Kaasujalka

Golf-kokoluokan dieselit palasivat suosikeiksi

Julkaissut:

|

7.12.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Golf-kokoluokan dieselit palasivat suosikeiksi

Volkswagen Golf on tämän kokoluokan hitti dieselinäkin. Kuvan Volkswagen Golf Comfortline 1,6 TDI 110 hv BLUEMOTION vuosimallia 2015 oli poikkeuksellisesti manuaalivaihteinen, diesel-Golfitkin tekevät parhaiten kauppansa DSG-automaattilaatikolla. Tällä Golfilla oli ajettu 80 000 km ja hintapyyntö Seinäjoella Käyttöautossa oli 14 900 €.

Vähänkin pidempiä matkoja ajava päätyy hetken verran hybridin ja dieselin etuja vertaillessaan edelleen usein ostamaan vaihtoautoliikkeestä Golf-kokoluokan dieselin.

Hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä tavoitteleva Suomen hallitus haluaa päästä dieselautoista eroon. Lehdet täyttyvät lataushybridien ja täyssähköautojen huimasta nousukiidosta. Tavoitteena on, että Suomessa ei enää vuonna 2030 myytäisi uusia bensa- ja dieselautoja ja Suomen teillä kulkisi silloin miljoona sähkö- ja kaasuautoa.

Volkswagen Polon ja Ford Fiestan kaltaisten pikkuautojen myynti dieselmoottorisina on ollut vaihtoautokaupalle haasteellista jo pidemmän aikaa.  Moni autovalmistaja on jo jopa luopunut dieselmoottoreista.

Volkswagen Golfin ja Ford Focuksen tapaisten alemman keskiluokan eli ns. C-segmentin dieseleiden myyntiä ekohehkutus ei ole kuitenkaan lamauttanut vaihtoautokaupassa. Tässä kokoluokassa tarjolla onkin runsaasti melko tuoreita ja alle 100 000 kilometriä ajettuja dieseleitä n. 15 000 euron hintaluokassa.
–Golf- ja Focus -kokoluokan dieselit tekevät vaihtoautomarkkinoilla kauppansa ihan mukavasti, vaikka sitä pienempien dieseleiden myynti onkin hankalaa. 15 000 eurolla saa ihan järkevää tuotetta. Ne jotka ajavat 15 000 – 20 000 kilometriä vuodessa työajoa tai kuskaavat paljon lapsia harrastuksiin, ostavat edelleen tämän kokoluokan käytettyjä dieselautoja, sanoo J. Rinta-Jouppi Oy:n Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen.

Jossain välissä niiden myynti oli Hiltusen mukaan hiljaisempaa.
–Suosion palaaminen johtuu varmasti siitä, että niiden ympäristötuhoisuutta ei ole viime aikoina niin hirveästi vouhotettu, kun ne eivät sitä edes ole. Tämän kokoluokan muutaman vuoden ikäiset dieselmoottorit ovat erittäin vähäpäästöisiä.

Eurooppa lyö Japanin

Hiltusen mukaan käytetyistä C-segmentin dieseleistä parhaiten tekevät kauppansa eurooppalaiset autot.
–Golf on aina ollut suosittu dieselinäkin. Focuskin edullisempana, mutta silti hyvänä autona on toinen suosikki. Ehkä nämä kaksi tässä sarjassa nostavat eniten päätään. Skoda Octaviakin on suosittu vaihtodiesel, mutta se kilpailee jo hivenen isompien sarjassa.

Koska tämänkin kokoluokan dieselin ostaa enemmän ajava, niin automaattivaihteisto kuuluu silloin vaatimuslistalle. Ja tässä esimerkiksi suosittu Toyota Auris häviää juuri Golfille ja Focukselle. Vain harvassa diesel-Toyotassa on myös automaattivaihteisto. Avensis-dieseliä ei saanut automaattivaihteilla takavuosina ollenkaan.

Muutenkaan Auris dieselmoottorisena ei ole läheskään yhtä haluttu kuin Golf tai Focus.
– Eurooppalaiset ovat japanilaisia dieseleitä nykyaikaisempia, taloudellisempia ja myös kestävämpiä. Japanilainen ei ole lyönyt läpi dieselinä yhtä hyvin kuin bensamoottorisena, Hiltunen sanoo.

Haamuraja 150 000-180 000 km

Vaikka media hehkuttaa nyt hybridejä, niin ei ole ollenkaan harvinaista, että hybridiä harkinnut vaihtoautokaupassa lopulta sittenkin päätyy dieseliin.
–Moni laskee, että dieselillä ajaminen tulee sittenkin taloudellisemmaksi. Tässä kokoluokassa dieselin käyttövoimavero on 300-400 euroa vuodessa. Kun diesel-polttoaine on bensiiniä edullisempaa ja diesel myös kuluttaa sadalla kilometrillä muutaman litran bensa-autoa vähemmän, niin käyttökuluissa diesel tulee jo 15 000 kilometrin vuosittaisilla ajoilla tavallista bensa-hybridiä edullisemmaksi. Dieselin etuja on myös bensa-autoja pidemmät huoltovälit.

Hiltusen mukaan bensa-autoille jonkinlainen ihmisten takaraivossa oleva ihanteellinen haamuraja ostohetken kilometreille on 100 000 km.
– Vastaavalle dieselautolle tuo matkamittarin ihanteellinen ”haamuraja” on jo 150 000 -180 000 kilometriä, hän sanoo.

Teksti Timo Kiiski

 

Myyjän pieniruokaiseksi kehuma Toyota Auris Toyota Auris 1,6 D-4D Active vuosimallia 2016 oli myynnissä Rinta-Joupin Autoliikkeessä Tervakoskella. Mittarilukema oli vain 97 000 km ja hintapyyntö 13 980 €. Kuvan auto oli manuaalivaihteinen kuten pääosa Auriksista yleensäkin. Se osaltaan saattaa hidastaa myyntiä, sillä enemmän ajava dieselisti arvostaa automaattivaihteiden tuomaa mukavuutta.

Porrasperä ei nyt ole muotia ja siksi sellaista etsivä voi tehdä hyviäkin löytöjä. Sellainen voi olla esimerkiksi tämä konttiperäinen Ford Focus 1,5 TDCi 120 hv Start/Stop Powershift 6-lovisella automaattivaihteistolla. Diesel-Focus oli vuosimallia 2016 ja sillä oli ajettu 78 000 km. Sastamalassa Levorannan Autoliikkeen hintapyyntö oli 14 890 €.

 

Astran viime vuosien Suomen-myynnistä vain viitisen prosenttia on ollut dieseleitä. Viistoperäinen Opel Astra herättää muutenkin ”harmaassa” porukassa ehkä keskivertoakin vähemmän intohimoja. Teknavi-ohjelma kehui kuitenkin vuonna 2016 diesel-Astran vaivatonta ajokokemusta kehuttiin vaivatonta ajokokemusta ja 6-portaisen manuaalilaatikon sulavaa toimintaa. Kuvan Opel Astra 1.6 CDTI Ecotec 100kW vuosimallia 2017 oli varustettu 6-lovisella automaattilaatikolla ja mittarilukema oli vain 54 000 km. Bilar99e:n hintapyyntö oli 14 350 €.

 

Myyntitilastojen kestosuosikki Skoda Octavia kiinnostaa enemmän ajavia myös dieselinä. Osittain Octavia miellettäänkin hieman isommaksi autoksi. Kuvan Skoda Octavia 1,6 TDI Active vuosimallia 2015 on Octavialle epätyypillisesti manuaalivaihteinen.  Kamux Raisio pyytää tästä 67 000 km ajetusta diesel-Octaviasta 14 900 €.

 

 

 

 

 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Iso bensasedan vaihtoautomarkkinoiden hylkiö?
Näin käy kaupaksi käytetyt kaasuautot
Näin käy kaupaksi 10-15 000 euron hintaiset sähköautot

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *