Vaihtoautovertailu 20 000-25 000 € – Kakkosketjun premium-katumaasturit
Premium-merkkien kakkosketjun nelivetoisilla ei ryskytellä maastossa, vaan ajellaan siististi kaupungissa ja mökkiteillä. Noin 25 000 euron hintaluokassa ne ovat kysyttyjä vaihtoautoja, etenkin dieseleinä.
BMW X3, Audi Q5, Mercedes-Benz GLK, Volvo XC60 ja Land Rover Freelander muutaman vuoden ikäisinä dieselit vetoavat nuorempiin perheellisiin pitkälti imagollaan.
Nelivetoa ja tilaa pienemmillä mittarilukemilla ja vähemmillä vuosilla tarjoavat monet arkisemmankin imagon omaavat autot. Sellaiset kuin vaikkapa Mitsubishi Outlander, Toyota RAV4, Ford Kuga ja Kia Sportage.
Näiden autojen kohderyhmä ei kuitenkaan osta pelkkää vetokykyä. Sanomattakin selvää, että hieman iäkkäämmässäkin Mersussa, BMW:ssä Audissa saa maksaa jonkun tonnin myös merkin hohteesta.
–Moni hakee tällaista nelivetoista dieseliä, joka on uutena selkeästi kallis, mutta tullut käytettynä sellaiseen hintaluokkaan, että suuremmalla osalla on mahdollisuus sellainen ostaa, sanoo J. Rinta-Jouppi Oy:n Raision toimipisteen paikallisjohtaja Marko Hiltunen.
Ostajaprofiili on melko erilainen kuin isoilla Audi Q7:llä, BMW X5:llä, Mersun ML tai GLE-mallilla, Volvo XC90:llä tai Range Roverilla.
–Käyttötarvekin on erilainen. Järeämmillä maastureilla pitää päästä vielä mökkiteitäkin huonompiin paikkoihin. Näitä ostetaan enemmän kaupunkiajoon sekä veneen, vesiskootterin tai mönkijän vetoon pari kertaa vuodessa trailerilla kesämökille. Isommat Volvo XC90 ja BMW X5 tarjoavat enemmän kuljetuskapasiteettia ja niillä ajetaan huonommassa maastossa sekä pitkiä matkoja valtateillä, Hiltunen sanoo.
Vääntöä riittää
Vaikka valtiovalta hehkuttaa lataushybridejä ja täyssähköautoja, niin tämän sarjan dieselit tekevät edelleen hyvin kauppansa vaihtoautoliikkeissä.
–Nelivetoisen dieselin valtti on hyvä ja vääntävä tekniikka sekä taloudellisuus. Jos tämän sarjan auton konepellin alle laittaisi bensamoottorin, siitä tulisi järjettömän suurikulutuksinen. Dieselmaasturi ei todellakaan ole eilisen päivän auto jatkossakaan, Hiltunen vakuuttaa.
Täysin uusi ja etuvetoinen pienempi tai isompi hybridi -crossoverkaan bensamoottorilla ei juuri ole vaihtoehto näille jo yli 100 000 kilometriä ajetuille nelivetoisille dieselmaastureille.
–Käyttötarkoitus ratkaisee. Jos ajetaan nurkka-ajoa ja pitkiä matkoja harvakseltaan, pärjää myös samankokoisella Mitsubishi PHEV-lataushybridillä, Hiltunen tietää.
Tässä sarjassa ostajia kiinnostaa myös enemmän auton tyyppi sen sijaan, että sen pitäisi olla juuri tiettyä merkkiä. Sama asiakas voi hyvin miettiä ostopäätöstä vaikkapa Volvo XC60:n ja Mersun GLK-mallin välillä.
–Tämän kokoluokan asiakkaat eivät sillä tavalla ole merkkiuskollisia. Nämä autothan ovat hyvin samantyyppisiä. Vaikka Mersumies tulisi katsomaan GLK:ta, hän saattaa lähteä täältä Audi Q5:llä tai BMW X3:lla, Hiltunen sanoo.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa