Vaihtoautovertailussa netin 4 tehokkainta
Kaasujalka poimi vaihtoautoliikkeiden tarjonnasta 4 tehokkainta, enintään 45 000 euron ”arkiautoa”. Kriteereinä oli yli 6 litran kuutiotilavuus ja Co2-päästöt, jotka ylittävät 300 grammaa kilometrillä. Niiden kauppa käy aina vain nihkeämmin, kokenut vaihtoautokauppias myöntää.
Vaihtoautokauppias Jami Multisilta arvelee, että vuosimallin 2012 Porsche Panamera on tällä hänellä myynnissä olevista vaihtoautoista tehokkain. Siinä on 3,6-litrainen V6-bensamoottori, josta irtoaa 300 hevosvoiman tehot. Loistokuntoinen ja vasta 159 000 kilometriä ajettu asfaltinrypistäjä on seissyt espoolaisen Autosilta Jagro Oy:n pihassa jo pidemmän aikaa.
Liikkeensä harvinaisuutena Multisilta mainitsee Opel GT 2.0 Turbo Roadsterin vuosimallia 2008, jonka tehot ovat 264 hevosvoimaa ja Co2-päästöt 218 g/100 km.
– Olen itsekin vanhan kansan äijiä, jotka ajattelevat, että pitäähän autossa moottori olla. Sähköllä toimivat vatkaimet ovat asia erikseen, Multisilta vitsailee.
Raaka totuus on kuitenkin, että näiden vanhan kansan äijien mieleiset autot alkavat olla yhä enemmän katoavaa kansanperinnettä. Se ei johdu siitä, että isoista ja tehokkaista autoista tykkäävät miehet olisivat hävinneet, vaan siitä, että valtiovalta haluaa tällaisista autoista eroon. On hyväksytympää fanittaa pienipäästöisiä sähköautoja ja ladattavia plug-in -hybridejä kuin huipputehokkaita V6- ja V8 -autoja.
Kaasujalka poimi Nettiauto.comista 4 tehokkainta vaihtoautoa, joiden kuutiotilavuus on vähintään 6 litraa ja tehot 350-600 hevosvoimaa. Vanhat harrasteautot ja muut erikoisautot jätettiin listan ulkopuolelle. Valintakriteerinä oli, että auto on 2000-luvulta ja ostetaan mitä todennäköisimmin vielä enemmän tai vähemmän arkikäyttöön.
–Monesti nämä hankitaan harraste- ja käyttöauton yhdistelmiksi. Eipä noita autoja mikään tietty porukka etsi. Nämä ovat vähän sellaisia fiilistelyvehkeitä, joita haetaan hiljaisesti ja ostetaan, kun sopiva yksilö tulee eteen.
Kun kuutiotilavuus menee yli kuuden litran, menee kaupanteko melkoiseksi tuuripeliksi.
– Ostajat ovat todella harvinaisia noin isoihin moottoreihin. 3-litraiset vielä menevät, mutta kun se menee 6-litraisiin, ostajat käyvät hyvin vähiin. Yleensä ne vähätkin ovat iäkkäämpiä miehiä, jotka ostavat itselleen fiilistelyvehkeen. Harvemmin mitkään juniorit ostavat 6-litraisia. Jos minulle tarjotaan vaihdossakin tällaista autoa, suhtaudun siihen erittäin suurella varauksella. Niiden ostajat vähenevät koko ajan, Multisilta sanoo.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa