Hyvästit kymppitonnin murhalohkoille?
Vielä jokunen vuosi sitten huomioliivimiehet potkivat isomoottoristen 10 000 euron luksusluokan vaihtoautojen renkaita innolla. Tänä päivänä ”murhalohkot” menevät yhä nihkeämmin kaupaksi.
Espoon Olarinluomassa vaihtoautokauppaa tekevälle Autosillan Jami Multisillalle tarjottiin hiljattain ostettavaksi iäkkäämpää Audi A8 -mallia.
Kun Multisilta vielä 2010-luvun puolivälissä totesi sellaisten autojen menevän kaupaksi lahden taakse Viroon, niin nyt Multisilta ei Audia liikkeensä pihaan ostanut.
–Aiemmin tällaisia noin 10 000 euron luksusluokan vaihtoautoja ostivat lähinnä virolaiset ja venäläiset asiakkaat, mutta hekin ovat muuttaneet ostokäyttäytymistään. Vanhat kasi- ja kuutoskoneet ovat saaneet väistyä modernimman tekniikan tieltä. Kyllä suunta on nyt selkeästi vähemmän ajettuihin ja tuoreempiin autoihin. Tuollaisessa isomoottorisessa luksusluokan käytetyssä autossa kauppiaalla on kauheat vastuut- Jos tuollainen auto ”kosahtaa”, niin autosta saatu hinta hupenee nopeasti korjauskuluihin, Multisilta sanoo.
S-Mersu vetoaa yhä
Jos tästä sarjasta joku malli pitää nostaa muita helpommin käyväksi, niin se on edelleen S-sarjan Mercedes-Benz. Jos kilometrit ovat säädylliset, niin se menee kaupaksi jopa yllättävänkin helposti.
–Siitäkin huolimatta, vaikka korjauskustannukset ovat ihan toiset kuin E-sarjan taksi-Mersussa. Mersun laatu ulottuu S-sarjaankin ja joskus ostaa S-sarjan Mersun ikäänkuin keräilykappaleeksi, ei bensamoottorikaan haittaa. Jos taas S-sarjan Mersu ostetaan arkiliikenteeseen, niin silloin se mieluummin saa olla diesel.
Tosin Mersunkin kauppaaminen käy selkeästi takkuisemmaksi, kun mittarilukema lähenee 300 000 kilometriä.
Jos joku tarjoaa Multisillalle ostettavaksi tai vaihdossa Jaguaria, niin asenne muuttuu selkeästi S-Mersua nihkeämmäksi. Sen sijaan japanilainen Lexus on vielä tässä sarjassa niinikään kohtuullista myytävää.
– Se on laadukas auto ja kun valmistajana on Toyota, niin korjauskustannuksetkaan eivät nouse ihan pilviin.
Näyttävyyttä pikkusummalla
Kymppitonnin luokassa tarjolla on jonkin verran myös näyttäviä amerikkalaisia Chrysler 300C -malleja. Esimerkiksi Cadillac CTS-malleja on vaihtoautomarkkinoilla selkeästi vähemmän, samanikäisinä ja vastaavilla kilometreillä ne ovat myös tuntuvasti kalliimpia.
–Chrysler 300C näyttää dollarihymyltä, mutta laatu ei ole samaa luokkaa S-Mersun ja 7-sarjan BMW:n kanssa. Aika usein 300C:n ostaja on maahanmuuttajataustainen. Kohtuullisen pienelle rahalle saa ainakin näyttävästi vastinetta, Multisilta sanoo.
Multisillalla on pihassa myynnissä vain yksi juuri tähän sarjaan ja hintaluokkaan osuva auto, Mercedes-Benz 350 CLS vuosimallia 2005. Hintapyyntö on reilut 12 000 euroa ja autoa liikuttaa V6-bensamoottori. Mittarilukemakin on kohtuulliset 175 000 km.
–Kysyntää on ollut jonkun verran, mutta ei sekään mikään hitti ole ollut. Vuosimallin 2012 Porsche Panameralle on ollut enemmän kysyntää, vaikka autolla on ajettu lähes saman verran ja hintaluokka on jo 40 000 euroa.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa