Kaasujalka

Sähköinen Mazda MX-30 – Lidlin latauspiste tuli taatusti tutuksi

Julkaissut:

|

17.6.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Sähköinen Mazda MX-30 – Lidlin latauspiste tuli taatusti tutuksi

Mazda MX-30 on hyvännäköinen täysin sähköllä käyvä crossover ja isomman auton tuntuinen ajaakin. Vain 170 kilometrin toimintasäde ja hidas lataus saivat kuitenkin päästelemään melkoiseen tahtiin kirosanoja.

Harva auto on työllistänyt minua niin paljon kuin täyssähköinen Mazda MX-30. Se on laadukkaan tuntuinen, vakaa ja äänetön ajettava sekä vielä kaiken päälle hyvännäköinenkin. Korkealinjaisuus antaa vaikutelman pykälää isommasta crossoverista. Mutta kun auton lähtöhinta on 35 990, niin kyllä siltä näinä päivinä odottaisi nopeamaa latausta ja eritoten täydessä latauksessa pidempää toimintamatkaa kuin 170-175 kilometriä.

Mazdan ajoakun teoreettinen kapasiteetti on 35,5 kilowattituntia, joka WLTP-mittauksessa pitäisi riittää 200 kilometrin ajomatkaan. Syksyisessä kelissä pääkaupunkipyörityksessä latauspisteen näyttäessä 100 % rangea oli parhaimmillaan 175 kilometriä. Sekin vaihteli. Kerran istuttuani pitkään latauspisteen äärellä kylmän puomin päällä ja latauspisteen näyttäessä akun varaustilaksi 100 %, näytti mittari vain 165 kilometrin toimintasädettä.

Hidas lataus

Ajoin pari viikkoa aikaisemmin sähköisen ja kutakuinkin samanhintaisen Peugeot 208:n ja sen mittari näytti 312 kilometrin ”rangea” täydessä latauksessa. Tosin ”Pesosellakaan” ei tuollaista matkaa taitettu, kun piti ajaa moottoritietä Vantaalta Hämeenlinnaan ja takaisin. Jo menomatkan jälkeen kävin lataamassa varmuuden vuoksi Tiiriön Lidlin latauspisteessä ”tankin” täyteen sähköä.

Tämä nyt varmasti on ilmaista mainosta Lidlille, mutta tuon saksalaisen kauppaketjun latauspisteitä suosin paitsi niiden ilmaisuuden, myös helppokäyttöisyyden takia. Olen maailman epäteknisin ihminen ja jotenkin tuntuu, että saan erilaisilla ”appeilla” leikkimällä kaikki maailman systeemit sekaisin. Lidlin latauspisteessä ei tarvitse muuta, kuin ottaa letku ”tankista” ja tökätä se auton pistorasiaan.

Mazda MX30:llä hirvitti jo pelkkä yhdensuuntainenkin matka Vantaalta Hämeenlinnaan. Olin ladannut auton täyteen sähköä ja mittari näytti 165 kilometrin ”rangea” eli  toimintasädettä. Mazdan kunniaksi on sanottava, että autolla kyllä ajoi kutakuinkin sen matkan, minkä mittari lupasi.  Hämeenlinnaan meiltä on matkaa jokseenkin tasan 100 kilometriä ja vaikka ajoin moottoritietä satasen talvinopeutta, niin Hämeenlinnaan tultaessa toimintamatkaa oli mittarin mukaan vielä jäljellä 60 kilometriä.

Olin nimittäin varautunut siihen, että pitäisi siinä välissä pysähtyi lataamaan Fortumin latauspisteessä Riihimäellä. Sitä ei tarvinnut tehdä. Tiiriön Lidlissä sain ”sähkötankin” täyteen ja losottelin takaisin kotiin.

Koska asun kerrostaloyhtiössä, en ladannut Mazdaa omasta tolpasta, vaikka sellaisesta maksankin. Lähellä on Tikkurilan Lidl, jonka parkkihallissa 50 kW:n latauspömpelistä saa auton täyteen lataukseen nopeammin. Tai ainakin pitäisi saada. En tiedä, mistä se johtui, mutta yhtenä päivänä muistaakseni lataus vähän yli 20 kilometrin toimintasäteestä täyteen 170 kilometrin toimintasäteeseen vei parikin tuntia. Joku Tesla-mies vieressä kertoi, että toisen auton ladatessa vieressä samaan aikaan, lataus ei hoituisi yhtä tehokkaasti. Toisina päivinä lataus hoitui paljon nopeammin ja Tiiriön Lidlissä vieläkin nopeammin kuin Tikkurilassa. Voi tietysti olla, että jotain olen sössinyt itsekin.

Olen kuitenkin käsittänyt, että myös Mazdan vanhanaikainen sähkötekniikka tekee latauksesta hitaampaa. 50 kW.n pikalatausasemalla Hämeenlinnan Tiiriössä toimintamatka 60 kilometristä lähes 170 kilometriin onnistuikin muistaakseni reilussa puolessa tunnissa.  Julkisilla latausasemilla Mazda käyttää CCS- tai Type 2 -pistoketta. Kotona käytetään kotilaturia tai seinäpistoketta.

Tyhjä akusto latautuu tehtaan ilmoituksen mukaan täyteen 50 kW.n pikalatausasemalla nopeimmillaan 40 minuutissa. 22 kW:n asemalla lataus kestää 4,5 tuntia ja tavallisesta seinäpistorasiasta 14,3 tuntia.

Hieno ajaa, mutta ahdas

Mazda MX-30 on myös varsin epäkäytännöllinen auto.  Siinä on ns. kaapparimallin takaovet, jotka aukeavat päinvastaiseen suuntaan ja ainoastaan etuoven ollessa avoinna. Siksi auton viereltä ei pääse kulkemaan etu- tai takakautta pois. Takaovi pitää myös avata sisältäpäin kahvasta: ulkopuolella ei mitään kahvojaole. Tätä en edes ensin ymmärtänyt, vaan häiritsin maahantuojan lehdistökavereita, kun epäilin autoa käytännössä kaksioviseksi. Vaimoa se nauratti kovasti. Takana tulee myös ahdasta jo ihan keskimittaisellekin.

Jos on takana ahdasta, niin MX-30 plussiin kuuluu viihtyisät tilat edessä istuville. Muotokieli on raikas ja tekniikka hölmömmällekin helppoa. Korkkipinnat sopivat hyvin yhteen koeajoauton vaalean kangasverhoilun kanssa.  Miinusta on annettava myös kehnosta näkyvyydestä taakse.

MX-30:n sähkömoottori tuottaa tehoa 143 hevosvoimaa ja 265 Nm:n väännön. Kiihtyvyys nollasta sataan vie 9,7 sekuntia ja huippunopeus on 140 km/h. Eli raketti MX-30 ole. Enemmänkin suht leppoisa coupe.

MX-30 on vakaa ja hyvä ajaa, jousitus on huippuluokkaa. Ja sähköauton kiistattomiin etuihin kuuluu äänettömyys. Mazda tuntuu kaikkiaan pykälää isommalta autolta. Ulkomitoiltaan se vastaa kutakuinkin polttomoottorista Mazda CX-30 -crossoveria. Harmi, että vanhanaikainen sähkötekniikka tekee vakuuttavan näköisestä ja muuten mukavasta autosta käytännössä vain kaupunkiauton perheauton mitoissa.

Plussat
Hyvännäköinen
Vakaa ja hyvä ajettava

Miinukset
Lyhyt toimintasäde
Hidas lataus
Kaappariovet takana
Ahtaat takatilat

JÄLKIMAKU

En kyllä ymmärrä ihan logiikkaa, millä moni MX-30:n ratkaisu on tehty. Lyhyt toimintasäde ja vain sisältä aukaistavat kaappariovet takana. Jos olisin kolmikymppinen ja lapseton urbaani trendisetteri, tämä voisi hyvinkin olla autoni. MX-30 on coupemaisella ulkonäöllään silmää miellyttävä näky ja myös hyvä ajaa.

 

Mazda MX-30 35,5 kWh e-Skyactiv First Edition
Polttoaine: sähkö
Vetotapa: etuveto
Teho: 143 hv
Vääntö: 264 Nm
Toimintasäde (max): 200 km (tehtaan ilmoittama)
Yhdistetty kulutus: 19.0 kWh/100 km
Vaihteisto: automaatti
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.7 s
huippunopeus 140 km/h
Mitat: pituus 4395 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1570 mm, akseliväli 2655 mm
tavaratila 366 l
Hinnat: alk. 35 989,9 €, (malliston kallein Skyactiv Luxury 38 689,9 €)

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *