Golf-kokoluokan dieselit palasivat suosikeiksi
Vähänkin pidempiä matkoja ajava päätyy hetken verran hybridin ja dieselin etuja vertaillessaan edelleen usein ostamaan vaihtoautoliikkeestä Golf-kokoluokan dieselin.
Hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä tavoitteleva Suomen hallitus haluaa päästä dieselautoista eroon. Lehdet täyttyvät lataushybridien ja täyssähköautojen huimasta nousukiidosta. Tavoitteena on, että Suomessa ei enää vuonna 2030 myytäisi uusia bensa- ja dieselautoja ja Suomen teillä kulkisi silloin miljoona sähkö- ja kaasuautoa.
Volkswagen Polon ja Ford Fiestan kaltaisten pikkuautojen myynti dieselmoottorisina on ollut vaihtoautokaupalle haasteellista jo pidemmän aikaa. Moni autovalmistaja on jo jopa luopunut dieselmoottoreista.
Volkswagen Golfin ja Ford Focuksen tapaisten alemman keskiluokan eli ns. C-segmentin dieseleiden myyntiä ekohehkutus ei ole kuitenkaan lamauttanut vaihtoautokaupassa. Tässä kokoluokassa tarjolla onkin runsaasti melko tuoreita ja alle 100 000 kilometriä ajettuja dieseleitä n. 15 000 euron hintaluokassa.
–Golf- ja Focus -kokoluokan dieselit tekevät vaihtoautomarkkinoilla kauppansa ihan mukavasti, vaikka sitä pienempien dieseleiden myynti onkin hankalaa. 15 000 eurolla saa ihan järkevää tuotetta. Ne jotka ajavat 15 000 – 20 000 kilometriä vuodessa työajoa tai kuskaavat paljon lapsia harrastuksiin, ostavat edelleen tämän kokoluokan käytettyjä dieselautoja, sanoo J. Rinta-Jouppi Oy:n Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen.
Jossain välissä niiden myynti oli Hiltusen mukaan hiljaisempaa.
–Suosion palaaminen johtuu varmasti siitä, että niiden ympäristötuhoisuutta ei ole viime aikoina niin hirveästi vouhotettu, kun ne eivät sitä edes ole. Tämän kokoluokan muutaman vuoden ikäiset dieselmoottorit ovat erittäin vähäpäästöisiä.
Eurooppa lyö Japanin
Hiltusen mukaan käytetyistä C-segmentin dieseleistä parhaiten tekevät kauppansa eurooppalaiset autot.
–Golf on aina ollut suosittu dieselinäkin. Focuskin edullisempana, mutta silti hyvänä autona on toinen suosikki. Ehkä nämä kaksi tässä sarjassa nostavat eniten päätään. Skoda Octaviakin on suosittu vaihtodiesel, mutta se kilpailee jo hivenen isompien sarjassa.
Koska tämänkin kokoluokan dieselin ostaa enemmän ajava, niin automaattivaihteisto kuuluu silloin vaatimuslistalle. Ja tässä esimerkiksi suosittu Toyota Auris häviää juuri Golfille ja Focukselle. Vain harvassa diesel-Toyotassa on myös automaattivaihteisto. Avensis-dieseliä ei saanut automaattivaihteilla takavuosina ollenkaan.
Muutenkaan Auris dieselmoottorisena ei ole läheskään yhtä haluttu kuin Golf tai Focus.
– Eurooppalaiset ovat japanilaisia dieseleitä nykyaikaisempia, taloudellisempia ja myös kestävämpiä. Japanilainen ei ole lyönyt läpi dieselinä yhtä hyvin kuin bensamoottorisena, Hiltunen sanoo.
Haamuraja 150 000-180 000 km
Vaikka media hehkuttaa nyt hybridejä, niin ei ole ollenkaan harvinaista, että hybridiä harkinnut vaihtoautokaupassa lopulta sittenkin päätyy dieseliin.
–Moni laskee, että dieselillä ajaminen tulee sittenkin taloudellisemmaksi. Tässä kokoluokassa dieselin käyttövoimavero on 300-400 euroa vuodessa. Kun diesel-polttoaine on bensiiniä edullisempaa ja diesel myös kuluttaa sadalla kilometrillä muutaman litran bensa-autoa vähemmän, niin käyttökuluissa diesel tulee jo 15 000 kilometrin vuosittaisilla ajoilla tavallista bensa-hybridiä edullisemmaksi. Dieselin etuja on myös bensa-autoja pidemmät huoltovälit.
Hiltusen mukaan bensa-autoille jonkinlainen ihmisten takaraivossa oleva ihanteellinen haamuraja ostohetken kilometreille on 100 000 km.
– Vastaavalle dieselautolle tuo matkamittarin ihanteellinen ”haamuraja” on jo 150 000 -180 000 kilometriä, hän sanoo.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa