Käytetty Ford Mustang 2.3 – Kaikkea muuta kuin ”spede”
Mallimerkintä Ford 2.3 Mustang EcoBoost saa epäilemään, onko pitkäkeulaisen nyky-Mustanginkin konepellin alla jokin kolmipyttyinen ja pärisevä säästöturbo kuten jossakin Ford Fiestassakin. No, ei toki! Neljä vuotta vanhakin Mustang nelipyttyisenä ja kovakattoisenakin on makea auto ja kaikkea muuta kuin ”spede”.
Koeajo käytetty Ford Mustang. Ihan selvennykseksi nykypolville, mistä tuo spede-sana tulee. Kaikkien Turhapuro-leffojen isä oli Pertti ”Spede” Pasanen, joka kruisaili kultaisella 1960-luvulla avokattoisella amerikkalaisella Ford Mustangilla. Siihen maailmanaikaan Amerikan ja Saksan Fordit olivat ihan eri maailmasta. Amerikkalaiset Fordit olivat V6- tai V8-moottorisia sporttisia asfaltinrypistäjiä tai isoja valtatielaivoja. Ford Mustangista tuli maailman eniten myyty urheiluauto, sikäli kuin sitä voi urheiluautoksi sanoa. Ulkonäkö oli ärhäkän urheiluauton.
Saksan Fordit taas olivat perusautoja, hyvinvoivan keskiluokan Ford Taunuksia ja Ford Escorteja. Tekniikaltaan kuitenkin myös Mustang oli samanlainen kuin perushenkilöautot. Erona oli kuitenkin kuutiotilavuudeltaan V8- ja R6 -moottorit, joissa riitti tilavuutta 2300-7000 cm3.
Sittemmin viihdemoguli Pasasen lempinimi ”Spede” levisi nuorisokielessä tarkoittamaan kaikenlaista muutakin ”spedeä” eli pelleä: ”Älä viitti olla tollanen spede!”.
No, Mustang ei koskaan ole ollut ”spede”. Sen valmistus on jatkunut jenkeissä keskeytyksettä yli viiden vuosikymmenen ajan. Vuodelle 2015 esiteltiin mallin seitsemäs sukupolvi. Silloin myyntiin tulleen nykysukupolven Mustangin suunnittelun lähtökohtana oli soveltuvuus myös Eurooppaan. Mustangin alkuperäishengen idean mukaisesti Mustang on yhä suorituskykyinen ja persoonallinen, mutta silti kohtuuhintainen urheiluauto.
Koeajoon otin Ford Mustang EcoBoostin 2.3-litraisella bensaturbolla ja manuaalivaihteilla. Auto oli vuosimallia 2017. Mittarilukema oli vasta 54 000 km, eli käytännössä auto oli uudenveroinen.
Ei mikään päristin
Ensinäkemältä silmään pistää jo mallimerkintä 2.3 EcoBoost. Ei kai tässäkin ole konepellin alla jokin säästöturbo kuten Ford Focuksessa tai Ford Fiestassa? No ei sentään. Sylintereitä on sentään neljä ja yhdessä turbon kanssa ”mökää” konepellin alta löytyy 317 hevosvoiman verran.
Toki Mustang on edelleen ehta Amerikan Ford, vaikka kustannussäästöt näkyvät senkin ohjaamossa mm. kovan muovin käyttönä nahan rinnalla.
Koeajoauto oli kaiketi niin karvalakkimalli kuin voi olla: manuaalivaihteinen ja kovakattoinen. Ehkä se selittää suht edullisen hinnankin. Hintapyyntö 54 000 km ajetusta ja neljä vuotta vanhasta punaisesta asfaltinrypistäjästä oli karvan alle 40 000 €. Eihän sillä rahalla saa kuin uuden hyvin varustellun Ford Mondeon.
Toisaalta odotukset ”halpis-Mustangillekin” olivat ehkä liian kovat. Väkisinkin siltä odotti isomman GT-Mustangin vapaasti V8-moottorin jyhkeää murinaa. Jos tämä sama 2.3-litrainen. 4-sylinterinen ja 312-hevosvoimainen EcoBoost -bensaturbo olisikin istutettu Mondeoon, niin olisin hakannut innosta rattia.
Nyt odotukset perinne-Mustangin fiiliksistä olivat ehkä liian kovat. Meinasi unohtua, että 5-litraisen V8-moottorin soundeista saa myös maksaa enemmän. Sen hinnat alkoivat vuonna 80 000 eurosta vuonna 2015. Manuaalivaihteisen ja kovakattoisen 2.3 EcoBoostin lähtöhinta oli silloin himpun vajaat 60 000 euroa. Pelkästään automaattivaihteisto ja avattava katto nostivat pelkästään 2.3-litraisen EcoBoostinkin hintaa 10 000 eurolla.
Hinnannoususta pääosa tuli korkeammasta autoverosta ja se taas pohjautuu Co2-päästöihin. Manuaalivaihteisessa 2.3-litraisessa EcoBoostissa Co2-päästöt olivat 179 g/100 km, avokattoisella automaatilla 225 g/km.
Vietävän hyvännäköinen
Kaikkiaan 2.3-litrainen Ford Mustang 2.3 EcoBoost on erinomaisen makea ja vakaa ajettava, ja kyllä siitäkin mökää ihan tarpeeksi sisälle kuuluu. Se on vietävän hyvännäköinen auto, joka nykypäivän modernista tekniikasta huolimatta henkii sitä samaa Mustangin fiilistä kuin se klassikoksi jo muodostunut ensimmäisen polven Mustang 1960-luvulta.
Ohjaamo näyttää tyylikkäältä, vaikka siinä onkin käytetty nahkan lisäksi paljon myös kovaa muovia. Ergonomia on kohdallaan: kuskin penkki antaa tällaiselle 177-senttiselle ukolle hyvän tuen niin ristiselälle kuin reisillekin. Penkeissä on sopivasti myös pientä pehmeyttä. Pidempijalkaiselle sen sijaan istuinosa epäilemättä on liian lyhyt. Hallintalaitteet ovat hyvin käsillä. Vaikka ratissa on viikset ja napit, niin konsolissa radion alla on myös Mustang-henkiset pianomaiset nappulat.
Kokonaisuus henkii sopivasti historiaa ja nykypäivää rinnakkain. Klassikko-Mustang 1960-luvulta on tietysti jokaisen Hollywood-tähden autokokoelmassa, mutta googlaamalla selvisi, että kyllä moni superjulkkis on ottanut omakseen myös nykypolven Mustangin. Heistä tunnetuimpana silmään pisti Sylvester ”Rambo” Stallone.
Fiilis on perus-Mustangissakin hyvä. Auto reagoi hyvin ohjaukseen, tuntuma etupyöriin on erittäin hyvä. Mustang ottaa isommatkin heitot pehmeästi, mutta samalla kuitenkin jämptisti. Alusta on napakka, mitään ylimääräistä kolahtelua ei tunnu eikä kuulu. Tosin takavetoisen Mustangin perän menohaluisempi saisi melko helposti myös irtoamaan.
Mustangi on kotonaan niin huonommillakin paremmillakin teillä.
Tavallaan EcoBoost-Mustangin eurooppalaistyyppinen perusautomaisuus ja leppoisuus saa monet haikailemaan automaattivaihteistoa, mutta itse kyllä tulin sinuiksi myös manuaalilaatikon kanssa. Kun antaa ”hanaa” raskaalla kengällä, käsin hämmentäminen pääsee omalla tavallaan jopa oikeuksiinsa. Karkeat soundit houkuttelevat herkästi ”luukuttamaan”.
Miinusta tulee näkyvyydestä: se on aika heikko etuviistoon leveän A-pilarin takia. Näkyvyyttä heikentävät myös korkea vyötärölinja ja matalat ikkunat.
Käytetty kovakattoinen karvalakki-Mustang on kuin luotu perusjampalle, joka hakee näyttävää ja urheilullista autoa ihan ympärivuotiseen ajoon. Vähemmän autoista perillä olevat luokittelevat sen helposti samaan kategoriaan vaikkapa Porschen kanssa. No eihän toki oikeasti mikään urheiluautomallinen Porsche oli verrannollinen EcoBoost Mustangiin, mutta voihan joku niinkin luulla.
Tämän päivän 1-litraisella ja 3-pyttyisellä bensaturbolla huristavalle perhetuttavalle jo 2.3-litrainen bensaturbo käy muskeliautosta. Mustangilla et taatusti ole kauniiden naisten ja naapuruston silmissä mikään ”spede”.
Tekniset tiedot
Ford Mustang 2,3 EcoBoost, vm. 2017
Mittarilukema: 54 000 km
Moottori: R4, 2264 cm3, turboahdettu ja suorasuihkutteinen
Polttoaine: bensiini
Vetotapa: takaveto
Vaihteisto: 6-lovinen manuaali
Teho: 317 hv
Vääntö: 432 Nm
Yhdistetty kulutus: 8 l/100 km
Co2-päästöt: 179 g/km
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 5.8 s
Huippunopeus 233 km/h
Mitat: pituus 4784 mm, leveys 1916 mm (ulkopeilit taitettuina), korkeus 1381 mm, akseliväli 2720 mm
Tavaratila 408 l
Myyjä: Autokeskus Oy Konala, Helsinki
Hinta: 38 990 €
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa