Kaasujalka

Koeajo Jeep Renegade – Spagettiwesterniä pistokehybridinä

Julkaissut:

|

21.8.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Jeep Renegade – Spagettiwesterniä pistokehybridinä

Maastoautojen edelläkävijä Jeepkin on valtamerkin autojen lailla sähköistänyt mallistoaan. Koeajoon saatiin Jeep-malliston pienin, Renegade. Nelivedolla ja pistokehybridinä Italian jenkki osoittautui maantieajossakin yllättävän mukavaksi peliksi. Pikkuautoksi se on kuitenkin melko kallis.

Jeepin mallimerkintä 4xe tarkoittaa nelivetoa ja sähköä. Konepellin alla on 1,3-litrainen bensiinimoottori turbolla ja taka-akselilla on sähkömoottori. Bensalla edetään etupyörien vetämänä, sähköajossa Renegade on takavetoinen. Molempien moottoreiden työskennellessä Renegdesta tulee nelivetoinen.

Renegade 4xe mukautuu kuljettajan ajotyylin mukaan ja sopeutuu kaikille teille. Kuljettaja voi hyödyntää koko yhdistelmämoottorin potentiaalia hybridi-tilassa tai käyttää pelkkää sähkömoottoria tuottamatta minkäänlaisia päästöjä Electric-tilassa. e-Save -tila auttaa polttomoottoria ylläpitämään ajon aikana latautuvaa akkuvirtaa. Sporttista ajofiilistä hakevalle löytyy oma asetuksensa.  Kun painaa 4 WD Lock -nappia, neliveto lukittuu päälle ja 4 WD Low -asetus puolestaan optimoi pyörille menevän voiman.

Eihän Renegadekaan mikään oikea maastoauto ole, mutta pienestäkin nelivedosta voi talvella olla iso apu. Renegade etenee maavaransa ansiosta vaivattomasti lumessa nelivedon automaattiasetuksella. Nelivedon lukitukselle tule tarvetta normaalissa arkiajossa.

Renegade kulkee ilmoituksen mukaan pelkällä sähköllä noin 50 kilometriä. Ja koska lähdin maahantuojan pihasta lämpimäksi ajetulla autolla, niin se myös lähestulkoon kulki luvatut 50 kilometriä pelkän pakkasen varassa. Pakkanen ja liikkeelle lähtö kylmänä tiettävästi pudottaa kantamaa jopa kolmanneksen.

Yllättävän jyhkeä

Sähkön tuomasta avusta huolimatta Renegadea ei voi kehua varsinaisesti bensapihiksi. Näissä lataushybrideissähän yhdistetty kulutus ilmoitetaan aina siitä lähtökohdasta, että valtaosin pirssillä ajetaan täysin ladattuna ja sähköllä. Niinpä Renegade PHEV:nkin viralliseksi kulutuslukemaksi on ilmoitettu vain 2,1 litraa satasella. No, minulla yhdistetty bensan kulutus pakkasviikolla meni yli yhdeksän litran.

Eniten yllätti Renegaden mukavuus ja hiljaisuus myös moottoritienopeuksissa. Ylipäätään on huikea huomata, kuinka toisenlaiseksi auto voi muuttua moottorin mukana. Edellinen koeajamani Jeep Regade oli 1-litrainen ja kolmesylinterinen pikkuturbo. Neljäs sylinteriä ja 1.3 litran kuutiotilavuus muuttavat saman auton kokoluokassaan kerran mainioksi matkakumppaniksi.2 40-hevosvoimainen Renagade -pistokehybridi on kokoisekseen yllättävän jämäkkä ja jyhkeä ajettava.

Kun autossa istutaan korkealla, kuskilla on avaran mukavat oltavat. Tosin ajoittain jousituksen pienet tutinat syövät vähän mukavuutta. Tuntuma tiehen säilyy kuitenkin läheisenä ja tarvittaessa ajonvakautus tulee mukaan kulkuun päättäväisesti.

Plussat

+ Mukava ja jämäkkä
+ Persoonallinen ulkonäkö
+ Tuntuu kokoaan isommalta

Miinukset
-Hinta
-Bensalla ajaessa suurikulutuksinen
– Persoonallinen ulkonäkö

JÄLKIMAKU

Oikein mainio peli, mutta itse en olisi valmis maksamaan 40-47 000 euroa pienestä maasturista pistokehybridinäkään, kun ihan samalla rahalla saa isonkin pistokehybridin, niinikään mainion Mitsubishi Outlanderin. Ymmärrän toki Renegadeen kallistuvaa nuorempaa väkeä. Jeepin maskilla pystyritilöineen on jenkkihohteensa, vaikka Renegade tehtäisiinkin Italiassa ja Fiatin pohjalle.

 

Jeep Renegade 4xe PHEV S
Moottori: R4, 1332 cm3, turbo
Teho: 240 hv
Yhdistetty kulutus (WLTP): 2.3 l/100 km
Co2-päästöt (yhdistetty WLTP): 50 g/km
Maksimivääntö: 270 Nm
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.1 s
Huippunopeus 199 km/h
Mitat: pituus 4236 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1692 mm, akseliväli 2570 mm
Tavaratila 330 l
Hinnat: Jeep Renegade PHEV 4xe S-mallin kokonaishinta 46 990 €, PHEV 4xe -malliston hinnat alk. 39 990 €

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

.

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *