä jo senkin takia, että sellaista etsivälle on niukasti tarjontaa.
Mallien laittaminen suosituimmuusjärjestykseen hoituu Nummiselta vaivattomasti.
–Jos henkilökohtaista makuani kysyttäisiin, niin Jaguar XE olisi näistä ykkönen. Mutta myyntimielessä laitan ykköseksi C-sarjan Mercedeksen, sen jälkeen järjestys on Audi A4, BMW:n 3-sarja, Volvo S60 ja Jaguar XE. Mersun suosiota selittää sen antama vaikutelma kilpailijoitaan isompana autona, vaikka todellisuudessa kokoero ei ole suuri. Esimerkiksi 3-sarjan Bemarin siro olemus antaa siitä hieman pienemmän vaikutelman. Mersu on tehty vähän ”äijemmäksi” ja harteikkaammaksi, Numminen sanoo.
Nummisen näkövaikutelma on helppo jakaa toimittajankin: C-sarjan Mersua on ulkoisesti vaikeampi erottaa isommasta E-sarjan Mersusta, kun taas BMW:n 5-sarja näyttää ulospäin selkeästi 3-sarjaa suuremmalta.
Varustelu on tässä sarjassa selkeä myyntivaltti.
–Jos porrasperäinen 3-sarjan BMW tai Audi A4 on ihan perusauto harmailla kangaspenkeillä, niin sitten se pitää myydä hinnalla, Numminen sanoo.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa