Kaasujalka

Vaihtoautovertailussa tila-autot n. 15 000 € – Ehkä epätrendikäs, mutta järkevä

Julkaissut:

|

9.4.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vaihtoautovertailussa tila-autot n. 15 000 € – Ehkä epätrendikäs, mutta järkevä

Kuvan Volkswagen Touran Comfortline 1,2 TSI -bensaturbo lienee tämän hintaluokan tila-autojen hitti. 105-hevosvoimainen BlueMotion Technology Comfortline -varustetason Touran on vuosimallia 2013 ja tämän ikäiselle Volkkarille manuaalivaihteetkin ovat plussaa: DGS-automaateista kun tuohon maailmanaikaan ei kirjoitettu pelkästään hyvää. Mittarilukema oli 97 000 km ja tuusulalaisen RAR Car Autoliike Oy:n hintapyyntö 14 290 €.

Ärhäkkäästi muotoillut katumaasturit ja crossoverit ovatkin nyt perheiden ykköshittejä, mutta todelliseen tilantarpeeseen ostetaan edelleen kulmikas tila-auto. Noin 15 000 euron hintaluokassa vaihtoautohalleissa voi tehdä hyviä löytöjä.

Tila-auton ostoa eivät ratkaise trendit ja muotivirtaukset. Vaikka coupekattoinen crossover hivelee silmää, niin perheen lapsin kasvaessa yli kahden kasvaa myös tavarankuljetustarve. Ja silloin ei haittaa, vaikka auto näyttäisi ehkä hieman kulmikkaalta kopperolta. Pääasia, että takaluukku on pystysuora ja ulottuu kattoon asti. Jos lapsia on kolme, päädytään mieluiten 7-paikkaiseksi muunneltavaan autoon.
–Tila-autot ovat olleet kysyttyjä aina ja sitä ne ovat edelleen. Varsinkin, jos tila-autokategoriaan osuva vaihtoehto täyttää sen 7 hengen option. Tila-autoa etsivät perheelliset ovat yksi selkeä asiakaskunta, joka hakee autoa nimenomaan kuljetustarpeeseen. He ovat ehkä kiertäneet useita liikkeitä ja joutuneet toteamaan, että tarjontaa tila-autoista on melko rajallisesti. Meidänkin tyylisessä liikkeessä, jolla on kuitenkin koko ajan 150-200 auton varasto, asiakkaalle harvoin pystytään esittelemään useampaa tila-autoa tässä 15 000 euron hintaluokassa. Ennemminkin joudumme myymään ”ei oota”, sanoo raisiolaisen Visa-Auto Oy:n paikallisjohtaja Miikka Lännistö.

Yksi tärkeä tila-auton ostokriteeri sellaista etsivälle on juuri kolmen lapsenistuimen sopivuus takapenkille.
–Näitä vaihtoehtoja on hyvin harvassa. Vaikka juuri tällä hetkellä ei olisikaan tarvetta 7-paikkaiselle tila-autolle, niin moni tila-autoa etsivä haluaa autolta tällaista optiota tulevaisuutta ajatellen, Lännistö sanoo.

Kun muut eivät riitä

Katumaasturihenkinen crossover ei ole vaihtoehto tila-autoa etsivälle.
– Vaihtoehtoa etsiessään he tähyilevät enemmänkin isompien farmareiden suuntaan. Tila-auton valtti on kuitenkin se, että tavaratila on sopivasti kantikkaamman muotoinen kuin modernissa ja sporttisessa nykyajan farmarissa.

Lännistö on törmännyt siihenkin, että tila-auto ostetaan vasta sitten, kun kaikki muut vaihtoehdot on todettu riittämättömiksi.
–Moni on aiemmin tykännyt ajaa vähän sporttisemmalla autolla, mutta sitten perheeseen tulee vaikka kaksoset tai koira, joka pistää ostamaan ihan erityyppisen auton puhtaasti käytännön syistä. Tila-auton ostossa myöskään väri ja varustelu eivät ratkaise yhtä paljon kuin tuoreus ja mittarilukema. Se hankitaan aina järki tunteiden edellä. Toki musta lasikatto ja kääntyvät xenon-valot ovat plussaa, mutta ei niiden takia voi mainittavasti hintapyyntöä nostaa, Lännistö sanoo.

Koska tila-auto hankitaan todelliseen tilantarpeeseen ja tarjonta on melko niukkaa, kaupat vaihtoautohallissa syntyvät usein hyvinkin nopeasti.
-Kun tarjonta on rajallinen, asiakas ei ala huokailla, jos auton väri ei ole juuri halutunlainen. Tavaratilan muoto ja litravetoisuus menevät visuaalisuuden edelle.  Monessa etuvetoisessa crossoverissa on ihan yhtäläiset tilat matkustajille, mutta tavarankuljetuskyky on tila-autossa selkeästi parempi, Lännistö sanoo.

Esimerkiksi Volkswagen Touran -tila-autossa tavaratila on takapenkkien asennosta riippuen 834-1980 litraa, Volkswagen T-Roc -crossoverissa takapenkit tavaratilaa takapenkit perusasennossa on 445 litraa ja penkit kaadettuina 1290 litraa.

Keskikokoisten tila-autojen suosikki on Volkswagen Touran. Sen selkeimpiä kilpailijoita samassa hintaluokassa vaihtoautomarkkinoilla ovat selkeimmin Ford C-Max, Opel Zafira, Citroen C4 Picasso ja Kia Carens ja  Mercedes-Benzin B-malli. Jos haluaa lähestulkoon uuden tila-auton, 15 000 eurolla saa jopa vuosimallin 2019 ja vain reilut 50 000 kilometriä Dacia Lodgyn.
–Tässä lähellä on parikin uusien Dacioiden myyjää, joten meille niitä tulee vaihdossa vähemmän. Käsitykseni mukaan Dacian ostajat ovat kuitenkin hyvin merkkiuskollisia. Lodgy voi olla muodoiltaan vähän vanhahtavan oloinen, mutta hintaansa nähden varmasti hyvä ostos tilantarpeeseen, Lännistö arvelee.

Teksti Timo Kiiski

Tämä Opel Zafira Tourer  Enjoy 1,4 Turbo ecoFLEX Start/Stop on rekisteröity 7 hengelle, joten viisihenkiselle perheelle jää vähän kasvunvaraakin. Vuosimallin 2015 autossa on 1.4-litrainen ja 140-hevosvoimainen bensamoottori. Manuaalivaihteisella ja etuvetoisella Zafiralla on ajettu 102 000 km ja O.K. Auto Oy Kouvolassa pyytää siitä 14 900 euroa.

 

 

 

 

7 hengelle rekisteröity Ford C-MAX Grand Edition 1,0 Ecoboost 125hv varmasti löytyy ostajakseen jonkun suurperheen tai sellaista suunnittelevan, kun vuosimalli on 2015 ja mittarilukema vain 82 600 km. Lopen Auto ja Rengas LAR Oy:n hintapyyntö kuvan C-Maxista 14 800 €.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dacia Lodgy Stepway SCe 100 ei muotoilunsa puolesta ehkä hivele trendi-ihmisiä, mutta 7-paikkaisena taatusti kelpaa järkiperheelliselle, kun mittarilukema on vain 52 860 ja auto on vuosimallia 2019, siis lähes uusi. Helsingin Special-Auto Oy:n hintapyyntö tästä Dacia Lodgystä on 15 980 €.

 

Kuvan Citroen Grand C4 Picasso e-HDi 115 Intensive ETG6 -automaatti vetoaa tila-autoa etsiviin runsaan varustelunsa ja taloudellisen 1.6-litraisen dieselmoottorinsa ansiosta. Tällä Grand Picasolla on ajettu 114 700 km ja se on vuosimallia 2014. Auto on myynnissä Bestler Oy:ssä Lahdessa ja hintapyyntö on 15 480 €.

 

Tämän KIA Carens 1,6 ISG LX EcoDynamicsin kysyntää tila-automarkkinoilla saattaa hidastaa sen 5-paikkaisuus: yleensä tila-auto halutaan 7-paikkaisena. Vetovoimatekijä lienee kuitenkin Kian pitkä 7 vuoden takuu ja 95 000 km:n mittarilukema. Kuvan Kia käy bensalla ja on vuosimallia 2016. Levonrannan Autoliikkeen hintapyyntö on 14 890 €.

 

Tämä Mercedes-Benz B 180 CDI vuosimallia 2013 yllättää positiivisesti sikäli, että sen hinnassa ei tunnu olevan ns. johtotähtilisää, vaikka mittarilukema on kohtuulliset 89 000 km. Voimanlähteenä on 1.8-litrainen dieselmoottori. AKR Auto- ja koneliike Oy Loimaalla myy tätä B-Mersua 14 800 eurolla.

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Iso bensasedan vaihtoautomarkkinoiden hylkiö?
Näin käy kaupaksi käytetyt kaasuautot
Näin käy kaupaksi 10-15 000 euron hintaiset sähköautot

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *