Koeajo BMW X5 45e – Hidasta lataamista
BMW X5 -malliston ehdottomasti paras vaihtoehto hinnan kannalta on tämä koeajettu 45e, jolla pääsee sähköllä kevyesti yli 70 kilometriä, mutta harmina on onnettoman hidas lataus.
Hulppean komea uudistunut BMW X5 sai myös hybridin voimalinjakseen ja tällä kertaa polttomoottorina on se legendaarinen suorakutonen. Nykytrendien mukaisesti moottori on turboahdettu.
Valtion kassaa tämä rikastuttaa vain 2 879,51 autoveroeuron verran ja sekös maamme hallitusta kismittää. Merkillepantavaa on kuitenkin se, että tämänkin auton kohdalla arvonlisäveron osuus on autoveroa paljon suurempi. Alvia tästä tulee valtiolle 17 891,61 euroa. Koeajettu 45e on X5-malliston selkeästi edullisin versio ja varmasti nouseekin myydyimmäksi versioksi. Aiemmin se suosituin versio on jo lähes legendaarisella suoralla dieselkutosella varustettu malli ja siitä saa maksaa 12 000 euroa enemmän.
X5 on ennenkin ollut saatavana ladattavana hybridinä, mutta polttomoottorina oli vain 2-litrainen bensaturbo ja se tuntui näin isossa autossa turhan puhdittomalta. Olin aluksi vähän skeptinen tämän suhteen, sillä oma valintani autoon olisi ehdottomasti ollut diesel, mutta jo ensimetrit vakuuttivat. Suorituskyky on vakuuttavaa, sillä tuttu nollasta sataseen saavutetaan alle 6 sekunnissa, joten kiihtyvyys urheiluautojen tasoa. 286-hevosvoimaisen ahdetun bensakoneen ansiosta kiihtyvyys jatkuu ripeänä niin pitkään, kun vaan kaasupolkimen pitäisi pohjassa.
Sähköllä yli 70 kilometriä
Auto painaa huimat 2500 kiloa ja sen kyllä huomaa kaarteissa ja jarrutuksissa. Mikään mutkateiden nielijä tämä ei ole, mutta ei ole tarkoituskaan. Parhaimmillaan X5 on luonnollisesti maantieajossa, mutta on kyllä yllättävän näppärä myös kaupungissa suuresta koosta huolimatta.
Tehtaan ilmoituksen mukaan tällä järkäleellä pääsee pelkästään sähköllä jopa 88 kilometriä. Me emme yrittäneetkään mitään toimintasäde-ennätystä, mutta ilahduttavaa oli huomata, että reilun 70 kilometrin matka on suhteellisen helppo saavuttaa.
Ladattavalla hybridillä voi ajaa nollakulutuksella, jos ajosuoritteiden määrä jää päivittäin niin pieniksi, että selviää pelkällä sähköllä tai pitkiä matkoja taittava saa kulutuslukeman hipomaan liki kymmentä. Siksipä näille autoille ei voi antaa mitään selkeää kulutuslukemaa, koska se riippuu niin älyttömän paljon käyttäjästä.
X5 hybridin harvoja huonoja puolia on onnettoman hidas lataus, sillä akun lataaminen tapahtuu 3,7 kilowatin teholla, joten latausasemankin kanssa tarvitaan suurin piirtein seitsemän tuntia.
Kookkaasta akusta johtuen suko-pistokkeella lataus venähtää peräti 12 tuntiin.
BMW X5 45e xDrive A
Hinta alk: 86 853,04 €
Koeajoauton hinta varusteineen: 95 319,49€
Moottori: 2998cm3
Teho: 286hv
Vääntö: 450Nm (1500-3500kierr/min)
Sähkömoottorin teho: 113hv
Järjestelmän yhteisteho: 394hv
Paino: 2510kg
Tavaratila: 500l
Vetokyky max: 2700kg
Pit.lev.kork.aks.väli: 4922, 2004, 1745, 2975
Kiihtyvyys 0-100km/h: 5.6s
Huippunopeus: 235km/h
Kulutus (valm.ilm): 1.2l
Päästöt: 28g/km
Koeajon kulutus: 6.2l
Plussat
Tyylikkyys
Suorituskyky
Ajettavuus
Toimintasäde sähköllä
Miinukset
Hidas lataus
Jälkimaku
BMW X5 45e on mainio toteutus ladattavasta hybridistä. Toimintasäde on mukavan pitkä ja voimaa riittää todella paljon. Ainut miinus tulee hitaasta latauksesta.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa