Kaasujalka

Koeajo Mercedes-Benz GLB – Hintaansa arvokkaamman näköinen

Julkaissut:

|

19.1.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mercedes-Benz GLB – Hintaansa arvokkaamman näköinen

Uusi Mercedes-Benz GLB kulkee ulkoisen muotoilun suhteen hivenen vastavirtaan kuin muut automallit ja on siten kiva piristys markkinoilla.

Koeajossa Mercedes-Benz GLB. Mercedes-Benzin uusin malli kantaa nimeä GLB ja omaa pitkälti saman rakenteen kuin muut etuvetoiset mallit. Kooltaan tämä asettuu uudistuneen GLA:n ja Suomessakin valmistettavan GLC:n väliin. Muotoilultaan tässä on vivahteita Jeepin kulmikkaista malleista ja etäisesti muistuttaa myös mallistosta jo poistunutta GLK:ta. Siinä suhteessa tämä uutukainen on kiva piristys.

GLB:n mallistossa on tutut moottorivaihtoehdot, mutta tämä on saatavana 136-hevosvoimaisella bensakoneella ja 116-heppaisella dieselversiolla, jotka uupuvat GLA:n mallistosta. GLA:n tavoin GLB on saatavana myös 306-hevosvoimaisena AMG35-mallina, eikä ladattavaa hybridiä ole tässäkään vielä tarjolla.

Koeajettu auto on samalla voimalinjalla kuin tässä samassa numerossa koeajossa oleva GLA, joten ajettavuus ja kulkupuoli on lähes identtinen. Vähän kantikas muotoilu ja suurempi massa tekee sen, että menovettä kuluu GLA:ta pikkuisen enemmän. Meidän koeajossa dieseliä kului 6.9 litraa satasella, joka on kuitenkin varsin kohtuullinen lukema.

Hivenen kantikas muotoilu antaa autosta selkeästi arvokkaamman vaikutelman ja onkin kooltaan yllättävän iso.

Takamatkustajilla on hulppeasti jalkatilaa ja tässä menopelissä pitkälle miehelle on myös pääntilaakin riittävästi. Tavaratila on varsin kookas, sillä vetoisuutta riittää 570 litraa ja on muodoltaan mukavan selkeä. Takamatkustajien penkkiriviä voi liikuttaa 14 senttiä ja mahdollistaa näin joko isomman tavaratilan tai paremmat jalkatilat matkustajille.

Sekä tässä GLB:ssä että GLA:ssa on pitkälti samat miinukset ja kehumiset. Molemmissa dieselmoottorin käyntiääni on vähän turhan karkea ja multimedialaitteen hipaisualustan käytettävyys ajon aikana on vähän haasteellista. Kokonaisuutena varsin kiva auto, jonka kanssa arki sujuu mutkattomasti, mutta mitään ylenpalttisia huraa-huutojakaan ei kuulu.

Mercedes-Benz GLB200d A Business
Hinta alk: 46411€
Koeajoauton hinta varusteineen: 56929€
Moottori: 1950cm3
Teho: 150hv/ 3400-4400 kierr/min
Vääntö: 320Nm / 1400-3200 kierr/min
Paino: 1680kg
Tavaratila: 570l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4634, 1834, 1659, 2829
Kiihtyvyys 0-100km/h: 9.0s
Huippunopeus: 204km/h
Kulutus (valm.ilm): 5.6l
Päästöt: 146g/km
Koeajon kulutus: 6.9l

Plussat
Väljät tilat
Jämäkkä ajettava

Miinukset 
Moottorin käyntiääni

Jälkimaku
GLB tarjoaa kivasti rohkeampaa muotoilua ja ulkonäöltään hintaansa arvokkaamman näköinen. Sopii hyvin perheelliselle käytännöllisten tilojensa vuoksi, eikä hintakaan karkaa ihan mahdottomaksi.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos
Koeajo Opel Astra Electric – Pihi sähköfarkku talouspäällikölle
Koeajo Toyota CH-R – ”Plug in Hybrid nostaa nextille levelille”

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *