Kaasujalka

Koeajo käytetty Cadillac Escalade – Huippumukava maantielaiva

Julkaissut:

|

3.11.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Cadillac Escalade – Huippumukava maantielaiva

Kyytinsä puolesta 16 vuotta vanha Cadillac Escalade 6-litraisella V8 -bensamoottorilla on juuri oikea maantielaiva yli viisikymppisen Vantaan äijän makuun. Yllättävän edullinen se on kuulemma huoltaakin.

Tuusulalaisen Autohaus24:n hintalapussa luki 18 000 euroa. Ikää autolla toki, mutta eipä ole mittarilukemakaan kuin 115 000 kilometriä. Toisin kuin joskus iäkkäämmissä Saksan tuontiautoissa, ei jenkkiautossa kuulemma tarvitse epäillä matkamittarin ruuvaamista.

–Se on amerikkalaisissa autoissa tehty kutakuinkin mahdottomaksi. Siinä onnistuakseen pitäisi Escaladessakin peukaloida useampaa tietokonetta. Ja jos vaihtaa moottoria, niin se moottorikin perii autolla aiemmin ajetut kilometrit, sanoo Michael Harry amerikkalaisten autojen huoltoihin ja korjauksiin erikoistuneesta espoolaisesta Michael’s Garagesta.

Toisin kuin muut harvinaisemmat automerkit Suomessa, on Cadillac Escaladen normaalit huoltokustannukset tavallisen perheauton luokkaa.

–Öljynvaihtohuolto ilmansuodattimen vaihtoineen maksaa normaalisti sellaiset 250-300 euroa. Monellahan on se virheellinen käsitys, että amerikkalaiset autot ovat hirveän kalliita huoltaa. Alapallonivelen vaihtokaan ei kallista, parisataa euroa tai vähän päälle. Tyypillisesti se pallonivel maksaa vähän päälle satasen, riippuen tietysti mallista ja vuosimallista. Vaihtotyö riippuen auton iästä ja ruosteisuuden määrästä kestää ehkä sen tunnin tai puolitoista.

Vaatii omistajalta aktiivisuutta

Harmilliset yllätykset välttääkseen Escaladen omistajalta vaaditaan sekä aktiivisuutta ja myös jonkin verran ymmärrystä autonsa tekniikasta. Ja jos tuota tietoa ja ymmärrystä ei ole, niin pitää tietää, mistä sitä osaamista löytyy.

–Meillä huoltamisen näkökulmasta yksi ongelma on, että yleensä näissä alunperin ulkomailta tuoduissa amerikkalaisissa autoissa on hyvin puutteellinen tai jopa olematon huoltohistoria. Siksi käytetyn Escaladenkin ostajan kannattaa tuoda autonsa heti vaikka meille ja me sitten tarkistamme, mitä autossa on. Sillehän on vuosien varrella voinut sattua kaikennäköistä.

Escaladelle tyypillisiä ongelmakohtia ovat esimerkiksi  alatukivarsien pallonivelet sekä ilmajousituksen kompressoreihin liittyvät ongelmat.

–Takajarruissakaan esimerkiksi ei ole jarrupalojen kulutusanturia ja siksi kuljettajan pitää ymmärtää tulla näyttämään niitä ajoissa. Kun metalli hankaa metallia vasten, jarrusatulat pitää vaihtaa ja se voi tulla melko kalliiksi, Harry opastaa.

Michaels Garagessa Escaladen öljynvaihtohuollon yhteydessä mekaanikko aina tarkistaa myös jarrut ja ilmoittaa asiakkaalle, jos takana jarrupaloista on jäljellä enää 30 %.

Myös moottoriongelmat voi välttää, kun tarkkailee auton käyntiääntä ja käy tarkistuttamassa auton heti kun moottorivalo syttyy ensimmäisen kerran. Yleensä pakoputkessa oleva happianturi, joka on sähkökomponentti, on ensimmäinen rikkoutuva osa. Nämä kestävät tyypillisesti 150-200 000 km, monissa malleissa niitä on neljä.  Tämä happianturin vaihto maksaa noin 250 euroa, Harry sanoo.

Alatukivarsien pallonivelten vauriot johtuvat esimerkiksi siitä, että omistajat eivät käy huolloissa, joissa käytäisiin läpi niiden ”rasvanipat”.

–Meillä asentajat käyvät läpi nämä rasvanipat aina öljynvaihtohuollon yhteydessä ja asiakkaalle tämä maksaa noin 10 euroa. Escaladessa riittää rasvaaminen 0,5-1 vuoden välein, eikä niveliä yleensä tarvitse silloin vaihtaa. Joissain malleissa rasvanippoja on yli kymmenen, Harry tietää.

Huollata ilmastointi asiallisesti!

Kalliimpia riskikohteita ovat ilmastoinnin kompressori sekä paineilmajousitettu alusta, jos kyseessä on sellaisella varustettu malli.

–Jos ilmastoinnin kompressorin saa oikein kunnolla räjähtämään ja se menee koko ilmastointijärjestelmään ja autossa on vielä takapenkkiläisten ilmastointi erikseen, niin kyllähän se maksaa useamman tuhat euroa. Usein kallis remontti johtuu käyttäjän omasta virheestä, kun hän jatkaa ilmastoinnin käyttämistä, vaikka ilmastointijärjestelmästä alkaa kuulua asiattomia ääniä, Harry sanoo.

Myös katalysaattori voi olla riskikohta, jos kuljettaja ei tunnista auton käyntihäiriöitä.

– Jos tulppia ei ole vaihdettu asianmukaisesti ja oikea-aikaisesti, niin katalysaattori menee huonoksi todella nopeasti.

Sama neuvo pätee Escaladen ilmastointiinkin.

– Kompressori hajoaa pääasiassa siksi, että asianmukainen ilmastointihuolto on jäänyt tekemättä. Kompressorin sisällä on öljyä, joka täytyy tietyin väliajoin vaihtaa. Meille tulee paljon autoja, joissa asiakkaat ovat ostosreissulla poikenneet ilmastointihuollossa vähän missä tahansa ja laitteistoa on röyhkeästi ylitäytetty. Jos huollat ilmastoinnin asiallisesti paikassa, jossa tiedetään mitä sille pitää tehdä, niin ongelmat ovat yleensä vältettävissä vuosikymmenien ajan.

Vasta sisäänajettu

115 000 kilometrin mittarilukema merkitsee amerikkalaisella mittapuulla vasta auton sisäänajamista.

– Ei ole tavatonta, että näillä kuusilitraisilla veekaseilla ajetaan se puoli miljoonaa kilometriä. Sanoisin, että huoltokustannusten osalta Escalade tulee huomattavasti edullisemmaksi kuin moni muu auto. Yleensä esimerkiksi tällaisia tukivarsi- tai muita alustahommia ei juurikaan tarvitse tehdä, ellei sitten tule kovasti ajettua ojissa tai hiekkakuopilla, Harry sanoo.

Vaikka isot jenkkiautot yleisessä keskustelussa mielletään ympäristöhirmuiksi, niin Harry muistuttaa, ettei asia ole ollenkaan näin yksiselitteinen.

–Riippuu paljon siitä, miten sen ympäristöystävällisyyden kukin mieltää. Amerikkalaiset autot ja niiden akut ovat erittäin kierrätettäviä ja niillä usein näillä autoilla myös ajetaan kymmeniä vuosia. Sähköauton akun käyttöikä on usein korkeintaan 10 vuotta. Sähköauton akuston uusiminen on todella kallista, kun Escaladeen saa samalla rahalla kaksikin kappaletta sekä moottoreita että vaihteistoja, Harry naurahtaa.

Hyvin säilynyt

Koeajoon Tuusulan Autohaus24:sta saatu Escalade oli lyhyempi malli, pidempi malli on puoli metriä pidempi.  Tämäkin auto on kuitenkin rekisteröity 8-paikkaiseksi, eli ahdasta ei tule. Pidennetyssä mallissa lisäsentit kohdistuvat käsittääkseni enemmän pidempään tavaratilaan. Koeajetussa autossa se on enimmillään 3064 litraa, pidennetyssä mallissa enimmillään 3 726 litraa.

Kasikone käy suloisesti ja siitähän kuuttakymmentä lähentelevä Vantaan äijä herkistyy. Nopeusmittari näyttää nopeuden niin maileissa kuin kilometreissäkin ja siihen totutteleminen vaatii erittäin leppoisasti ja äänettömästi etenevässä, ilmajousitetussa maantielaivassa jatkuvaa tarkkailua.

Eihän jenkki olisi oikea jenkki, jos kyyti ei olisi vähän lelluvaa ja keveä ohjaus vaatisi pientä paimentamista. Cadillac Escalade on niin mukava maantielaiva, että sillä lähtisi vaikka miten pitkälle kesälomamatkalle. Koska kilometrit pitävät jokseenkin satavarmasti paikkansa, niin koeajon perusteella alusta on yhä toimivan oloinen ja automaattivaihteistokin sivaltaa lovelta toiselle sulvasti.

Koeajetussa yksilössä ei hirveästi vielä näy edes kulumisen jälkiä, vaikka ikää on jo yli 15 vuotta.

Eihän tässä autossa varmaan mitään järkeä ole. Ja kertoohan siitä sekin, että Duudsonit muistaakseni osallistuivat Gumball-ralliin juuri Escaladella. Tyyliä Escaladessa on kuitenkin taloudellisuudenkin edestä. Ja ennenkaikka sillä erottuu massasta. Samanlaista ”hehtaarigrilliä” ei juuri muiden autojen keuloilla näe.

Cadillac Escalade 6.0 V8, vm. 2005
Mittarilukema: 115 000 km
Moottori: 5967 cm3, V8
Teho: 350 hv
Vääntö: 515 Nm
Polttoaine: bensa
Vetotapa: neliveto
Vaihteisto: automaatti
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.6 s
Huippunopeus 174 km/h,
Yhdistetty kulutus: 16.8 l/100 km
Co2-päästöt: 451 g/km
Mitat: pituus 5052 mm, leveys 2004 mm, korkeus 1885 mm, akseliväli 2946 mm
Katsastettu: 8/2019
Myyjä: Autohaus24.fi, Tuusula
Hinta: 18 900 €

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Toyota Verso – Suurperheelliselle kentänhoitajalle
Koeajo käytetty BMW 330e – ”Amis-BMW” päivittyi pistokehybridiksi
Koeajo käytetty Honda CR-V – Reisitaskuhousut jalkaan ja menoksi!

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *