Uusi Volkswagen Golf R Variant syksyllä Suomeen
Uusi Volkswagen Golf R Variant on 235 kW:n (320 hv) tehollaan Volkswagenin suorituskykyisin, tehokkain ja dynaamisin farmarimalli kautta aikain. Enemmän tehoa ja ajodynamiikkaa, useita innovaatioita, enemmän tilaa ja suuria tunteita: se tekee uudesta Golf R Variantista paremman kuin koskaan aikaisemmin. Vakiovarusteinen 4MOTION-neliveto yhdistettynä R Performance Torque Vectoring -järjestelmään ja 2,0 TSI-bensiinimoottoriin tarjoaa vääntöä maksimissaan 420 Nm.
Voima välitetään R-malleihin mukautetun 7-vaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta. Golf R Variant kiihtyy 0–100 km/h vain 4,9 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu sähköisesti 250 km/h mutta 270 km/h huippunopeus on saatavilla erityisen R Performance -paketin kautta. Paketti sisältää myös erityiset 19” Estoril-kevytmetallivanteet ja kaksi uutta ajoprofiilia Special (Nürburgring-moodi) ja Drift. Uusimman sukupolven kuljettajaa avustavat järjestelmät ja infotainment-järjestelmä lisäävät entisestään turvallisuutta, mukavuutta ja viihtyisyyttä.
Uusi Volkswagen Golf R Variant on erityisen urheilullinen mutta samalla se on säilyttänyt kaikki farmarimallin tavalliset piirteet: se on monikäyttöinen, mukava, tilava ja sopii täydellisesti perheautoksi tilanteeseen kuin tilanteeseen. Sen monikäyttöisyyttä ei vaaranna edes R-mukautettu urheilullinen alusta (20 mm normaalia matalampi) eikä se, että se on suunniteltu rata-ajo-ominaisuudet mielessä. Uusi Golf R Variant on täydellinen yhdistelmä kompaktia Golf R:ää ja farmarimallia. Urheilullisuus, suorituskyky ja tunteet kohtaavat tilavuuden, monikäyttöisyyden ja innovaation. Uuden Golf R Variantin sisätilat hyötyvät täysin 66 mm pidemmästä akselivälistä verrattuna normaaliin Golf R -malliin. Erityisesti takana matkustajat hyötyvät runsaammista mittasuhteista: maksimaalinen jalkatila kasvaa 903 mm:stä 941 mm:iin. Volkswagen Golf R Variantin tavaratila on 611 litraa, joka kasvaa aina 1 642 litraan, kun takaistuimet on taitettu alas. Ensimmäistä kertaa Golf R Variantiin on saatavilla vetokoukku (lisävaruste), joka tarjoaa 1 700 kg vetomassan (jarrullinen).
Urheilullisin Golf Variant kautta aikain
Volkswagen Golf R Variant on varustettu tyypillisillä R-malleille mukautetuilla yksityiskohdilla: R-muotoiltu etupuskuri, ilmaottoaukot ja etusäleikkö ovat tunnusmerkkinä auton etuosassa. Sivuprofiilissa huomio kiinnittyy auton helmalevikkeisiin, jotka on samanväriset auton korin kanssa. Täysin uutta on R-muotoiltu takapuskuri yhdistettynä mustan sävyiseen diffuusoriin sekä urheilullinen pakoputkisto, joka on saman tyyppinen kuin muissakin Volkswagen R -malleissa ja ylpeilee kahdella kromipäällysteisellä kaksois-pakoputkella. Valittavissa on kolme ulkoväriä: Lapiz Blue -metalliväri, Deep Black –helmiäisväri ja Pure White -normaaliväri.
Kuten Volkswagen Golf R myös Golf R Variant on varustettu uudella 4MOTION-nelivedolla, johon on yhdistetty R Performance Torque Vectoring -järjestelmä. Tässä uudelleen kehitetyssä nelivetojärjestelmässä on selektiivinen väännönohjaus taka-akselilla. Voimaa jaetaan nyt sekä etu- ja taka-akseleiden lisäksi myös molempien takarenkaiden välillä. Järjestelmä auttaa uutta Golf R Variantia kääntymään kaarteeseen entistä dynaamisemmin ilman aliohjaus-ilmiötä. Ensimmäistä kertaa Golf R Variantin nelivetojärjestelmä on yhdistetty myös Vehicle Dynamics Manager (VDM) -järjestelmään sekä mukautuvaan alustansäätöön (DCC) ja elektroniseen tasauspyörästön lukkoon XDS). Progressiivinen ohjaus on myös vakiovaruste. Järjestelmien integrointi tarjoaa täysin uudenlaista ajodynamiikkaa ja auton käsiteltävyyttä – lyhyesti sanottuna maksimaalista ajomukavuutta. Uusi Golf R Variant on viimeistelty legendaarisella Nürburgringin Nordscleifen radalla.
Kaksi uutta ajoprofiilia
Mikäli autossa on lisävarusteinen R Performance -paketti, Golf R Variant saa kaksi uutta ajoprofiilia. Special-ajoprofiilissa kaikki auton pääjärjestelmien parametrit on konfiguroitu Nordschleife-radalle sopiviksi. R Performance -paketin toinen uusi ajoprofiili Drift, on suunniteltu nimenomaan suljetuille teille tehden ajamisesta entistä hauskempaa.
Neljä muuta ajoprofiilia Comfort, Sport, Race ja Individual ovat vakiovarusteita. Kuljettaja voi vaihtaa ESC-asetuksia nappia painamalla. ESC voidaan myös kytkeä kokonaan pois päältä mutta automaattinen hätäjarrutus ja väistötoiminto aktivoivat ESC:n uudelleen päälle hätätilanteessa.
Volkswagenin 1,984 kuutiosenttimetrinen nelisylinterinen turboahdettu EA888-moottori tuottaa tehoa 235 kW (320 hv). Se on 14 kW (20 hv) enemmän kuin edeltäjämallissa. Maksimivääntö on lisääntynyt 400 Nm:stä 420 Nm:iin. Maksimivääntö on käytettävissä myös alhaisilla ajonopeuksilla ja pysyy tasaisena aina suurempiin nopeuksiin – kierrosvälillä 2 100–5 350 1/min. Volkswagenin 2,0 TSI -bensiinimoottori täyttää EU6 AP –päästöstandardit. Uutta on myös etuakselin 18” jarrujärjestelmä sinisillä jarrusatuloilla (aikaisemmin 17”).
Uusi Golf R Variant on aito R myös sisäpuolelta
Uudessa Golf R Variantissa on vakiovarusteena lämmitettävä nahkaverhoiltu monitoimiohjauspyörä. R-monitoimiohjauspyörässä on uusi R-painike ja isommat vaihteenvalitsimet. R-painiketta voimakkaasti painamalla on mahdollista siirtyä suoraan Race-ajomoodiin. Kiinteällä pääntuella varustetut urheiluistuimet R-logolla ovat myös vakiovaruste. Istuinten keskiosat ovat Sardegna-kangasta ja reunat ArtVelours-microfleeceä. Istuimiin on saatavissa lisävarusteena myös nahkaverhoilu Nappa tuuletetuilla etuistuimilla.
Sisäpuolella Volkswagen on digitalisoinut ohjaamon. Vakiovarusteena ovat uusimman sukupolven MIB3-infotainment-järjestelmä ja R-malleja varten mukautettu Discover Cockpit Pro -mittaristo. Uudessa Golf R Variantissa on myös uusi R-näkymä, joka tarjoaa täysin uudenlaisen 3D-ulkoasun. Mittaristosta löytyy myös erityinen kierrosaikanäyttö.
Ensimmäiset uudet Volkswagen Golf R Variantit saapuvat Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille loppuvuodesta 2021.
Vastaa