Käytetyt autot hintahuipussaan
LeasePlanin yli 20 000 leasingauton data vuosilta 2011–2021 kertoo, että leasingauton arvo laskee neljässä vuodessa noin puoleen. Nyt hinnat ovat huipputasolla.
Bensiini- ja dieselkäyttöisten leasingautojen niin sanottu jäännösarvo on vaihdellut melkoisesti 2010-luvulla. Tällä hetkellä jäännösarvo on koronapudotuksen jälkeen varsin korkealla tasolla. Jäännösarvo on rahasumma, jolla leasingyhtiö realisoi auton leasingkauden jälkeen.
Tarkastelussa on mukana leasinghenkilöautot, jotka ovat myyntihetkellä olleet 24–59 kuukauden ikäisiä ja niillä on ajettu 50 000–150 000. Näiden myyntihinnat on normalisoitu vastaamaan 42 kk ikäistä ja 110 000 ajettua autoa. Normalisoitua myyntihintaa verrataan auton autoverolliseen listahintaan, eli mahdollisia alennuksia ei huomioida.
Melkoista heiluntaa jäännösarvoissa
Kun jäännösarvoja verrataan käyttövoimittain, saatiin dieseleistä vuoden 2011 alussa suhteellisesti huomattavasti enemmän kuin bensiinikäyttöisistä autoista. Tilanne kuitenkin muuttui dramaattisesti vuoden 2012 alussa, kun bensiinikäyttöisten jäännösarvot ohittivat dieselit. Molempien käyttövoimien jäännösarvot sukelsivat samalla rajusti, dieseleillä jopa noin 15 prosenttia.
”Uusien autojen rekisteröinnit nousivat vuoden 2011 aikana ennätystasolle. Tämä pudotti merkittävästi käytettyjen autojen kysyntää, joka taas laski niistä saatuja hintoja”, LeasePlanin asiantuntija kaupallinen data-analyytikko Anton Holmström sanoo.
Tilanne palautui nopeasti jo 2013 alkupuolella ja pysyi melko tasaisena alkuvuoteen 2017 saakka, jolloin dieseleiden jäännösarvokehitys erkani bensiiniautoista selvästi alhaisemmalle tasolle.
Syynä oli oletettavasti Volkswagenin dieselautojen päästöskandaali ja yleinen kasvanut tietoisuus pienhiukkaspäästöistä. Euroopan isot kaupungit kielsivät kaupunkiin tulon vanhemmilla dieselautoilla.
”Dieselgate levisi koko dieselautojen kantaan, ja sillä on ollut pysyvä vaikutus dieseleiden jäännösarvoihin. Dieseleiden suhteelliset jäännösarvot ovat edelleen selvästi bensiinikäyttöisiä autoja alemmalla tasolla”, Holmström sanoo.
Dieselgaten varjo on aiheeton, sillä modernien dieseleiden päästöt ovat erityisesti suuremmissa autoluokissa merkittävästi bensiinimoottorisia pienemmät. Dieselpolttoaineessa on Suomessa biopolttoaineen jakeluvelvoitteen ansiosta 25–30 prosenttia hiilidioksidipäästöjen osalta nollapäästöistä biodieseliä. Bensiinissä bio-osuus (etanoli) on enintään 5 prosenttia (98 okt.) tai 10 prosenttia (95 okt.)
Tuontiautojen, joista iso osa on dieseleitä, määrän kasvu on osaltaan ajanut käytettyjen dieseleiden hintoja alaspäin.
Koronasta palauduttu käytettyjen autojen ennätysarvoihin
Koronapandemian alku aiheutti kovan iskun jäännösarvoihin vuoden 2020 alussa, mutta vaikutus kesti vain hetken.
”Olemme palautuneet jäännösarvoissa tarkastelujakson korkeimmalle tasolle, koska käytettyjen autojen kysyntä on nyt korkealla. Ihmiset haluavat suojautumissyistä välttää julkista liikennettä ja koronan aiheuttama vähentynyt kulutus on myös luultavasti kasvattanut perheiden säästöjä, jolloin kakkosauton hankinta on ollut mahdollista.”
”Elämme myös käyttövoimien murrosvaihetta, jolloin monet saattavat odottaa käyttövoimien voittajaa ja hankkivat sitä odotellessaan uudehkon käytetyn auton. Uusien autojen markkinoilla on vaikeuksia myös sirupulan vuoksi ja sekin vaikuttaa osaltaan käytettyjen autojen kysyntään”, Holmström sanoo.
Kun jäännösarvoja tarkastelee eri merkkien välillä, on viiden eniten myydyn merkin välillä ollut koko vuosikymmenen jonkin verran vaihtelua. Tällä hetkellä Skodan jäännösarvo on selkeästi korkein. Audi, Volvo ja Volkswagen seuraavat tasapäisesti hopeasijalla ja Ford on hieman muita alemmalla tasolla.
Vastaa