Vaihtoautovertailu 15 000-20 000 € – Viistoperädieselin kujanjuoksu kiihtyy
Eipä taida tällä hetkellä juuri epäseksikkäämpää vaihtoautoa ollakaan kuin alemman keskikokoluokan perusdiesel manuaalivaihteisena 15 000 – 20 000 euron hintaluokassa. Jos ei ratsasta trendien perässä, saa vähintään kohtuuhinnalla vähän ajetun, taloudellisen ja luotettavan auton.
Vielä 10 vuotta sitten juuri tällainen viistoperäinen C-segmentin diesel manuaalilaatikolla oli ”hotinta hottia”. Kaikki vouhottivat dieseleiden ekologisuutta ja automaattilaatikko toi hintaan tuntuvan lisän.
Ennen oli ennen ja nyt on nyt, minultakin on tukka päästä lähtenyt.
Autotalon johtaja Miikka Lännistö raisiolaisesta Visa-Autosta myöntää, että Golf- ja Focus -kokoluokan dieselit manuaalivaihteilla ovat tällä hetkellä vaihtoautoina erittäin haasteellisia myytäviä.
–Varsinkin, jos hinta on 15 000 euroa tai enemmän. Yleensä ne joudutaankin myymään hinnalla. Vastaavien autojen bensaversiot sen sijaan menevät ihan mukavasti kaupaksi manuaalivaihteisinakin. Paljon kaupungissa ja taajamissa ajavalle tämän kokoinen diesel voisi kuitenkin tulla pitkässä juoksussa bensaversiota taloudellisemmaksi, koska juuri kaupunki- ja taajama-ajossa bensamoottorin kulutus on selkeästi suurempi, Lännistö sanoo.
Dieseleitä ostavat kuitenkin pääasiassa työkseen yli 30 000 kilometriä vuodessa ja pitkiä matkoja moottori- ja valtateillä ajavat.
– Ja silloin päädytään saman automerkin isompaan malliin, Volkswagen Passatiin mieluummin kuin Volkswagen Golfiin. Isomman dieselin tärkeimpiä valtteja on vakaa ajettavuus ja eritoten moottorin hiljaisempi käyntiääni, Lännistö sanoo.
Selkäesti halvemmalla
Kun vaihtoauton hinta on yli 15 000 euroa, asiakkaat vaativat yleensä jo automaattivaihteiston tuomaa vaivattomuutta.
–Golf-kokoluokan auto manuaalivaihteisena ja dieselmoottorilla pitää tässä hintaluokassa myydä jo selkeästi halvemmalla kuin vastaavanlainen auto automaattivaihteisena ja bensamoottorilla. Hintaeroksi ei välttämättä riitä 1000 tai edes 2000 euroa. Manuaalivaihteinen dieselauto on yhä hankalampi myydä ja mitä korkeampaan hintaluokkaan mennään, sitä vaikeammaksi se vielä käy. Vielä vähän aikaa sitten tilanne oli ihan päinvastainen: bensa-autot hinnoiteltiin paljon dieseleitä edullisemmin, Lännistö muistuttaa.
Lännistö uskoo, että dieselautoilla ajetaan Suomessa vielä pitkään, mutta Golf-kokoluokassa ne alkavat jo olla katoavaa kansanperinnettä.
Vähemmän trendeistä piittaavalle ja hieman meluisampaan autoon tyytyvällä onkin runsaasti valinnanvaraa. Tarjolla on paljon vähän ajettuja, mutta edullisia ja luotettuja sekä tuoreitakin käyttöautoja. Tosin vastineeksi pienemmille polttoainekustannuksilla tämän sarjan dieseleissä pitää huomioida himpun yli 500 euron vuosittainen ajoneuvovero.
– Golf- ja Focus -kokoluokan dieseleitä palautuu leasing-käytöstä paljon ja tarjontaa on kysyntää runsaammin. 12 000 eurolla saa vaikkapa alle viisi vuotta vanhan ja noin 100 000 kilometriä ajetun manuaalivaihteisen diesel-Golfin, jonka mukana taatusti saa autoa vastineeksi koko rahalle.
Tämän sarjan dieselhittiä vaihtoautomarkkinoilla Lännistön ei tarvitse kauan miettiä.
–Kyllä se on Skoda Octavia. Skoda on läpi historiansa ollut fiksusti hinnoiteltu autoja. Hiukan kilpailijoitaan isomman tuntua tarjoavana se on dieselinäkin muita aavistuksen mukavampi ja äänettömämpi. Vastaavasti taas esimerkiksi Toyota Auris on leimallisesti hybridiauto, siksi se miellyttää dieselmoottorisena hyvin marginaalista ostajakuntaa.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa