Koeajo Kia Stonic 1.0 T-GDI Mild-Hybrid – Pirteä ja pihi
Uudistunut Kia Stonic 1-litraisella ja 3-sylinterisellä turbomoottorilla on saanut avukseen kevythybridijärjestelmän. Sähkömoottori tekee etenemisestä pihiä pirteyden siitä kärsimättä.
Muutenhan uusi Kia Stonic näyttää samalta kuin ennenkin. Uudistukset näkyvät ennen kaikkea varusteluettelossa. Sisätiloissakin näkyvin muutos on kojelaudan aiempaa isompi näyttö, joka nyt puhuu myös suomea.
Ajossa eniten ilahdutti Stonicin pirteys. Moottoritielläkin mentiin satasta pintakaasulla. Stonicinkin kohdalla on pakko kiittää sitä, että pienen bensaturbon pienen kuutiotilavuuden ja kolmipyttyisyyden käynnin perinteisestä rivinelosesta erottaa vain kiihdytyksissä. Kyyti on kivan vakaata, vaikka Stonic asettuu kokoluokassaan Kia Rion ja Ceedin väliin. Sisätiloiltaan se onkin Rion kokoinen, mutta reilumman maavaran ja korkeammalle nostetun sisäänkäynnin ansiosta se muistuttaa enemmän pientä crossoveria kuin viistoperäistä hatchbackia.
Koska Stonicin moottorin pörinät ja tuulensuhinat jäävät moottoritienopeuksissakin ohjaamon ulkopuolelle, on taas kerran harmiteltava ison, 17-tuuman rengaskoon äänekkyyttä. Se korostuu varsinkin, kun asfaltti alla muuttuu karkeammaksi. Ovathan nämä isommat pyörät näyttävät, mutta monen muunkin auton kohdalla olen harmitellut niiden äänekkyyttä.
Toimiva automaatti
Stoniciin on korkeamman maavaran ansiosta helppo käydä sisälle, mutta jos tarvitsisin reilummin tilaa, miettisin isompaa Ceediä. Toisaalta mahtuuhan Kian mallistoon myös coupemaisemmin muotoiltu XCeed, jota ainakin itse pidän hyvinkin nättinä autona.
Koeajoon sain tehokkaamman, 120-hevosvoimaisen bensaturbon kevythybridijärjestelmällä. Vaihtoehtona on 100-hevosvoimainen bensamoottori. Tehokkaampi 120-hevosvoimainen turbo on aina varustettu kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla ja kevythybridijärjestelmällä. Viralliset teholuvut eivät juuri toisistaan poikkea, mutta kevythybridi tuntuu ajossa tehokkaammalta. ”Pirtsakkuuden” tuntua menossa korostaa sujuvasti toimiva automaattilaatikko.
Hybridijärjestelmässä sähkömoottori ottaa akkuun talteen energiaa hidastuksista ja alamäkeen ajaessa. Tästä talteen otettua energiaa voi sitten hyödyntää liikkeelle lähtiessä ja kiihdytyksissä. Start&stop -järjestelmä sammuttaa moottorin aina tilaisuuden tullen, se taas pienentää päästöjä.
Runsas varustelu
Koeajettu TX-varustetaso on Stonic-malliston runsain, se sisältää turva-avustimia, joita aiemmin on ollut vain selvästi isommissa ja kalliimmissa autoissa. Stonicille tyystin uutta ovat mm. vakionopeudensäädin, kaistanpitoavustin ja kuolleen kulman valvonta.
Mutkaisella kuoppatiellä jousitus tuntui vähän pintakovalta. 120-hevosvoimainen kevythybiridi-Stonic osoittautui kuitenkin yllättävänkin kivaksi ajaa isommillakin teillä. Myös pihiys yllätti. Oman koeajoviikkoni ajot koostuivat jatkuvasta pätkäajosta Vantaan Tikkurilan seudulla, Helsingissä ja kehä III -tiellä sekä pidemmästä reilun 200 kilometrin moottoritieajosta Vantaalta Hämeenlinnaan ja takaisin. Kulutus oli tasan 5,5 litraa satasella, jota pidän kelpo lukuna näin alkutalvesta, vaikka ei pakkasta ja lunta ollutkaan. Harvoin kulutus talviolosuhteissa vastaa tehtaan lupaamia lukemia!
Kia Stonic 1.0 T-GDI Mild-Hybrid TX Design DCT
Moottori: R3, turbo, 998 cm3
Vaihteisto: 7-lovinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa: etuveto
Teho: 120 hv
Vääntö: 200 Nm
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 10.3 s
Huippunopeus: 184 km/h
Co2-päästöt: 124 g/km
Yhdistetty kulutus: 5,5l/100 km
Mitat:: pituus: 4140 mm, leveys: 1760 mm, korkeus: 1520 mm, akseliväli: 2580 mm
Tavaratila 352 – 1155 l
Stonic-malliston alkaen-hinnat: 23 990 €
Koeajetun auton perushinta: 26 604 €
Plussat
Taloudellinen
Yllättävän mukava ajaa
Kivan näköinen
Miinukset
Hieman pintakova jousitus
Rengasäänet
JÄLKIMAKU
Korealaiset autot ovat jo pidempään olleet hintaansa suhteutettuina jonkinlaisia suosikkejani. Korealaiset onnistuvat erityisen hyvin äänieristyksessä. Vaimon kanssa pääasiassa pätkäajoa ajelevana seniorina voisin hyvinkin ostaa tällaisen pihin 1-litraisen kevythybridi-Stonicin.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa