Kaasujalka

Hyvästit kymppitonnin murhalohkoille?

Julkaissut:

|

18.1.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Hyvästit kymppitonnin murhalohkoille?

Nelivetoinen Audi A8 4.0TDI V8 Quattro tarjoaa loisteliasta kyytiä talvellakin, todellinen ministeritason auto. Kun vuosimalli on 2004 ja mittarilukemakin jo 239 000 km, täytyy olla melkoinen sissi ostaakseen tämän 4-litraisen V8-luksusdieselin. Star Car & Caravan Tmi pyytää kuvan autosta 9999 €.

Vielä jokunen vuosi sitten huomioliivimiehet potkivat isomoottoristen 10 000 euron luksusluokan vaihtoautojen renkaita innolla. Tänä päivänä ”murhalohkot” menevät yhä nihkeämmin kaupaksi.

Espoon Olarinluomassa vaihtoautokauppaa tekevälle Autosillan Jami Multisillalle tarjottiin hiljattain ostettavaksi iäkkäämpää Audi A8 -mallia.

Kun Multisilta vielä 2010-luvun puolivälissä totesi sellaisten autojen menevän kaupaksi lahden taakse Viroon, niin nyt Multisilta ei Audia liikkeensä pihaan ostanut.
–Aiemmin tällaisia noin 10 000 euron luksusluokan vaihtoautoja ostivat lähinnä virolaiset ja venäläiset asiakkaat, mutta hekin ovat muuttaneet ostokäyttäytymistään. Vanhat kasi- ja kuutoskoneet ovat saaneet väistyä modernimman tekniikan tieltä. Kyllä suunta on nyt selkeästi vähemmän ajettuihin ja tuoreempiin autoihin. Tuollaisessa isomoottorisessa luksusluokan käytetyssä autossa kauppiaalla on kauheat vastuut- Jos tuollainen auto ”kosahtaa”, niin autosta saatu hinta hupenee nopeasti korjauskuluihin, Multisilta sanoo.

S-Mersu vetoaa yhä

Jos tästä sarjasta joku malli pitää nostaa muita helpommin käyväksi, niin se on edelleen S-sarjan Mercedes-Benz. Jos kilometrit ovat säädylliset, niin se menee kaupaksi jopa yllättävänkin helposti.
–Siitäkin huolimatta, vaikka korjauskustannukset ovat ihan toiset kuin E-sarjan taksi-Mersussa. Mersun laatu ulottuu S-sarjaankin ja joskus ostaa S-sarjan Mersun ikäänkuin keräilykappaleeksi, ei bensamoottorikaan haittaa. Jos taas S-sarjan Mersu ostetaan arkiliikenteeseen, niin silloin se mieluummin saa olla diesel.

Tosin Mersunkin kauppaaminen käy selkeästi takkuisemmaksi, kun mittarilukema lähenee 300 000 kilometriä.

Jos joku tarjoaa Multisillalle ostettavaksi tai vaihdossa Jaguaria, niin asenne muuttuu selkeästi S-Mersua nihkeämmäksi. Sen sijaan japanilainen Lexus on vielä tässä sarjassa niinikään kohtuullista myytävää.
– Se on laadukas auto ja kun valmistajana on Toyota, niin korjauskustannuksetkaan eivät nouse ihan pilviin.

Näyttävyyttä pikkusummalla

Kymppitonnin luokassa tarjolla on jonkin verran myös näyttäviä amerikkalaisia Chrysler 300C -malleja. Esimerkiksi Cadillac CTS-malleja on vaihtoautomarkkinoilla selkeästi vähemmän, samanikäisinä ja vastaavilla kilometreillä ne ovat myös tuntuvasti kalliimpia.
–Chrysler 300C näyttää dollarihymyltä, mutta laatu ei ole samaa luokkaa S-Mersun ja 7-sarjan BMW:n kanssa. Aika usein 300C:n ostaja on maahanmuuttajataustainen. Kohtuullisen pienelle rahalle saa ainakin näyttävästi vastinetta, Multisilta sanoo.

Multisillalla on pihassa myynnissä vain yksi juuri tähän sarjaan ja hintaluokkaan osuva auto, Mercedes-Benz 350 CLS vuosimallia 2005. Hintapyyntö on reilut 12 000 euroa ja autoa liikuttaa V6-bensamoottori. Mittarilukemakin on kohtuulliset 175 000 km.
–Kysyntää on ollut jonkun verran, mutta ei sekään mikään hitti ole ollut. Vuosimallin 2012 Porsche Panameralle on ollut enemmän kysyntää, vaikka autolla on ajettu lähes saman verran ja hintaluokka on jo 40 000 euroa.

Vuosimallin 2008 Jaguar XJ on vielä klassikko, toisin kuin nykyajan XJ- ja XF-mallit. Jaguarilla on kuitenkin mallista riippumatta luksusauton maine. Koska XF-malli kilpailee enemmän E-sarjan Mersujen ja 5-sarjan Bemarien kanssa, piti joustaa hintakategoriassa. Kuvan Jaguar XJ on vuosimallia 2008 ja Oulussa Rinta-Joupin Autoliikkeen hintapyyntö on 13 800 €. Moottori on 2.7-litrainen V6 -turbodiesel ja mittarilukema 151 000 km.

Käytetty BMW 735 3.6-litraisella suoralla kuutosbensamoottorilla oli vielä 2010-luvun lopussa ”huomioliivimiesten” unelma-auto. Tästä sellaisen saa 9 490 eurolla. Mittarilukemakin on kohtuullinen: 187 000 km. Kuvan autolla on kuitenkin ikää jo 18 vuotta ja sitä myy Turun Ajopelit Oy.

 

Kuvan Mercedes-Benz S 430 4d A lähtisi porvoolaisesta KK Automyynnistä ulos 9 990 eurolla, eikä luottohäiriömerkintäkään ole osamaksukaupan este. Ikää 4,3-litraisella V6 bensa-Mersulla on jo 19 vuotta. 243 000 kilometrin mittarilukema kertoo kuitenkin, että tällaisella luksusautolla ajetaan vuosittain melko vähän.

 

 

 

Suomessa Lexus ei ole onnistunut rynnimään luksusautojen kauppaan yhtä vauhdikkaasti kuin USA:ssa. Toyota-tehtaan lippulaivamerkki tiedetään kuitenkin tehtaan päämerkin tavoin luotettavaksi autoksi. Kuvan Lexus GS300 A:ssa on mm. ilmastoidut etuistuimet 3 muistipaikalla ja 3-litrainen bensiinillä käyvä voimapesä. Kamux Mäntsälässä pyytää tästä 223 000 km ajetusta ja vuosimallin 2005 Lexus GS:stä 9990 €.

 

Iso jenkki ei takavuosinakaan vedonnut suuremmin suomalaisten luksusautoilijoiden tunteisiin. Niinpä niitä on niukasti tarjolla vaihtoautomarkkinoillakin. Vannoutunut jenkkiautofani voi kuitenkin tehdä löytöjä. Kuvan Chrysler 300C 3,5 A5 V6 Business on vuosimallia 2007 ja mittarilukema on vain 116 000 km. Tasan Auton hintapyyntö Jyväskylässä on 9700 €.

Teksti Timo Kiiski

 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Iso bensasedan vaihtoautomarkkinoiden hylkiö?
Näin käy kaupaksi käytetyt kaasuautot
Näin käy kaupaksi 10-15 000 euron hintaiset sähköautot

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *