Kaasujalka

Ensimmäiset BMW iX -autot asiakkaille marraskuussa

Julkaissut:

|

14.6.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Ensimmäiset BMW iX -autot asiakkaille marraskuussa

BMW:n uusi teknologinen lippulaiva on valmis sarjatuotantoon – iX-malli merkitsee päästötöntä ja urheilullista ajonautintoa pitkilläkin matkoilla. Ensimmäiset mallit toimitetaan asiakkaille marraskuussa.

BMW iX on uudenlainen SAV-malli (Sports Activity Vehicle), joka on täynnä autoilun innovaatioita automaattisesta ajamisesta digitaalisiin palveluihin. Omassa luokassaan BMW iX määrittää kokonaan uusiksi kokemuksen autolla liikkumisesta.

Myynti käynnistyy BMW iX xDrive40- ja iX xDrive50 -nelivetomalleilla. BMW iX xDrive50 -mallin teho on 385 kW/523 hv, ja se kuluttaa 23,0–19,8 kW/100 km. BMW iX xDrive40 -mallin teho on 240kW/326 hv, ja se kuluttaa 22,5–19,4 kW/100 km. BMW iX xDrive50 -mallin toimintamatka (WLTP) on 630 kilometriä ja iX xDrive40 -mallin toimintamatka (WLTP) 425 kilometriä.

Myöhemmin myyntiin tulee BMW iX M60, jonka teho on 440 kW/600 hv ja kulutus 21,6 kWh/100 km tämänhetkisen arvion mukaan.

Auton rungon rakenteella, muotoilulla ja alustan säädöillä on tavoiteltu erinomaista ajomukavuutta ja urheilullista luonnetta. Alumiininen kehikko sekä hiilikuidulla vahvistetun muovin käyttäminen katossa, kyljissä ja takaosassa jäykistää ja keventää autoa. Sen ilmanvastuskerroin on vain 0,25, mikä lisää suorituskykyä ja pidentää toimintamatkaa.

Akun sijoitus pohjaan madaltaa auton painopistettä, mikä tekee ajamisesta vakaata ja mukavaa. Tasaisesti jakautuvan painon ansiosta auton käsittely on ketterää. Autoissa on vakiona 20 tuuman vanteet. Lisävarustevaihtoehtoina ovat myös 21-tuumaiset ja 22-tuumaiset vanteet sekä melua vaimentavaa vaahtoa sisältävät renkaat.

BMW iX-mallien xDrive-neliveto jakaa salamannopeasti vetoa pitäville pyörille kaikissa olosuhteissa. Sen älykäs hallinta ohjaa vetoa tilanteen mukaan vain takapyörille tai maksimoi pidon kaikilla neljällä pyörällä. Auton luistonesto on yhdistetty nelivetoon ensimmäistä kertaa pidon ja käsiteltävyyden parantamiseksi. Järjestelmä hallitsee auton vetäviä pyöriä erittäin tarkasti ja nopeasti, joten ajaminen on vaivatonta myös vaativissa sääolosuhteissa ja huonoilla teillä.

BMW iX xDrive50 -malli kiihtyy nollasta sataan 4,6 sekunnissa, ja sen maksimivääntö on 765 Nm. BMW iX xDrive40 kiihtyy nollasta sataan 6,1 sekunnissa, ja sen maksimivääntö on 630 Nm.

Auton adaptiivinen rekuperaatio kerää energiaa ennakoivasti akkuun. Auto tulkitsee karttatiedoista, haluaako kuljettaja antaa auton rullata vapaasti vai alkaako se keräämään energiaa akkuun esimerkiksi risteystä lähestyttäessä. Kuljettaja voi myös ohittaa toiminnon ja päättää, kuinka voimakkaasti auto kerää jarrutusenergiaa akkuihin. Auton Efficiency Trainer -toiminto opastaa muuttamaan ajamistapaa entistä taloudellisemmaksi.

BMW iX xDrive50 -mallia voi ladata jopa 200kW:n tasavirralla ja iX xDrive40 -mallia 150 kW:n tasavirralla. Maksimiteholla akun varaus nousee BMW iX xDrive50 -mallissa 10 prosentista 80 prosenttiin 35 minuutissa ja BMW iX xDrive40 -mallissa 31 minuutissa. Kun akkua ladataan 10 prosentista maksimiteholla 10 minuuttia, BMW iX xDrive50 -mallin toimintamatka kasvaa jopa 150 kilometriä ja iX xDrive40 -mallin yli 95 kilometriä. BMW iX:n korkeajänniteakun litium tulee australialaisista ja marokkolaisista kaivoksista.

iX-mallissa käytetään runsaasti kierrätysmateriaaleja. Esimerkiksi auton matot on valmistettu synteettisestä materiaalista, jonka raaka-aineista osa on vanhoja kalaverkkoja ja muovituotannon jätettä. Sisätiloissa käytetty nahka on parkittu oliiviuutteilla.

Auton keulassa jäähdyttimen ritilän tilalla on ”älypaneeli”, jonka anturit ja kamera keräävät jatkuvasti tietoa ympäristöstä.

Uusi iDrive-käyttöjärjestelmä esitellään ensimmäistä kertaa iX-mallissa. iDrive-kokonaisuuteen kuuluvat BMW Operating System -käyttöjärjestelmä, uuden sukupolven näytöt, säätimet ja ohjelmistot sekä tehokkaat yhteydet ja datan käsittely. Se on suunniteltu käytettäväksi puheohjauksella ja BMW Curved Display -kosketusnäytöllä, joka yhdistää 12,3 tuuman infonäytön ja 14,9 tuuman ohjausnäytön yhdeksi kokonaisuudeksi.

Suomessa tarjotaan aluksi vakiomallia ja Fully Charged-versiota. Se sisältää seuraavat varusteet: Comfort Access, Parking Assistant Plus, 4-alueinen ilmastointi, Heat Comfort -paketti, Driving Assistant Professional, BMW Live Cockpit Professional, BMW Natural Interaction, BMW Laserlight -valot, Sky Lounge -panoraamakattoluukku, antrasiitin värinen katto, Clear & Bold -sisustus, aurinkosuojaikkunat, 21” tuuman vanteet, Shadow Line -listasarja, sähköisesti taittuva vetokoukku sekä metalliväri. Vakiomallin hinnat alkavat 89 890,19 eurosta (BMW iX xDrive40) ja Fully Charged -version 99 393,00 eurosta (BMW iX xDrive40 Fully Charged).

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Helkama-Autokauppa laajenee Helsinkiin ja Tampereelle
Pohjola Vakuutus: Routakuoppavahinkojen määrä kasvussa
Volkswagen Golf eHybrid Comfort hinta alkaen 39 961,98 euroa ja sähköinen range 143 km

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *