Kaasujalka

Vaihtoautovertailussa netin 4 tehokkainta

Julkaissut:

|

7.5.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vaihtoautovertailussa netin 4 tehokkainta

Jopa tämä 560-hevosvoimainen Bentley Flying Spur mahtuu vielä tavallisen asiansa hoitaneen työtä tekevän suomalaisen kukkarolle. 6-litrainen ja nelivetoinen bensa-Bentley vuosimallia 2006 menee ehkä fiilistelevälle iäkkäämmälle herrasmiehelle. Mittarilukema on jo 225 000 km. Tämä Bentley on ekoihmisen painajainen, Co2-päästöt ovat hulppeat 423 g/km. Matin Rengas ja Auto Oy Tuusulassa pyytää kuvan Bentleystä 39 890 €.

Kaasujalka poimi vaihtoautoliikkeiden tarjonnasta 4 tehokkainta, enintään 45 000 euron ”arkiautoa”. Kriteereinä oli yli 6 litran kuutiotilavuus ja Co2-päästöt, jotka ylittävät 300 grammaa kilometrillä. Niiden kauppa käy aina vain nihkeämmin, kokenut vaihtoautokauppias myöntää.

Vaihtoautokauppias Jami Multisilta arvelee, että vuosimallin 2012 Porsche Panamera on tällä hänellä myynnissä olevista vaihtoautoista tehokkain. Siinä on 3,6-litrainen V6-bensamoottori, josta irtoaa 300 hevosvoiman tehot. Loistokuntoinen ja vasta 159 000 kilometriä ajettu asfaltinrypistäjä on seissyt espoolaisen Autosilta Jagro Oy:n pihassa jo pidemmän aikaa.

Liikkeensä harvinaisuutena Multisilta mainitsee Opel GT 2.0 Turbo Roadsterin vuosimallia 2008, jonka tehot ovat 264 hevosvoimaa ja Co2-päästöt 218 g/100 km.
– Olen itsekin vanhan kansan äijiä, jotka ajattelevat, että pitäähän autossa moottori olla. Sähköllä toimivat vatkaimet ovat asia erikseen, Multisilta vitsailee.

Raaka totuus on kuitenkin, että näiden vanhan kansan äijien mieleiset autot alkavat olla yhä enemmän katoavaa kansanperinnettä. Se ei johdu siitä, että isoista ja tehokkaista autoista tykkäävät miehet olisivat hävinneet, vaan siitä, että valtiovalta haluaa tällaisista autoista eroon. On hyväksytympää fanittaa pienipäästöisiä sähköautoja ja ladattavia plug-in -hybridejä kuin huipputehokkaita V6- ja V8 -autoja.

Kaasujalka poimi Nettiauto.comista 4 tehokkainta vaihtoautoa, joiden kuutiotilavuus on vähintään 6 litraa ja tehot 350-600 hevosvoimaa. Vanhat harrasteautot ja muut erikoisautot jätettiin listan ulkopuolelle. Valintakriteerinä oli, että auto on 2000-luvulta ja ostetaan mitä todennäköisimmin vielä enemmän tai vähemmän arkikäyttöön.
–Monesti nämä hankitaan harraste- ja käyttöauton yhdistelmiksi. Eipä noita autoja mikään tietty porukka etsi. Nämä ovat vähän sellaisia fiilistelyvehkeitä, joita haetaan hiljaisesti ja ostetaan, kun sopiva yksilö tulee eteen.

Kun kuutiotilavuus menee yli kuuden litran, menee kaupanteko melkoiseksi tuuripeliksi.
– Ostajat ovat todella harvinaisia noin isoihin moottoreihin. 3-litraiset vielä menevät, mutta kun se menee 6-litraisiin, ostajat käyvät hyvin vähiin. Yleensä ne vähätkin ovat iäkkäämpiä miehiä, jotka ostavat itselleen fiilistelyvehkeen. Harvemmin mitkään juniorit ostavat 6-litraisia. Jos minulle tarjotaan vaihdossakin tällaista autoa, suhtaudun siihen erittäin suurella varauksella. Niiden ostajat vähenevät koko ajan, Multisilta sanoo.

Kuvan 510-hevosvoimainen ja 6.2-litraisella V8  -bensamoottorilla varustettu Mercedes-Benz ML 63 AMG -maasturi on vielä liian nuori pelkästään aurinkoisten suvipäivien fiilistelyajoihin. Todennäköisesti se ostetaankin harraste- ja käyttöauton yhdistelmäksi. Kuvan Mersun mittarilukema on 285 000 km ja Co2-päästöt 392 g/km. Tuusulalaisen HJ-Autotalojen hintapyyntö on 24 880 €.

Chevrolet Corvette 6-liraisella ja 505-hevosvoimaisella V8-bensamoottorilla sopinee parhaiten menohaluiselle herrasmiehelle. Halpa ei Corvette ole vanhanakaan, kuvan auto on vuosimallia 2007 ja Pirkanmaan Autocenter Oy:n hintapyyntö 44 880 €. Tosin mittarilukemakin on vain 71 000 km.  Takavetoisella ja bensalla käyvällä Corvettella epäilemättä iäkkäämmällekin gentlemannille tulee kipinä vähän ”sladittaa” talven lumilla ja liukkailla. Kuudennen sukupolven Corvette-mallien Co2-päästöt ovat 316-350 g/km.

Herrasmiesnautiskelija päätynee tähän 6-litraiseen ja 445-hevosvoimaiseen BMW 760:n pitkään malliin ”supervarusteilla”. Vääntöä on hienosti 450 Nm, mutta niinpä ovat Co2-päästötkin 330g/km. Koska kuvan BMW on jo vuosimallia 2005 ja mittarilukemakin 228 000 km, on raisiolaisen Diilix Oy:nkin hintapyyntö vain murto-osa uudesta vastaavasta Bemarista, 12 900 €.

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Iso bensasedan vaihtoautomarkkinoiden hylkiö?
Näin käy kaupaksi käytetyt kaasuautot
Näin käy kaupaksi 10-15 000 euron hintaiset sähköautot

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *