Kaasujalka

Vaihtoautovertailu 15 000 € – ”Harmaat” etuvetoiset crossoverit

Julkaissut:

|

4.6.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vaihtoautovertailu 15 000 € – ”Harmaat” etuvetoiset crossoverit

163 000 km ajettu Ford Kuga 2,0 TDCi Titanium vuosimallia 2016 oli myynnissä Fordstore Laakkosella Turussa. Tehoa 2-litraisesta dieselmoottorista irtoaa 150 hevosvoimaa. Kulutukseksi ilmoitetaan 4.7 litraa satasella ja Co2-päästöiksi 122 g/km.  Hintapyyntö etuvetoisesta ja manuaalivaihteisesta dieselistä oli 14 900 €. Dieselvero on 618 € vuodessa.

 

Nämä vaihtoautomarkkinoiden 15 000 euron crossoverit pelkällä etuvedolla ja manuaalivaihteilla eivät herätä suuria intohimoja. Ne hankitaan ”järkiautoiksi” tilantarpeeseen ja siksi, että niissä istutaan korkeammalla kuin perusfarmarissa.

Sosiaalisessa mediassa väittely katumaasturihenkisten crossovereiden suosion syistä on yksi vakioaiheista.

”Crossover-villityksen syyt? Mistä johtuu tämä nykyinen crossover villitys? En ole oikein päässyt perille, vaikka paria sellaista olen laina-autona ajanutkin. Tuntuu, että ns. tavalliset autot on pitkälti häviämässä markkinoilta”, ihmettelee nimimerkki Markkinavoimat Suomi24.fi -kanavalla.

Ja nimimerkki ”EiKannataVaivataPäätään” vastaa samantien: ”Näkee paremmin ja helpompi kulkea, siinä yleisimmät syyt ja tietysti muotien mukaan kulkijat”.

Siinäpä kai ne olennaisimmat. J. Rinta-Jouppi Oy:n Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen myöntää väittämän pitkälti oikeaksi.

Niin sanotun J-segmentin käytetyt kevyet katumaasturit myydäänkin käytettyjen autojen markkinoilla useammin etuvetoisina kuin nelivetoisina.
Tarve trendien edelle

Nissan Qashqai oli viime vuonnakin tämän sarjan neljänneksi eniten myyty automalli, sitä myytiin 2947 kappaletta ja vuonna 2019 niitä myytiin peräti 4339 kappaletta.

Sen sijaan Mazda CX5, Kia Sportage, Hyundai ix35, Ford Kuga ja Citroen C4 Aircross asettuvat tässä 15 000 euron katumaastureiden kisassa ”harmaisiin” puurtajiin. Ne eivät herätä suuria intohimoja, vaikka niilläkin kaikilla on oma, mutta lukumääräisesti rajallinen merkkiuskollinen ostajakuntansa. Esimerkiksi Mazda CX5 nousi viime vuoden ensirekisteröintitilastossa sijaluvulle 154: sitä myytiin vain 69 kappaletta, vuonna 2019 niitä ensirekisteröitiin 156 autoa.

Vaihtoautohalleissa nämä crossoverit ovat etuvetoisina ja manuaalivaihteisina vaihtoehtoina kuitenkin ihan kelvollista myytävää. Pääsääntöisesti niiden potentiaalisille ostajille kelpaa kuitenkin mikä tahansa tilava crossover mahdollisimman järkevään hintaan: sama asiakas voi ihan yhtä hyvin päätyä niin Kia Sportage kuin Mazda CX5:nkin.

–Kyllähän nämä crossoverit ilman nelivetoa ja manuaalivaihteisina myydään pitkälti hinnalla. Ostoperusteena kohtuullinen kilometrilukema ja hyvät tilat menevät varustelun ja muodikkuuden edelleen. Riittää, kun autossa istutaan vähän korkeammalla ja niin sisään- kuin uloskäyntikin on helppoa. Vähän korkeammasta autosata näkee ulos paremmin ja takapenkille on helppo asentaa lastenistuimet.

Manuaali 10 % edullisempi

Vaikka nykyään automaattivaihteisto alkaa olla valtavirtaa jo autossa kuin autossa, manuaalivaihteinenkin tekee kauppansa, kun hinta on riittävän edullinen.

–Arvioisin, että automaattilaatikko nostaa saman automallin arvoa vaihtoautohallissa äkkiä sellaiset 10 %. Kun manuaalivaihteinen auto myydään 15 000 eurolla, niin samasta autosta automaattivaihteilla saa maksaa 1500 euroa enemmän, Ja jos taas verrataan samaa automallia etuvetoisena ja nelivetoisena, niin 15 000 euroa etuvetoisena maksavasta automallista saa automaattivaihteilla maksaa 18 000-20 000 euroa. Nelivetoiset autot ovat pääsääntöisesti myös automaattivaihteisia, Hiltunen sanoo.

Etuvetoinenkin katumaasturi halutaan pääasiassa dieselmoottorilla.

– Yleensä tällaisen auton ostava ajaa ainakin sen 20 000 kilometriä vuodessa, eikä autoa osteta pelkkään nurkka-ajoon, Hiltunen sanoo.

15 000 euron hintaluokkaa Hiltunen pitää tässä sarjassa ihanteellisena.

– Se on sopiva hintaluokka melkeinpä kaikille. Kun etuveto ja manuaalivaihteet riittävät, tarjolla on hinta-laatu-suhteeltaan paljon järkeviä vaihtoehtoja.

Teksti Timo Kiiski

LänsiAuto Tampere myy kuvan KIA Sportage 1,7 CRDi ISG Urban EX EcoDynamicsia 15 800 euron hintapyynnöllä. Auto on vuosimallia 2016 ja mittarilukema 134 000 km. Etuvetoisessa, manuaalivaihteisessa ja 1.7-litraisessa dieselmoottorissa on tehoa 116 hevosvoimaa. Yhdistetty kulutus ilmoituksen mukaan on 4.6 l/100 km. Co2-päästöt ovat 119 g/km ja ajoneuvovero 552 €/vuosi.

 

 

Kuvan Hyundai ix35 1,7 CRDi ISG Comfort Plus 6-lovisella manuaalilaatikolla ja pelkällä etuvedolla on vuosimallia 2015 ja mittarilukema on 124 000 km. SAKA Lempäälä pyytää tästä Hyundai-crossoverista 14 900 €. Tehoa dieselmoottorista irtoaa 116 hv. Co2-päästöt ovat 135 g/km, kulutus 5.2 l/100 km ja ajoneuvovero 579 €/vuosi.

Citroen C4 Aircross e-HDi 115 Sport ei ole crossovereiden kysytyimpiä hittejä, mutta hintansa on pitänyt siinä missä muutkin tämän sarjan kilpailijat. 14 790 euron hintapyyntöä voi pitää ehkä hieman kovanakin, kun ranskalainen auto on vuosimallia 2013 ja mittarilukemakin 139 000 km. 1.6-litraisen ja 114-hevosvoimaisen dieselmoottorin tehot ovat 114 hv, Co2-päästöt 119g/km ja kulutus 4.6l/100km. Ajoneuvovero on 574€/vuosi. Autoa myy Pörhön Vaihtoautokeskus Oulussa.

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Iso bensasedan vaihtoautomarkkinoiden hylkiö?
Näin käy kaupaksi käytetyt kaasuautot
Näin käy kaupaksi 10-15 000 euron hintaiset sähköautot

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *