Kaasujalka

Koeajo käytetty Volvo V70 – Perusperheen vankka farmari

Julkaissut:

|

13.9.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Volvo V70 – Perusperheen vankka farmari

Vähemmän trendeistä piittaava, mutta luotettavaa isoa vaihtofarmaria kohtuuhintaan etsivä perusperheellinen ei voi sivuuttaa viimeisiä Volvo V70 -dieseleitä. Syitä siihen löytyy vaikka kuinka.

Statuksen nostattamiseksi käytetyn ja suhteellisen tuoreenkin Volvo V70:n ostaminen olisi ehkä vähän naurettavaa. Perheen jääkiekkoilevan juniorin joukkueessa kun monen pojan vanhemmalla on jo uuden ajan mahtikeulainen Volvo V90 -farmari. V70-malli kun poistui Volvon tuotannosta vuonna 2016 ja saman vuoden alkusyksystä V90:n polttomoottoriversiot tulivat myyntiin Euroopassa. Nettiauto.comissa oli tarjolla kesäkuun alussa vain yksi vuonna 2017 ensirekisteröity V70.

Koeajoon saatu Volvo V70 vuosimallia 2014 edustaa V70-mallisarjan kolmatta sukupolvea, joka tuli markkinoille vuonna 2007. Tarkkasilmäinen erottaa sen kuitenkin mallisarjan ensimmäisistä autoista vuonna 2013 tehdystä faceliftistä: maskin ristikkorakenne vaihtui neljään kromattuun, vaakatasoiseen lamelliin ja maskin keskelle tuli aiempaa suurikokoisempi Volvon logo. Etupuskuri sai  uuden muodon, jossa ilmanottoaukko oli laidasta laitaan ulottuva yhtenäinen komponentti. Myös takapuskuri oli muotoiltu uudelleen, kromisomisteita oli lisätty ja pakoputkien ulostulot ja takavalot oli muotoiltu uudelleen.

Suuria muutoksia tapahtui myös tekniikassa. V70:n nokalle saatu D4 -moottori edusti Volvon uusinta moottorifilosofiaa. Viisi- ja kuusisylinterisistä moottoreista luovuttiin kokonaan ja koko moottoripaletti nojasi myös dieseleissä 4-sylinterisiin ja kaksilitraisiin ratkaisuihin.

Nyt näitä viimeisiäkin V70 -dieselfarmareita saa vaihtoautoina kohtuuhintaan. Sellaisen sain koeajoon itsekin lentokentän kupeesta Kamux Airporista Vantaalla.  D4 osoittautui vankaksi, vääntäväksi ja tehokkaaksi dieselmoottoriksi, jonka kulutus on tietämäni mukaan saatu puristettua jopa neljällä alkaviin lukemiin. Lyhyessä koeajossa kulutusta ei pääse mittaamaan, mutta käsittääkseni nämä viimeisten Volvo V70 -mallien rivinelosdieselit ovat oikeasti taloudellisia. Ja se on varmasti yksi syy, miksi perusperheelliset yhä näitä Volvon farmaridieseleitä ostavat.

Tietysti itselleni tuli 2-litraisella rivinelosdieselillä ajaessa vähän haikea olo, kun olen elämässäni niillä Volvon aiemmilla kuutos- ja viitosdieseleillä niin paljon ajanut. Kun sain ajokortin kesällä 1981, isä oli edellisenä talvena ostanut vähän ajetun kuusisylinterisen Volvon 244 D6-mallin. Myöhemmin oma vaimoni osti Volvo S40 D5:n, jossa oli 5-sylinterinen dieselpannu. Niiden hörinää jäi kyllä kaipaamaan, kun nämä viimeiset 2-litraisen R4-dieselit eivät samalla tavalla ”hörise”. Kylmänä käynnistäessä 2-ltiraisen ja nelisylinterisen dieselmoottorin käynti oli hiukan rouheaa, mutta kesähelteillä ei kauan tarvinnut ajaa, kun käynti jo vaimeni.

Digimittarit

Vuonna 2013 näihin V70-malleihin tuli myös digimittarit. Niiden luettavuus jakaa mielipiteet: nuoremmat niitä ”diggaavat” ja tällaiset kuuttakymppiä lähestyvät seniorit vähän vierastavat.

Perinteinen virta-avainkin oli korvattu virtalukon paikkaa toimittavaan koloon työnnettävällä kapulalla.

D4-dieselmoottori yhdistettynä 8-portaiseen automaattivaihteistoon tarjosi vahvaa suorituskykyä ja pakottoman leppoisaa menoa. Vaihteisto teki yhteistyötä vääntävän moottorin kanssa vaivattomasti ja lähes huomaamatta.

Tuoreimmatkaan V70 -mallit eivät enää herätä intohimoja, enkä usko, että lätkäjoukkueen vanhempainkokouksessa lätkämutsikaan enää mainostaa V70-mallia ”meidän Volvona”.

Vaihtoautohalleissa tuoreimmat V70-dieselit tekevät tänä päivänä kuitenkin liukkaasti kauppansa. Hallituksen hysteria poistaa maasta dieselit ei ole saavuttanut lapsiperheitä, jotka tarvitsevat luotettavaa ja taloudellista farmaria arjen ajoon kohtuuhinnalla.

–Volvo V70 -diesel kohtuullisella kilometrilukemalla menee todella hyvin kaupaksi. Se on kivassa hintaluokassa ja turvallinen, järkevä sekä reilunkokoinen perheauto. Sellainen ostetaan enemmän järki-kuin tunnesyistä. Pääasiassa käytetyn Volvo V70:n ostajat ovat etsineet alun perinkin juuri Volvoa, ei mitään muuta merkkiä. Myöskään turvallisuutta Volvo-ihmiset eivät unohda painottaa. Viimeiset ja vähän ajetut V70-mallit menevät senkin takia hyvin kaupaksi, että yhtä vähän ajetut, mutta kutakuinkin samanikäiset Volvon V90-mallit ovat jo useita tuhansia euroja kalliimpia.

Volvo V70 D4 Summum automaatti, vm. 2014
Mittarilukema: 104 000 km
Moottori: R4, 1969 cm3
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: 8-lovinen automaatti
Vetotapa: etuveto
Tehot: 181 hv
Vääntö: 400 Nm
Yhdistetty kulutus: 4.3 l/100 km (tehtaan ilmoittama)
Co2-päästöt: 113 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.6 s
Huippunopeus 220 km/h
Mitat: pituus 4814 mm, leveys 1907 mm, korkeus 1547 mm, akseliväli 2816 mm
Tavaratila 555 – 1580 l
Myyjä: Kamux Airport, Vantaa
Hinta: 19 890 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Volkswagen ID.4 – Iso sähkömaasturi, vaatimaton toimintasäde
Koeajo käytetty Toyota Verso – Suurperheelliselle kentänhoitajalle
Koeajo käytetty BMW 330e – ”Amis-BMW” päivittyi pistokehybridiksi

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *