Kaasujalka

Koeajo Volkswagen Golf 1.5 TGI – Kaasua, komisario Peppone!

Julkaissut:

|

23.9.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volkswagen Golf 1.5 TGI – Kaasua, komisario Peppone!

Popedan lähes 40 vuoden takainen hittibiisi kannusti komisario Pepponea taistelemaan vääryyttä vastaan ja pistämään lisää kaasua kehiin. Volkswagen vastaa uudistuneella Golf Variant TGI:llä huutoon. Farmari-Golfin uudella kaasuversiolla taittaa jopa 400 kilometriä pelkällä maa- tai biokaasulla.

Volkswagen Golf 1.5 TGI. Olen usein ennenkin sanonut, että pelkkä ajettavuutta ja mukavuutta painottaen Golfia parempaa autoa ei järjellä ajateltuna tarvitse ollakaan. Siis jos asiaa katsotaan ihan kylmällä järjellä. Parempia ja kalliimpia autoja toki on pilvin pimein, mutta hinnan kohotessa korkeammaksi mukaan tulee paljon sellaista, joka ei ole oikeasti ihan välttämätöntä. Kai sitä voisi kutsua ”hifistelyksi”.

Golfin uusi kaasuversio on nelisylinterinen ja 1.5-litrainen TGI-moottori, jossa on tehoa 130 hevosvoimaa. Golf TGI:ssä on kolme kaasusäiliötä, joiden kokonaiskapasiteetti on 17,3 kg (115 litraa). Kaasu-Golfin saa niin Hatchback- kuin Variant -farmariversionakin. Ja jos kaasu loppuu, niin matka jatkuu bensalla.

Golf GTI:n toimintamatka pelkällä maa-tai biokaasulla on noin 400 kilometriä (WLTP). Bensasäiliö on 9 litraa ja ainakin virallisesti 1.5-litraisen ja 130-hevosvoimaisen bensa-Golfin yhdistetty kulutus on 5.5 litraa 100 kilometrillä. Eli toisin kuin sähköautolla, kaasu-Golfilla ei samalla tavalla tarvitse rangen ehtyessä panikoida. Koska en ole ekomies, vaan enemmän pihi mies, tankkasin halvempaa maakaasua.  Golf TGI:ssä pääasiallisena polttoaine on siis kaasu ja bensiini vaihtuu polttoaineeksi vasta kun kaasutankki on tyhjä.

Keskimääräinen polttoaineen kulutus maa-/biokaasulla on noin 4,1–4,3 kg/100 km (WLTP), jolloin CO2-päästöt ovat välillä 111–117 g/km.

Käynnistyy ”kaasumoodissa”

Nelisylinterinen moottori käynnistyy aina kaasumoodissa, syöttäen vain vähäisen määrän bensiiniä tietyissä harvoissa olosuhteissa. Jos kaasusäiliöiden paine tippuu alle tietyn ohjearvon, mikä vaihtelee riippuen kulloisestakin ajo-olosuhteesta, moottori vaihtaa bensiinikäytölle. Molemmille polttoainesäiliöille on oma mittarinsa ja järjestelmä kertoo myös kaasun- ja bensiininkulutuksen. Maa- ja biokaasun sekä bensiinin täyttöaukot on sijoitettu saman polttoainesäiliön luukun alle.

Kaasuauton hiilidioksidipäästöt ovat alhaisemmat muihin fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna. Biokaasu on täysin uusiutuva polttoaine, jonka liikennekäytöllä voidaan vähentää jopa 85 % polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonepäästöjä. Maakaasu on puolestaan luonnonkaasu, jota saadaan maakaasu- ja öljyesiintymistä. Liikennemaakaasu vähentää hiilidioksidipäästöjä 25 % bensiiniin verrattuna.

Minä ja moni muu haukkui yli vuosi sitten keväällä muuten erinomaisen kahdeksannen sukupolven Golfin menemistä liian digitaaliseksi. En muista enää, oliko siinä oikein mitään toimia perinteisillä painikkeilla, mutta koeajon osuessa helleviikolla tervehdin ilolla ainakin sitä, että ilmastoinnin toiminnot sai näytölle kuvallisella painikkeella. 10-tuumainen keskusnäytön kiiltävä musta muovipinta loi kuvaa todellisuutta ehkä hieman laaduttomammasta tuosta.

Radion äänenvoimakkuuden ja lämpötilan säätäminen kosketuspinnoilla perinteisten nappuloiden ja painikkeiden sijaan vaatii normaalia enemmän keskittymistä. Siitähän ei mihinkään pääse, että kuuttakymppiä lähestyvä ja yli 10 vuotta vanhalla C-Mersulla ajava Vantaan ukko ei näiden digiratkaisujen kanssa varmaan koskaan tule sinuiksi. Ja Golfissa sitä digiä totisesti riittää.

Eroa bensa-Golfiin ei tunne

Kaasu-Golfin yksi parhaita puolia on, että ajettavuudeltaan se ei poikkea mitenkään kevythybridillä höystetystä vastaavasta bensa-Golfista. Ajokokemus oli perinteisesti erinomainen. Ohjaustuntuma on luonnollinen, tarkka ja välitykset sopivat. Golf on onnistuneesti yhdistänyt mukavuuden ja jämäkkyyden.

Moottori vääntää miellyttävästi jo, kun kierrokset ovat 1 500 minuutissa, mutta ei se pelästy myöskään korkeita kierroksia. Eteneminen on lähes kaikissa tilanteissa vaivatonta ja tarpeen tullen myös sähäkkää. Kaasu-Golfin ratin taakse kotiutuu hetkessä.

Tärkeintä on tietysti se polttoainelasku. Itse en ollut vielä Kaasutankilla käynyt, kun tätä koeajojuttua kirjoitin. Kun auto oli minulla toista päivää, kävin sillä Hämeenlinnassa. Kotiin Vantaan Hiekkaharjuun palatessani trippimittari näytti lukemaksi 199 kilometriä. Kaasun kulutuksen näyttävän mittarin mukaan  kaasulla rangea eli toimintamatkaa olisi vielä ollut jäljellä 350 kilometriä, kun se kotoa lähtiessä näytti rangeksi 420 kilometriä. 200 kilometrin aikana siis kaasua olisikin kulunut vain 70 kilometrin edestä.

Kaasumittari toimi muutenkin vähän kummallisesti. Saapuessani Hämeenlinnaan näytti siltä kuin täyttöaukossa lymyillyt ”kaasuntonttu” olisi käynyt lorauttamassa säiliöön lisää kaasua: toimintamatka oli kasvanut lähtöhetken 420 kilometristä 440 kilometriin.

Jos kuitenkin luottaa valmistajan ilmoitukseen, niin Golf TGI -farmarin kaasun yhdistetty kulutus on 4.2 kg /100 km. Itse kun olen kiinnostunut ennen kaikkea ajamisen taloudellisuudesta, tankkaan Golfiin biokaasua halvempaa maakaasua. Halvemmalla Alueella maakaasun hinta oli juhannusviikolla 1.36 €/kg. Satasella kaasukustannus tämän perusteella on noin 5.7 €. Samalla alueella biokaasun hinta on 1.42 €/kg. Silloin ajo ympäristöystävällisemmin kustantaisi 5.9 €/100 km.

Vastaavanlaisen 130-hevosvoimaisen bensa-Variantin yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitetaan 5.5 l/100 km. Pääkaupunkiseudulla 95-oktaanisen bensan keskihinta oli 19.kesäkuuta 1.63 €: se tietäisi bensa-Golfilla lähes 9 euron polttoainelaskua 100 kilometrillä.

Kilpailukykyinen hinta

Volkswagen Golf Comfort Variant 1,5 TGI 96 kW DSG-automaatin lähtöhinta veroineen päivineen on 30 419,73 €. Golf Comfort Variant 1,5 eTSI 96 kW MHEV DSG-automaatin eli ajossa itse latautuvan perushybridin lähtöhinta veroineen on 28 916,89. Hintaero on siis noin 1500 euroa. Yhdistetyksi bensankulutukseksi itselataavalla Variant-hybridille ilmoitetaan 5.5 l/100 km. Se tietäisi lähes 9 euron polttoainelaskua 100 kilometrillä.

Olen maailman huonoin mies matematiikassa. Ylioppilaaksi en olisi edes päässyt, jos matematiikka olisi pitänyt kirjoittaa pakollisena. Laskin kuitenkin, että kalliimmalla biokaasulla ajaessakin 15 000 kilometriä vuodessa ajavan polttoainelasku olisi vuositasolla n. 885 euroa. Bensa-hybridillä 15 000 km vuodessa ajavan polttoainelasku samalla kaavalla olisi 1350 euroa. Eli vain 15 000 kilometriä vuodessa ajamallakin hintaero olisi kolmessa vuodessa kurottu umpeen. Ympäristöäkin siinä säästyisi jonkin verran. Perushybridin Co2-päästöt ovat 126 g/km, kaasu-Variantin 111 g/km. Ero näyttää tällä kaavalla pieneltä, mutta vuositasolla kaasu-Golf tupruttelee ilmaan 225 000 grammaa vähemmän hiilidioksidia.

Otetaan tähän sitten vielä valtion hyöty. Valtion keräämä autoverohan perustuu Co2-lukemiin. Kaasu-Golf Variantin 30 419 euron lähtöhinnassa autoveroa on arviolta 2 289,73 €. Esimerkiksi täyssähköisen Peugeot e-208 Active Pack 50 kWh 136 Automaatin lähtöhinta on 32 160 euroa ja siitä autoveroa on arviolta vain 836,38 €.Ja kysymys on kuitenkin ihan eri kokoluokan autoista. Kun biokaasukin kuitenkin säästää luontoa ja sähköautojen akkuja tehdään ties minkälaisissa oloissa ja ties miten törkyistä sähköä käyttäen, niin ihmettelen, kun viherväen puheissa ei biokaasuhehkutusta kuule. Kaasuautot kun ovat kuitenkin autoveroineenkin hankintahinnaltaan tavallisen kansan kukkaron ulottuvilla, kun taas Golf Variant -kokoluokan sähköautosta saa maksaa ainakin 40 000 euroa, mutta valtiolle siitä tulee autoveroa niukasti.

 

Plussat
Hiljainen
Ajaminen ei eroa vastaavasta bensa-Golfista
Taloudellinen

Miinukset
Hieman liian arkinen ulkonäkö.
Suurin osa hallintatoiminnoista digitaalisia ja hipaisujen takana

JÄLKIMAKU
Olen aina ollut innoissani, kun olen saanut uuden Volkswagen Golfin viikoksi koeajoon. Ja niin olin tälläkin kerralla. En ymmärrä, miksi Suomi täytyy ilmastokiimassa pistää sekaisin ja tohottaa autokannan sähköistämisellä. Pienessä maassa riittäisi kannustaminen Golf TGI:n kaltaisiin kaasuautoihin ja biokaasuun. Jos ostaisin uuden auton ja sijoittaisin siihen 35 000 euroa, kaiken muun tohinan jälkeen se voisi sittenkin olla juuri Golf TGI Variant.

Tekniset tiedot

Volkswagen Golf Variant Style 1.5 TGI 96 kW / 130 hv DSG
Moottori: R4, 1.498 cm3, turbo
Polttoaine: bio- tai maakaasu + bensa
Kaasusäiliön tilavuus: 17.3 kg
Bensasäiliön tilavuus: 9 l
Toimintamatka kaasulla: n. 400 km
Teho: 130 hv
Vääntö: 200 Nm
Vaihteisto: 7-lovinen DSG-automaattivaihteisto
Kaasun kulutus, yhdistetty: 4,2 kg/100km
Bensan kulutus: yhdistetty 5.5 l/100 km
Toimintamatka kaasulla ajaessa:
CO2 -päästöt, yhdistetty: 115 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.8 s
Huippunopeus 211 km/h
Mitat: pituus 4633 mm, leveys 1789 mm (ulkopeilit taitettuina), korkeus 1482 mm, akseliväli 2672 mm
Tavaratila 611 – 1642 l
Kokonaishinta: 36 313,61 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *