Kaasujalka

Vaihtoautovertailu 15 000-20 000 € – Viistoperädieselin kujanjuoksu kiihtyy

Julkaissut:

|

17.8.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vaihtoautovertailu 15 000-20 000 € – Viistoperädieselin kujanjuoksu kiihtyy

Skoda Octavia 1,6 TDI Style on autokauppiaan mukaan tämän sarjan vaihtodieseleiden hitti. Ensisijaisesti siksi, että siinä on ripaus muita enemmän ison auton tuntua. Kuvan Octavia-diesel on vuosimallia 2017, mittarilukema on vain 32 006 km ja hintapyyntö CarNext.comissa Vantaalla 17 250 €.

Eipä taida tällä hetkellä juuri epäseksikkäämpää vaihtoautoa ollakaan kuin alemman keskikokoluokan perusdiesel manuaalivaihteisena 15 000 – 20 000 euron hintaluokassa. Jos ei ratsasta trendien perässä, saa vähintään kohtuuhinnalla vähän ajetun, taloudellisen ja luotettavan auton.

Vielä 10 vuotta sitten juuri tällainen viistoperäinen C-segmentin diesel manuaalilaatikolla oli ”hotinta hottia”. Kaikki vouhottivat dieseleiden ekologisuutta ja automaattilaatikko toi hintaan tuntuvan lisän.

Ennen oli ennen ja nyt on nyt, minultakin on tukka päästä lähtenyt.

Autotalon johtaja Miikka Lännistö raisiolaisesta Visa-Autosta myöntää, että Golf- ja Focus -kokoluokan dieselit manuaalivaihteilla ovat tällä hetkellä vaihtoautoina erittäin haasteellisia myytäviä.
–Varsinkin, jos hinta on 15 000 euroa tai enemmän. Yleensä ne joudutaankin myymään hinnalla. Vastaavien autojen bensaversiot sen sijaan menevät ihan mukavasti kaupaksi manuaalivaihteisinakin. Paljon kaupungissa ja taajamissa ajavalle tämän kokoinen diesel voisi kuitenkin tulla pitkässä juoksussa bensaversiota taloudellisemmaksi, koska juuri kaupunki- ja taajama-ajossa bensamoottorin kulutus on selkeästi suurempi, Lännistö sanoo.

Dieseleitä ostavat kuitenkin pääasiassa työkseen yli 30 000 kilometriä vuodessa ja pitkiä matkoja moottori- ja valtateillä ajavat.
– Ja silloin päädytään saman automerkin isompaan malliin, Volkswagen Passatiin mieluummin kuin Volkswagen Golfiin. Isomman dieselin tärkeimpiä valtteja on vakaa ajettavuus ja eritoten moottorin hiljaisempi käyntiääni, Lännistö sanoo.

Selkäesti halvemmalla

Kun vaihtoauton hinta on yli 15 000 euroa, asiakkaat vaativat yleensä jo automaattivaihteiston tuomaa vaivattomuutta.
–Golf-kokoluokan auto manuaalivaihteisena ja dieselmoottorilla pitää tässä hintaluokassa myydä jo selkeästi halvemmalla kuin vastaavanlainen auto automaattivaihteisena ja bensamoottorilla. Hintaeroksi ei välttämättä riitä 1000 tai edes 2000 euroa. Manuaalivaihteinen dieselauto on yhä hankalampi myydä ja mitä korkeampaan hintaluokkaan mennään, sitä vaikeammaksi se vielä käy. Vielä vähän aikaa sitten tilanne oli ihan päinvastainen: bensa-autot hinnoiteltiin paljon dieseleitä edullisemmin, Lännistö muistuttaa.

Lännistö uskoo, että dieselautoilla ajetaan Suomessa vielä pitkään, mutta Golf-kokoluokassa ne alkavat jo olla katoavaa kansanperinnettä.

Vähemmän trendeistä piittaavalle ja hieman meluisampaan autoon tyytyvällä onkin runsaasti valinnanvaraa. Tarjolla on paljon vähän ajettuja, mutta edullisia ja luotettuja sekä tuoreitakin käyttöautoja. Tosin vastineeksi pienemmille polttoainekustannuksilla tämän sarjan dieseleissä pitää huomioida himpun yli 500 euron vuosittainen ajoneuvovero.
– Golf- ja Focus -kokoluokan dieseleitä palautuu leasing-käytöstä paljon ja tarjontaa on kysyntää runsaammin. 12 000 eurolla saa vaikkapa alle viisi vuotta vanhan ja noin 100 000 kilometriä ajetun manuaalivaihteisen diesel-Golfin, jonka mukana taatusti saa autoa vastineeksi koko rahalle.

Tämän sarjan dieselhittiä vaihtoautomarkkinoilla Lännistön ei tarvitse kauan miettiä.
–Kyllä se on Skoda Octavia. Skoda on läpi historiansa ollut fiksusti hinnoiteltu autoja. Hiukan kilpailijoitaan isomman tuntua tarjoavana se  on dieselinäkin muita aavistuksen mukavampi ja äänettömämpi. Vastaavasti taas esimerkiksi Toyota Auris on leimallisesti hybridiauto, siksi se miellyttää dieselmoottorisena hyvin marginaalista ostajakuntaa.

Teksti Timo Kiiski

Opel Astra 5-ov Innovation 1,6 CDTI ecoFLEX Start/Stop 136-hevosvoimaisena dieselinä ja 6-lovisella manuaalilaatikolla oli tämän joukon ylivoimaisesti halvin, vaikka vuosimalli on vasta 2016 ja mittarilukema 111 000 km. Auton varustelistaltakin löytyvät mm. webasto, peruutuskamera ja tutkat. Huoltokirja on kuulemma täydellinen. Varsinais-Suomen Auto-Center Oy Raisiossa pyytää kuvan autosta 13 490 €. Ajoneuvovero on 511 €/vuosi.

 

Korealaiset ovat nykyään hyvännäköisiä ja laadukkaita autoja, ”halpisauton” maine on jäänyt kauas 90-luvulle.   Tosin ei korealaisia myöskään saa polkuhintaan. Kuvan   Hyundai i30 1,6 CRDi Classic -diesel manuaalilaatikolla on vuosimallia 2017 ja autoliikkeen ilmoituksen mukaan tehdastakuukin on vielä voimassa. Mittarilukema on vain 46 000 km. Forssalaisen AKR Forssa Oy:n hintapyyntö on 15 900 €.

 

 

Kestohitti Toyota Aurista on tarjolla dieseleinä hyvin vähän, johtuen Toyotan edelläkävijän maineesta hybriditekniikassa.  Luotettavaa autoa pitkäksi aikaa hakevan ja kaupungissa paljon ajavan kannattaa huomioida tämä Toyota Auris 1,6 D-4D Business vuosimallia 2017. Diesel-Toyotalle 70 000 kilometrin mittarilukema on vasta sisäänajoa.  Visa-Auto Raisiossa pyytää tästä Auris-dieselistä 14 990 €.

 

Mazda 3:n jääminen kauas jo vuosien ajan kauas myyntitilastojen piikkipaikoilta on pienoinen  ihme: Mazda kun tiedetään luotettavaksi autoksi ja Mazda 3 on dynaamisen näköinenkin. Kuvan Mazda 3 5HB 1,5 Premium SKYACTIV-diesel  on vuosimallia 2018 ja mittarilukema vasta 56 000 km. Manuaalivaihteisto ja dieselmoottori eivät kuitenkaan ole tänä päivänä kovaa valuuttaa, joten Espoon Rinta-Joupin Autoliikkeen hintapyyntö tuoreesta ja vähän ajetusta jää 16 700 euroon.

KIA Ceed 1,6 CRDi SCR ISG 136hv EX 5D vuosimallia 2019 ja vain 66 000 km ajettuna ei taatusti ole riskiostos, kun Kia tunnetaan peräti 7 vuoden takuistaan. Ceedin kuten saman sarjan kilpailijoidenkin dieselmylly on myös tehokas ja vääntävä. Tehoa löytyy 136 hv ja vääntöä 280 Nm. Autokari Oy Varkaudessa pyytää kuvan kaksi vuotta vanhasta Ceedistä 19 900 €.

 

Ford Focus 1,5 TDCi EcoBlue 120hv Trend 5-ovisena hatcbackina ja manuaalivaihteilla pitää arvonsa dieselinäkin. Kuvan viistoperäisellä Focuksella vuosimallia 2018 on ajettu vain 46 000 km. Ei epäilystäkään, etteikö näin vähän ajetulla diesel-Fordilla olisi edessään vielä useita huolettomia vuosia. Kamux Vantaa Airport Hyötyautot pyytää kuvan manuaalivaihteisesta diesel-Focuksesta 19 790 €.

 

Kauas on tultu niistä ajoista, kun Volkswagen Golf haluttiin ennen muuta dieselinä. Kuvan Golf Comfortline 1,6 TDI on vuosimallia 2017 ja mittarilukema on vain 25 000 € Varustelista sisältää mm. mukautuvan vakionopeussäätimen, peruutuskameran navigaattorin ja parkkitutkat. Rinta-Joupin  Autoliikkeen hintapyyntö Kouvolassa on 18 800 €.

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Iso bensasedan vaihtoautomarkkinoiden hylkiö?
Näin käy kaupaksi käytetyt kaasuautot
Näin käy kaupaksi 10-15 000 euron hintaiset sähköautot

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *