Kaasujalka

Vaihtoautovertailu 35-40 000 € – Herrasmies suosii yhä bensa-premiumia

Julkaissut:

|

15.9.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vaihtoautovertailu 35-40 000 € –  Herrasmies suosii yhä bensa-premiumia

Kuvan BMW 530 G30 Sedan 530i A xDrive Business Comfort todellinen ajonautiskelijan auto. Jos vuotuiset ajokilometrit jäävät noin 15 000 kilometriin tai sen alle, ei merkkiuskollinen Bemari-mies mieti dieseliä, vaan herkuttelee bensa-Bemarin hiljaisesta kyydistä, jolla kuitenkaan ei jää muiden tukkeeksi.  Neliveto tuo varmuutta menoon myös talvikeleillä. Kuvan 252-hevosvoimainen ja nelivetoinen BMW 530  vuosimallia 2017 oli vasta 71 000 km ajettu ja hintapyyntö Rausion J. Rinta-Jouppi Oy:ssä oli 37 999 €.

Monelle varttuneemmalle herrasmiehelle ainoa vaihtoehto on yhä porrasperäinen ja bensamoottorinen premiutason auto. –Hän haluaa hiljaisen ja mukavan auton, jolla ajaa ehkä noin 15 000 kilometriä vuodessa, arvelee paikallisjohtaja Marko Hiltunen J. Rinta-Joupin Raision liikkeestä.

Porrasperäisen ja bensamoottorisen ison premiumauton tärkeimpiä valtteja on hiljaisuus. Kun tavaratilan ja matkustamon välissä on paksulti terästä, jäävät myös takarenkaiden jyrinät matkustamon ulkopuolelle. Ja kun iso sedan on myös vaikkapa korkeaa crossoveria matalampi, eivät tuulensuhinatkaan tunge moottoritienopeuksissakaan sisälle yhtä voimakkaina. Puhumattakaan bensamoottorin dieselmoottoria hiljaisemmasta käyntiäänestä.

–Dieselmoottoria tietysti käy taloudellisemmin, mutta vastaavasti sen mukana tulee vuotuinen useiden satojen eurojen dieselvero. Kun vuotuinen ajomäärä jää ehkä 15 000 kilometriin vuodessa, moni haluaa välttää kalliin dieselveron. Näiden isompien bensapremiumien ostajat ovat profiililtaan enimmäkseen varttuneempia herrasmiehiä. He hakevat nimenomaan bensa-autoa, diesel ei ole des vaihtoehto, He haluavat kunnollisen auton, jolla on nautinto ajaa, Hiltunen sanoo.

Merkkiuskollisille

Iäkkäämmän herrasmiehen tavaratilantarpeetkin ovat pienemmät kuin pienten lasten vanhemmilla, siksi hän ei tarvitse katumaastureiden ja farmareiden muunneltavuutta. Herran ja rouvan matkalaukut ja golf-setit kyllä mahtuvat myös porrasperäisen E-Mersun tai 5-sarjan Bemarin peräkonttiin.

Vaikka isot bensa-autot eivät vaihtoautomarkkinoilla olisikaan kaikkein kuuminta tavaraa, niin juuri niille löytyy oma uskollinen ostajakuntansa.

–Valtaosa näistä isoista ja muutaman vuoden ikäisistä premiumautosta on uutena myyty dieselmoottorisina, joten bensamoottorisia vaihtoehtoja niistä on tarjolla melko vähän. Ja juuri tarjonnan niukkuuden takia niiden myyminen on melko helppoa. Leimallista näille isoille bensapremiumeille on myös se, että niitä ostavat asiakkaat ovat hyvin merkkiuskollisia. Bensa-Mersun ostaja on yleensä etsinyt nimenomaan Mersua eikä mitään muuta. He pitävät sedanin muodoista myös siksi, että peräpää pysyy helpommin puhtaana.

119 000 km ajettu Volvo S90 T5 Business Inscription automaatti vuosimallia 2016 (ensirek. 1-2020) oli myynnissä Tuusulan Kamuxissa.  254-hevosvoimaa antavat riittävästi puhtia ison sedanin etenemiseen. Kuvan auto kiihtyy nollasta sataseen 6.80 sekunnissa ja huippunopeus on 230 km/h. Hintapyyntö oli 35 950 €.

 

Käytetyn bensa-Mersun ostaja on merkkiuskollinen ja haluaa nimenomaan bensa-Mersun. Dieselmoottori tai jokin muu merkki eivät usein ole edes vaihtoehtoja. Kuvan Mercedes-Benz E
200 A Premium Business on vasta 63 000 km ajettu ”Suomi-auto” vuosimallia 2016. Tehoa porrasperäisen Mersun 2-litrainesta bensamoottorista löytyy 184 hevosvoimaa. Hintapyyntö jyväskyläläisessä Käyttöauto Oy:ssä oli 34 990 €.

 

Voimaa ja hiljaista kyytiä valtateille, mutta myös nelivetoa haasteellisiin olosuhteiseen tarjoaa Audi A6 Sedan Business Sport 2,0 TFSI 185 kW quattro S tronic vuosimallia 2016. Kuvan 2-litraisella ja 252-hevosvoimaisella bensa-Audilla on ajettu vasta 53 000 km. Lahden Rinta-Jouppi Oy:n hintapyyntö oli 34 980 €.

 

 

 

Jaguar ei kuulu hätyyttele myyntitilastojen piikkupaikkoja edes premiumautojen muutenkin kapeassa sarjassa. Ostjakunta on kuitenkin merkkiuskollista, joten myös kuvan 3-litraisella bensamoottorilla varustettu Jaguar XF löytänee ostajansa. 340-hevosvoimainen bensamoottori takaa menoon riittävästi puhtia ja kuvan Jagge on myös nelivetoinen. Autohara Jyväskylässä pyytää tästä vain 71 000 km ajetusta autosta 36 990 €.

 

Tämä Lexus GS 300h Hybrid Luxury Line vuosimallia 2017 on tämän sarjan ainoa hybridi, sillä valmistajan päämerkin Toyotan tavoin myös Lexuksen bensamoottorin taloudellisuutta autetaan ajon aikana itselatautuvalla sähköllä. Virallinen Co2-päästöjen lukema onkin vain 104 g/km. 2,5-litriasesta bensamoottorista irtoaa tehoa 181 hevosvoimaa. Mittarilukema oli 73 000 km hintapyyntö kaarinalaisella Autotalo F&M Oy:ssä oli 36 900 €.

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Iso bensasedan vaihtoautomarkkinoiden hylkiö?
Näin käy kaupaksi käytetyt kaasuautot
Näin käy kaupaksi 10-15 000 euron hintaiset sähköautot

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *