Kaasujalka

Koeajo Ford Fiesta – Sähköistys piristää

Julkaissut:

|

20.11.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Ford Fiesta – Sähköistys piristää

Jos on Ford Fiestan 1-litraisen EcoBoostin ajettavuutta kehuttu ennenkin, niin sähköistetty ja uudistettu kevythybridi-Fiesta on entistäkin pihimpi ja mainiompi ajaa.

Koeajossa Ford Fiesta. Ford on laajentanut kevythybriditeknologiansa nyt myydyimpään malliinsa Fiestaan. Valmistaja lupaa EcoBoost Hybrid 48 voltin kevythybriditeknologian vähentävän polttoaineen kulutusta viidellä prosentilla ja tekevän Fiestalla ajamisesta entistä hauskempaa.

Kevythybridi-Fiestan sähkömoottori tukee bensiinimoottoria tarvittaessa, joten polttoaineenkulutus on pienempi ja CO2-päästöt matalammat.

Koeajoon saatu Fiesta oli korotettu Active -malli. Voimanlähteenä oli 998-kuutioinen, 125-hevosvoimanenja 3 pyttyinen bensaturbo. Vaihteisto oli 6-lovinen manuaalilaatikko.

Active-mallin korotus tekee autoon nousemista ja siitä poistumisesta helppoa. Fiesta on kevythybridi-tekniikkansa ansioista mainio kaupunkiauto, mutta yllättävän mukava isommillakin teillä. Ohjaustuntuma on jämäkkä. Tasaista satasta hyvällä tiellä päästellessä metelikin pysyy aisoissa.

Liikennevaloissa kiihdyttäessä kolmipyttyisen ja yksilitraisen EcoBoostin soundeista tulee kuitenkin mieleen mopoauton pörinä. Tämä on kaikkien pikkuturbojen synti.

Pihisti ilman latausta

Tasaisesti pintakaasulla ajaessa pikkuturbokin käy sivistyneesti. Kevyessä autossa 170 newtonin vääntökin tuntuu ihan riittävältä.

Kevythybridi-teknologia on senkin takia tervetullutta, että sähkömoottorin erillinen 48V akku latautuu automaattisesti jarrutusenergian talteenottoa hyödyntämällä, eikä Fiestaa tarvitse erikseen ladata.  Uskoisin tämän olevan jonkunlainen myyntivaltti varsinkin kerrostaloihmisille.

Fiestan 1-litraisen kevythybridi pikkuturbon saisi myös 155 -hevosvoimaisena. Uskoisin 125-hevosvoimaisen kuitenkin riittävän valtaosalle uuden Fiestan ostajista.

Kun painoin kaasua liikennevaloissa, paljon tehokkaammalla autolla ajava kaverini tokaisi välittömästi: ”Täähän lähtee tosi sähäkästi”.

Mitä enemmän ajaa kaupungissa, sitä enemmän hyötyy Fiestan kevythybriditeknologiasta. Vaikka kevythybridiä ei voi ajaa pelkästään sähkömoottorin voimalla, sillä voi ajaa lyhyitä matkoja pelkällä sähkömoottorilla.

Tärkeimmät Active-mallin vakiovarusteet liittyvät turvallisuuteen ja niitä on runsaasti: mm. LED-projektoriajovalot (lähivalot) LED-päiväajovaloilla, ajonopeuden rajoitin, mäkilähtöavusti, kaistavahti, ESP-ajovakauden hallintajärjestelmä, luistonesto ja hätäjarruassistentti.

Ulkoista näyttävyyttä tuo Active-korimuotoilusarja ja 17-tuumaiset ja 5-puolaiset kevytmetallivanteet. Active-mallimerkintä tarkoittaa 19 millimetrillä korotettua maavaraa sekä perus-Fiestaa ärhäkkäämpää ulkonäköä. Tosin kaveri mietti, tekisivätkö vähemmän järeät vanteet Fiestasta äänettömämmän.

Fiestan 125-hevosvoimaisten ST-Line -varustetason kevythybridien hinnat lähtevät 20 524 eurosta. Koeajetun ja korotetun Active-mallin hinta lisävarusteineen kohosi jo 28 889 euroon, lähtöhinta on 21 144 euroa.

Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost Hybrid 125 hv M6 MHEV
Moottori: R3, 998 cm3, turbo
Polttoaine: bensa, apuna itselataava sähkö ja 48 voltin kevythybriditeknologia
Teho: 125 hv
Vääntö 170 Nm
Vaihteisto: 6-lovinen manuaali
Vetotapa: etuveto
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.4 s
Huippunopeus 195 km/h
Yhdistetty kulutus: 4.7 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 119 g/km
Mitat: pituus 4068 mm, leveys 1941 mm (peileillä), 1783 mm (taitetuilla peileillä), korkeus 1498 mm, korkeus 1498 mm, akseliväli 2493 mm
Kevythybridimallien hinnat alk. 20 524 €
koeajoauton hinta lisävarusteineen 28 889 €.

Plussat
+Hyvännäköinen
+Vakaa ja ketterä ajettava

Miinukset
– Hieman äänekäs varsinkin kiihdytyksissä

JÄLKIMAKU

Aiheetta Fiestaa ei kehuta yhdeksi kokoluokkansa parhaimmista.

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *