Koeajo käytetty Mercedes-Benz E350 CDI – Isojen tunteiden coupé
57-vuotiaalle Vantaan äijällä ”pappa-mallin” porrasperäinen E-Mersu olisi luonteva valinta. Vaan kummasti kruisailu 8 vuotta vanhalla E-sarjan 3-litraisella V6- coupella tuntui leikkaavan iästä 20 vuotta pois.
Koeajossa käytetty Mercedes-Benz E350 Coupe. Eihän tällainen 8 vuotta vanha Mercedes-Benz E 350 CDI BE Coupé A varsinaisesti ole tänä päivänä järkiauto. Niin on helppo sanoa, kun tehoja revitään turbolla paljon pienemmistäkin kuutiotilavuuksista. Ja nythän varsinkin 3-litrainen V6-dieselpannu on melkein yhtä suuri synti kuin röökin polttaminen julkisella paikalla.
Minä edelleen silloin tällöin vetäisen sauhut ja tykkään isoista autoista, vaikka itse en sellaisella itse ajakaan. Röökiä poltan aika vähän ja oma auto on yli 10 vuotta vanha Mersun C-mallinen 1.8 -litrainen bensakompressorilla.
Kun perus-Avensiksen jälkeen ajoin vähän aikaa 1.8-litraisella Opel Insignialla ja vaihdoin sen C-mallin bensa-Mersun karvalakkiversioon, ajattelin, etteivät virtaviivaiset coupet isolla ja tehokkaalla koneella ole enää vanhenevaa Vantaan äijää varten.
Niinhän sitä helposti ajattelee, mutta kyllä se takin kääntäminen taas oli lähellä. Kun kerran rouvan kanssa eletään nykyään kaksistaan, niin miksi autonkin pitäisi olla yhtä tylsä kuin oma ajatuksenkulku koronakeväänä?
Varsinkin kun koeajoon AutoExpert Ekroosilta Tuusulasta saadun Mersun mittarilukema oli vain 131 000 kilometriä.
Muovinen sisustus
Kuskin paikalle istuessa coupe ei ole sen erikoisempi kuin neliovinen E-sarjan taksimallikaan.
Hallintalaitteet ovat selkeät ja sisustuksen muotoilu ihan mukiinmenevää, mutta auton ulkonäkö antaisi odottaa vähän enemmän. Muovipintoja on paljon ja jonkunlaiset jalopuujäljitelmät olisivat voineet tuoda ripauksen enemmän luksuksen tuntua.
Mutta kun katselin coupea ulkopuolelta, ei voinut muuta kuin huokailla sen tyylikkyyttä: kaksi etuovea ovat leveät ja niiden ikkunat kehyksettömiä.
Sillä tyylin ja designin takiahan tällainen auto ostetaan. Ja siksi siinä on myös tunnetta enemmän kuin pappamaisessa porrasperässä. Keulan kaksoisvalot on muotoiltu hieman terävimmiksi kuin saman ikäisessä sedanissa. Ilmeen täydentävät sporttinen jäähdyttimen säleikkö sekä keulan korostunut V-muoto.
Vaikka E-sarjan coupe näyttääkin isolta, niin ei senkään takapenkillä aikuinen herroiksi matkusta. Kun ahtauduin takapenkille kojelaudasta valokuvia ottaakseni, pelkäsin, etten pääse sieltä enää ulos. Ja Hiekkaharjun kuntoportaissa rasittunut jalka saikin lisää kipeää.
Vaan eiväthän takapenkkiläiset kyydistä myöskään mitään maksa. Kuljettajalla ja apukuskilla sen sijaan on oikein mukavat oltavat.
E-sarjan linjakas coupe sopiikin erinomaisen hyvin varttuneen pariskunnan autoksi, sillä on nautinnollista taittaa pitkää matkaa. Ajettavuudessa on parhaimmillaan jopa luksusautomaista pehmeyttä ja se sopii hyvin auton luonteeseen. Alusta tuntuu tanakalta, mukavuuden siitä kuitenkaan kärsimättä.
Koeajetun auton moottori oli malliston suurin diesel, 3-litrainen ja 265-hevosvoimainen V6. Vääntöä moottori tarjoaa yllinkyllin, sen sijaan räjähtävä voimaa se ei tarjoa. Vaan eipä sitä tämän henkiseltä autolta osaa odottaakaan.
E-sarjan coupe-Mersu 7-lovisella 7G-Tronic -automaattivaihteistolla sopii sivistyneesti käyttäytyvälle nautiskelijalle paremmin kuin räyhäkkäälle rehvastelijalle.
Tuskin vaihtoehto pappamallille
Mercedes-Benz E350 CDI BE Coupé ei varmasti ole kenellekään vaihtoehto E-sarjan nelioviselle sedanille. Kun 2-litraisen dieselin rivinelosen sijasta konepellin alla on 3-litrainen V6 -diesel, saa sellaiseen päätyvä varautua myös isompiin huoltokustannuksiin.
–Eivät isot dieselmoottorit sen vikaherkempiä ole kuin kaksilitraiset perusdieselitkään. Mutta aina kun niitä ongelmia tulee, ne tietysti ovat isossa moottorissa suurempia kuin tavallisessa perusdieselissä. Kun sylinterejä on neljän sijasta kuusi, moottorissa on enemmän liikkuvia osia ja samalla enemmän korjattavaa. Isomman kuutiotilavuuden moottorissa myös öljyä menee moottoriin enemmän ja tietysti silloin huoltokin tulee kalliimmaksi, sanoo RJV Autohuollon Tero Kolunsarka.
Esimerkkinä Kolunsarka mainitsee VAG-konsernin Audien ja Volkswageneiden 2,7-litraiset V6-turbodieselmoottorit.
–Kun niistä on hajonnut sylinterin kansia, on useasti fiksumpaa uusia vähemmän ajettu moottori tilalle, Jos sinulla on rivinelonen kaksilitrainen diesel, on todennäköisempää että kansi kunnostetaan, Kolunsarka sanoo.
Vähemmän ajavan kannattaa myös verrata, kannattaako ylipäätään ottaa diesel- vai bensa-auto. Vanhoissa mielikuvissa diesel on ikiliikkuja, jolla ajetaan mennen tullen puoli miljoonaa kilometriä ja huoletta tuplasti enemmän kuin saman auton bensaversiolla.
Rivinelosta kalliimpi huoltaa
Mekomen Autohuolto Viinikan Ari Viinikan mukaan nykydieselit eivät kuitenkaan ole samanlaisia ikiliikkujia kuin takavuosikymmenten ”nokivasarat”.
–Nyky-dieseleissä ongelmat alkavat paljon aikaisemmin kuin ennen. Kun matkamittarilukema ylittää 200 000 kilometrin maagisen rajan, vastaan alkaa tulla pikkuhiljaa suutinongelmia ja mahdollisesti myös hiukkassuodatinongelmia. Varsinkin nyky-dieseleiden AdBlue-tekniikka työllistää meitä autokorjaamoja ja on asiakkaalle rahallinen riesa Toki meille on tullut vasta 100 000 kilometriä ajettuja bensaturbojakin, joissa on imusarjat jo ihan tukossa, Viinikka sanoo.
Paljon ratkaisee tietysti myös auton huoltohistoria.
–Yhdellä meidän asentajalla on yli 400 000 kilometriä ajettu Bemari isolla dieselmoottorilla. Koska huollot on tehty ajallaan, se toimii edelleen täysin moitteettomasti, Viinikka sanoo.
Mekonomen Autohuolto Airportin Joni Hautanen muistuttaa, että 3-litraisessa V6-dieselissa moottorin lisäksi myös automaattivaihteiston öljytilavuus on isompi.
–Karkeasti arvioiden 3-litraisen V6-dieselin huoltokustannukset ovat 20-30 % korkeammat kuin saman automallin kaksilitraisessa ja nelisylinterisessä diesel-versiossa, Hautanen sanoo.
Yksi iäkkäämmän Mersun 3-litraisen V6-dieselmoottorin perusongelma on, että öljynjäähdytin sijaitsee sylintereiden välissä.
– Ja se lähtee yleensä jossain kohti vuotamaan öljyä, Hautanen sanoo.
Mercedes-Benz E350 CDI BE Coupé A, vm. 2012
Mittarilukema: 131 000 km
Moottori: V6,2987 cm3
Polttoaine: diesel
Teho: 265 hv
Vääntö: 540 Nm
Huippunopeus: 250 km/h
Kiihtyvyys (0-100): 6,1 s
Yhdistetty kulutus: 6.8 l/100 km
Co2-päästöt: 157 g/km
Vaihteisto: 7G-Tronic -automaatti
Vetotapa: takavetoinen
Mitat: pituus 4698 mm, leveys 1786 mm, korkeus 1397 mm, akseliväli 2760 mm
Tavaratila 450 l
Myyjä: Auto-Expert Ekroos Oy, Tuusula
Hinta: 24 900 €
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa