Vaihtoautovertailu 15 000 € – ”Harmaat” etuvetoiset crossoverit
Nämä vaihtoautomarkkinoiden 15 000 euron crossoverit pelkällä etuvedolla ja manuaalivaihteilla eivät herätä suuria intohimoja. Ne hankitaan ”järkiautoiksi” tilantarpeeseen ja siksi, että niissä istutaan korkeammalla kuin perusfarmarissa.
Sosiaalisessa mediassa väittely katumaasturihenkisten crossovereiden suosion syistä on yksi vakioaiheista.
”Crossover-villityksen syyt? Mistä johtuu tämä nykyinen crossover villitys? En ole oikein päässyt perille, vaikka paria sellaista olen laina-autona ajanutkin. Tuntuu, että ns. tavalliset autot on pitkälti häviämässä markkinoilta”, ihmettelee nimimerkki Markkinavoimat Suomi24.fi -kanavalla.
Ja nimimerkki ”EiKannataVaivataPäätään” vastaa samantien: ”Näkee paremmin ja helpompi kulkea, siinä yleisimmät syyt ja tietysti muotien mukaan kulkijat”.
Siinäpä kai ne olennaisimmat. J. Rinta-Jouppi Oy:n Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen myöntää väittämän pitkälti oikeaksi.
Niin sanotun J-segmentin käytetyt kevyet katumaasturit myydäänkin käytettyjen autojen markkinoilla useammin etuvetoisina kuin nelivetoisina.
Tarve trendien edelle
Nissan Qashqai oli viime vuonnakin tämän sarjan neljänneksi eniten myyty automalli, sitä myytiin 2947 kappaletta ja vuonna 2019 niitä myytiin peräti 4339 kappaletta.
Sen sijaan Mazda CX5, Kia Sportage, Hyundai ix35, Ford Kuga ja Citroen C4 Aircross asettuvat tässä 15 000 euron katumaastureiden kisassa ”harmaisiin” puurtajiin. Ne eivät herätä suuria intohimoja, vaikka niilläkin kaikilla on oma, mutta lukumääräisesti rajallinen merkkiuskollinen ostajakuntansa. Esimerkiksi Mazda CX5 nousi viime vuoden ensirekisteröintitilastossa sijaluvulle 154: sitä myytiin vain 69 kappaletta, vuonna 2019 niitä ensirekisteröitiin 156 autoa.
Vaihtoautohalleissa nämä crossoverit ovat etuvetoisina ja manuaalivaihteisina vaihtoehtoina kuitenkin ihan kelvollista myytävää. Pääsääntöisesti niiden potentiaalisille ostajille kelpaa kuitenkin mikä tahansa tilava crossover mahdollisimman järkevään hintaan: sama asiakas voi ihan yhtä hyvin päätyä niin Kia Sportage kuin Mazda CX5:nkin.
–Kyllähän nämä crossoverit ilman nelivetoa ja manuaalivaihteisina myydään pitkälti hinnalla. Ostoperusteena kohtuullinen kilometrilukema ja hyvät tilat menevät varustelun ja muodikkuuden edelleen. Riittää, kun autossa istutaan vähän korkeammalla ja niin sisään- kuin uloskäyntikin on helppoa. Vähän korkeammasta autosata näkee ulos paremmin ja takapenkille on helppo asentaa lastenistuimet.
Manuaali 10 % edullisempi
Vaikka nykyään automaattivaihteisto alkaa olla valtavirtaa jo autossa kuin autossa, manuaalivaihteinenkin tekee kauppansa, kun hinta on riittävän edullinen.
–Arvioisin, että automaattilaatikko nostaa saman automallin arvoa vaihtoautohallissa äkkiä sellaiset 10 %. Kun manuaalivaihteinen auto myydään 15 000 eurolla, niin samasta autosta automaattivaihteilla saa maksaa 1500 euroa enemmän, Ja jos taas verrataan samaa automallia etuvetoisena ja nelivetoisena, niin 15 000 euroa etuvetoisena maksavasta automallista saa automaattivaihteilla maksaa 18 000-20 000 euroa. Nelivetoiset autot ovat pääsääntöisesti myös automaattivaihteisia, Hiltunen sanoo.
Etuvetoinenkin katumaasturi halutaan pääasiassa dieselmoottorilla.
– Yleensä tällaisen auton ostava ajaa ainakin sen 20 000 kilometriä vuodessa, eikä autoa osteta pelkkään nurkka-ajoon, Hiltunen sanoo.
15 000 euron hintaluokkaa Hiltunen pitää tässä sarjassa ihanteellisena.
– Se on sopiva hintaluokka melkeinpä kaikille. Kun etuveto ja manuaalivaihteet riittävät, tarjolla on hinta-laatu-suhteeltaan paljon järkeviä vaihtoehtoja.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa