Vaihtoautovertailussa tila-autot n. 15 000 € – Ehkä epätrendikäs, mutta järkevä
Ärhäkkäästi muotoillut katumaasturit ja crossoverit ovatkin nyt perheiden ykköshittejä, mutta todelliseen tilantarpeeseen ostetaan edelleen kulmikas tila-auto. Noin 15 000 euron hintaluokassa vaihtoautohalleissa voi tehdä hyviä löytöjä.
Tila-auton ostoa eivät ratkaise trendit ja muotivirtaukset. Vaikka coupekattoinen crossover hivelee silmää, niin perheen lapsin kasvaessa yli kahden kasvaa myös tavarankuljetustarve. Ja silloin ei haittaa, vaikka auto näyttäisi ehkä hieman kulmikkaalta kopperolta. Pääasia, että takaluukku on pystysuora ja ulottuu kattoon asti. Jos lapsia on kolme, päädytään mieluiten 7-paikkaiseksi muunneltavaan autoon.
–Tila-autot ovat olleet kysyttyjä aina ja sitä ne ovat edelleen. Varsinkin, jos tila-autokategoriaan osuva vaihtoehto täyttää sen 7 hengen option. Tila-autoa etsivät perheelliset ovat yksi selkeä asiakaskunta, joka hakee autoa nimenomaan kuljetustarpeeseen. He ovat ehkä kiertäneet useita liikkeitä ja joutuneet toteamaan, että tarjontaa tila-autoista on melko rajallisesti. Meidänkin tyylisessä liikkeessä, jolla on kuitenkin koko ajan 150-200 auton varasto, asiakkaalle harvoin pystytään esittelemään useampaa tila-autoa tässä 15 000 euron hintaluokassa. Ennemminkin joudumme myymään ”ei oota”, sanoo raisiolaisen Visa-Auto Oy:n paikallisjohtaja Miikka Lännistö.
Yksi tärkeä tila-auton ostokriteeri sellaista etsivälle on juuri kolmen lapsenistuimen sopivuus takapenkille.
–Näitä vaihtoehtoja on hyvin harvassa. Vaikka juuri tällä hetkellä ei olisikaan tarvetta 7-paikkaiselle tila-autolle, niin moni tila-autoa etsivä haluaa autolta tällaista optiota tulevaisuutta ajatellen, Lännistö sanoo.
Kun muut eivät riitä
Katumaasturihenkinen crossover ei ole vaihtoehto tila-autoa etsivälle.
– Vaihtoehtoa etsiessään he tähyilevät enemmänkin isompien farmareiden suuntaan. Tila-auton valtti on kuitenkin se, että tavaratila on sopivasti kantikkaamman muotoinen kuin modernissa ja sporttisessa nykyajan farmarissa.
Lännistö on törmännyt siihenkin, että tila-auto ostetaan vasta sitten, kun kaikki muut vaihtoehdot on todettu riittämättömiksi.
–Moni on aiemmin tykännyt ajaa vähän sporttisemmalla autolla, mutta sitten perheeseen tulee vaikka kaksoset tai koira, joka pistää ostamaan ihan erityyppisen auton puhtaasti käytännön syistä. Tila-auton ostossa myöskään väri ja varustelu eivät ratkaise yhtä paljon kuin tuoreus ja mittarilukema. Se hankitaan aina järki tunteiden edellä. Toki musta lasikatto ja kääntyvät xenon-valot ovat plussaa, mutta ei niiden takia voi mainittavasti hintapyyntöä nostaa, Lännistö sanoo.
Koska tila-auto hankitaan todelliseen tilantarpeeseen ja tarjonta on melko niukkaa, kaupat vaihtoautohallissa syntyvät usein hyvinkin nopeasti.
-Kun tarjonta on rajallinen, asiakas ei ala huokailla, jos auton väri ei ole juuri halutunlainen. Tavaratilan muoto ja litravetoisuus menevät visuaalisuuden edelle. Monessa etuvetoisessa crossoverissa on ihan yhtäläiset tilat matkustajille, mutta tavarankuljetuskyky on tila-autossa selkeästi parempi, Lännistö sanoo.
Esimerkiksi Volkswagen Touran -tila-autossa tavaratila on takapenkkien asennosta riippuen 834-1980 litraa, Volkswagen T-Roc -crossoverissa takapenkit tavaratilaa takapenkit perusasennossa on 445 litraa ja penkit kaadettuina 1290 litraa.
Keskikokoisten tila-autojen suosikki on Volkswagen Touran. Sen selkeimpiä kilpailijoita samassa hintaluokassa vaihtoautomarkkinoilla ovat selkeimmin Ford C-Max, Opel Zafira, Citroen C4 Picasso ja Kia Carens ja Mercedes-Benzin B-malli. Jos haluaa lähestulkoon uuden tila-auton, 15 000 eurolla saa jopa vuosimallin 2019 ja vain reilut 50 000 kilometriä Dacia Lodgyn.
–Tässä lähellä on parikin uusien Dacioiden myyjää, joten meille niitä tulee vaihdossa vähemmän. Käsitykseni mukaan Dacian ostajat ovat kuitenkin hyvin merkkiuskollisia. Lodgy voi olla muodoiltaan vähän vanhahtavan oloinen, mutta hintaansa nähden varmasti hyvä ostos tilantarpeeseen, Lännistö arvelee.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa