Koeajo BMW 545e – Täydellinen perheauto?
5-sarjan BMW on monen auton vertailukohta ollut iät ja ajat, mutta tämä uusin versio laittaa kyllä kaikille autoille luun kurkkuun.
Olen monen koeajon yhteydessä maininnut, että ladattavat hybridit eivät ole minun henkilökohtaisia suosikkeja, mutta nyt joudun tai saan pyörtää sanani ainakin tämän auton kohdalla.
Koeajetun BMW 545e:n voimalinja on tuttu jo aiemmin koeajetusta X5:stä. Keulalla hyrrää legendaarinen suora kutonen, joka on luonnollisesti turboahdettu. Lisävoimaa tuo sähkömoottori ja järjestelmän yhteisteho huitelee yli 400 hevosvoiman ja vääntöäkin huimat yli 700Nm:iä.
Siinä missä jo vuosia markkinoilla myynnissä ollut kestosuosikki 530e tuntuu jotenkin vähän ohuelta ja puhdittomalta, tämän 545e:n suorituskyky laittaa jopa vanhempien sukupolvien M5:t ahtaalle. Huima laite. Tehdas lupaa toimintasädettä pelkällä sähköllä 57 kilometriä, johon meidän koeajon aikana ei päästy, mutta yli 40 kilometrin matka on helppo saavuttaa.
Ei farmaria
Farmaria ei ole saatavana lainkaan ja se on varmasti monen ostajan kompastuskivi. Vetokykyä löytyy 2000 kiloa, joten kaikki Hobbyt ja muut lasikuitukopit tulevat kevyesti perässä.
Akusto tuo autoon lisää painoa, mutta sitä ei ajossa huomaa lainkaan. Ohjauksen tunnokkuus on markkinoiden paras ja jousitus toimii täydellisesti. BMW:n hybridinelivedon voimalinja on toteutettu järkevästi, kuten aina ennenkin, että bensa- ja sähkömoottori on samassa linjassa ja näin ollen vetotapa on koko ajan samanlainen. Tämänkin BMW:n kohdalla vetosuhde on takatyöntöpainotteinen, joka tekee tästä todella maukkaan ajettavan liukkailla keleillä.
Meidän koeajo osui juuri kesärengaskelien alkaessa, joten pitoa riitti roppakaupalla. Suomen karkeat tietkään eivät aiheuttaneet mainittavaa rengasmelua ja urista huolimatta auto kulkee suoraan kuin se kuuluisa juna.
Koeajon kulutus jäi alle kuuteen litraan satasella, joka on hyvä saavutus näin tehokkaalle autolle. Me latasimme autoa vain öisin ja kulutusta olisi saanut tiputettua vieläkin alemmas ahkerammalla lataamisella, mutta meidän hermot eivät kestä jatkuvaa pulaamista johtojen kanssa. Joka iltainen ja aamuinen show:kin oli jo sietokynnyksen rajamailla.
Ladattavien hybridien suosio kasvaa huimaa vauhtia ja yhtenä houkutteena on hinta, sillä tämänkin auton hinnasta autoveroa on vain 2.919,75 euroa ja siksi kokonaishinta jää hyvin kilpailukykyiseksi. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että 530e xdrive maksaa reilut 60000 euroa, 530i xdrive lähtee reilulla 63 000 eurolla ja 530d xdrivesta saa pulittaa yli 69 000 euroa. Näistä kaikista tämä 545e on ehdoton suosikkini.
BMW 545e
Hinta alk: 69390€
Koeajoauton hinta varusteineen: 85.919,72€
Moottori: 2998cm3
Teho: 286hv + 109hv
Vääntö: 450Nm + 265Nm
Paino: 2020kg
Tavaratila: 410l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4963,1868, 1497, 2975
Kiihtyvyys 0-100km/h: 4.6s
Huippunopeus: 250km/h
Kulutus (valm.ilm): 2.2l
Päästöt: 51g/km
Koeajon kulutus: 5.9l
Plussat
Suorituskyky
Ajettavuus
Kokonaisuus
Miinukset
Ei farmaria saatavana
Jälkimaku
Tämä BMW 545e on tällä hetkellä ehkäpä markkinoiden paras perheauto, joka ei jätä juurikaan mitään toivomisen varaan. Hinta tosin karkaa monen ulottumattomiin, mutta se ei poista auton fantastisia ominaisuuksia.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa