Kaasujalka

Vaihtoautovertailu keskiluokan porrasperät manuaalilaatikolla

Julkaissut:

|

23.10.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vaihtoautovertailu keskiluokan porrasperät manuaalilaatikolla

Manuaalivaihteinen Volvo S60 T3 Momentum Business 1.6-litraisella ja 150-hevosvoimaisella bensamoottorilla oli 95 000 km ajettu ja vuosimallia 2011. Auto-Karjala Oy Joensuussa pyysi kuvan autosta 15 590 €.

Keskikokoiset ja manuaalivaihteiset Mondeot ja Passatit ovat vaihtoautokauppiaille yhä haastavampaa myytävää, kun hintaluokka on 15 000-20 000 euroa.

Tämän hinta- ja kokoluokan vaihtoautojen markkinarako käy yhä ahtaammaksi, kun tavallinen perusperheellinen saa noin 20 000 eurolla jo muodikkaan crossoverin automaattilaatikolla. Enemmän työkseen ajava taas valitsee porrasperienkin joukosta mieluummin ison premiummerkin- ja mallin: käytetyn Audi A6:n, E-sarjan Mercedes-Benzin tai 5-sarjan BMW:n.

Vielä 10-15 vuotta sitten automaattivaihteisto oli ylellisyyttä, josta piti maksaa tuntuvasti manuaalivaihteista enemmän. Tänä päivänä hintaero on yhä pienempi, eikä useista uusista perheautomalleista enää edes löydy manuaalivaihtoehtoa.

Manuaaleja yhä vähemmän

Koska uusista autoista valtaosa myydään nykyään automaattilaatikolla, se näkyy manuaalivaihteisten tarjonnan vähentymisenä myös vaihtoautomarkkinoilla. Heinäkuun lopulla Nettiauto.comissa oli myynnissä 625 enintään viisi vuotta vanhaa Volkswagen Passatia. Niistä vain 71 oli manuaalivaihteisia. Enintään viisi vuotta vanhoja Ford Mondeoita oli myynnissä 362 kappaletta ja niistä 82 oli manuaalivaihteisia.

Enintään viisi vuotta vanhoista 453 Skoda Superbista manuaalivaihteisia oli vain 39.

Autojen sähköistymisen ja hybriditekniikan yleistymisen myötä automaattivaihteiset autot ovat 2000-luvulla yleistyneet niin paljon, että manuaalilaatikkoista vaihtoautoa on yhä haasteellisempaa myydä. Tämän vahvistaa myös autotalon johtaja Miikka Lännistö raisiolaisesta Visa-Autosta.

–Kun uusissa autoissa hintaerot automaattien ja manuaalien välillä ovat kutistuneet, niin näkyyhän se vaihtoautomarkkinassakin. Tulevaisuudessa varmaan vain pieni murto-osa on manuaalivaihteisia, kun tämä kehitys näkyy jo tänä päivänäkin, Lännistö sanoo.

Varsinkin isolta autolta vaaditaan mukavuutta ja automaattivaihteisto alkaa sen takia olla jo itsestäänselvyys.

–Tietysti mallikohtaisia eroja vielä löytyy. Kun esimerkiksi VAG-konsernin Volkswagen Passateista ja Skoda Superbeista on tarjolla todella vähän manuaalivaihteisia autoja, niin Ford Mondeoissa valikoima on vielä suurempi. Tosin kehitys vie Mondeossakin yhä enemmän automaattivaihteisiin, mutta vielä 2010 alkupuolella niistä noin puolet myytiin manuaalivaihteistolla.  Vaikka VAG-konsernin DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteistoissa vuosia sitten oli omat ongelmansa, niin jälkimarkkinointi on osannut hoitaa asiat niin hienosti, etteivät ne enää tänään hidasta DSG-automaattien myyntiä, Lännistö sanoo.

Hintaerot kutistuneet

Takavuosina automaattivaihteisten autojen kauppaa jarrutti paitsi tuntuvasti manuaalivaihteista kalliimpi hinta, myös luottamus niiden toimintavarmuuteen ja jonkin verran myös nykyistä vähäisempi pykälien määrä. Kun vielä 1990-luvun alussa Saab 900:n automaattilaatikko oli kolmilovinen, tänä päivänä joissakin automaattilaatikossa on jopa 8-9 pykälää.

–Luotettavuusepäilyihin ei enää juuri törmää. Niin moderneja ja toimintavarmoja automaattivaihteistot nykyään ovat. Automaattivaihteisto ei tänä päivänä enää vaikuta juuri lainkaan myöskään polttoaineen kulutukseen, vaan päinvastoin: moni automaatti kuluttaa jopa vähemmän kuin manuaalivaihteinen, Lännistö sanoo.

Manuaalivaihteinen vaihtoauto menee Lännistön mukaan tänä päivänä sellaiselle, joka sen nimenomaisesti myös haluaa.

–Hintaero ei enää ratkaise. Silloin se saattaisi vaikuttaa, jos asiakkaalla olisi tiukka budjetti ja manuaalivaihteinen maksaisi vaikkapa 14 000 euroa ja vastaava auto samoilla kilometreillä automaattina maksaisi vaikka 18 000 euroa. Mutta kun auto maksaa näinkin paljon ja hintaero on ehkä tuhannen euron luokkaa, niin hinta ei enää ratkaise valintaa.

Tottumuskin ratkaisee

Manuaalivaihteista etsitään ensisijaisesti kahdesta syystä.

–Ajamisesta nauttiva ihminen haluaa itse vaikuttaa omin käsin vaihteita käyttämällä auton käyttäytymiseen, taikka sitten vanhastaan suhtaudutaan epäillen automaattilaatikon luotettavuuteen. Aika usein taustalla on tottuminen manuaaliin. Ehkä pelätään, ettei osata ajaa automaatilla. Nämäkin asiakkaat kokeiltuaan usein päätyvät sittenkin automaattiin.

Lännistön mukaan manuaalivaihteisen auton myyminen muuttuu sitä vaikeammaksi, mitä lähemmäksi mennään ns. premium-luokkaa.

–E-sarjan Mersu, 5-sarjan BMW tai Audi A6 on lähes mahdoton myydä manuaalilaatikolla. Kyllä tämä alkaa näkyä myös keskikokoisten Passatien ja Mondeoidenkin kokoluokassa. Mondeo näistä on helpoin myydä manuaalivaihteisena. Esimerkiksi saman kokoluokan Kia Optimoistakin todella harvat ovat enää manuaalivaihteisia. Tänä päivänä on mahdotonta sanoa, että manuaalivaihteiseen tyytyväisen olisi helppo tehdä ”elämänsä kaupat”, Lännistö sanoo.

Teksti Timo Kiiski

Nettiauto.comissa oli heinäkuun lopussa myynnissä kaikkiaan 169 käytettyä Kia Optimaa, joista manuaalivaihteisia oli vain 18, kuvan Optima 2.0 Classic oli yksi niistä. Tätä Optimaa kuljettaa 2-litrainen ja 165-hevosvoimainen bensamoottori. Vuosimalli on 2015 ja mittarilukema 97 000 km. Kuopion Delta Auton hintapyyntö oli 15 480 €.

 

Nettiauto.comissa oli heinäkuun lopulla tarjolla kaikkiaan 262 vuosimallien 2015-2020 Toyota Avensista. Niistä peräti 92 oli manuaalivaihteisia, joka on tässä sarjassa paljon. Kuvan Toyota Avensis 1.6 Valvematic Life Sedanissa on 6-lovinen manuaalilaatikko. Auto on vuosimallia 2015 ja 81 000 km ajettu. Hyvinkään Nelipyörä Helletorpasta se olisi lähtenyt ulos 16 450 eurolla.

 

Viisi vuotta vanhoista Ford Mondeoista on Avensiksen tavoin yllättävän moni vielä varustettu manuaalivaihteilla. Kuvan Mondeo 1.5 EcoBoost 160 hv on vuosimallia 2015 ja mittarilukema vasta 75 000 km. Nelipyörä Terra Hämeenlinnassa pyysi autosta 17 400 €. Nettiauto.comissa myynnissä olleista 352:sta vuosimallien 2015-2020 Mondeoista 80 oli manuaalivaihteisia.

Kuvan 170-hevosvoimainen ja manuaalivaihteinen Opel Insignia Edition 1.6 Turbo ecoFlex vuosimallia 2016 oli myynnissä Delta Auto Tampereella. Mittarilukema oli 78 000 km ja hintapyyntö 16 900 €. Nettiauto.comissa oli heinäkuun lopulla myynnissä kaikkiaan 528 Insigniaa vuosimallia 2008-2020. Vuosimallien 2017-2020 Insignioita oli 270 ja vain 35:ssa oli manuaalivaihteet. Vuosimallien 2008-2016 Insignioista vielä puolet oli manuaalivaihteisia.

 

Nettiauto.comissa oli heinäkuussa myynnissä kaikkiaan 631 Volkswagen Passatia vuosimallia 2010-2015, niistä 236 oli vielä  manuaalivaihteisia. Vuosimallien 2015-2020 Passateja oli 593 ja niistä enää 70 oli manuaalivaihteisia. Tämän päivän Passatissa muu kuin DSG-automaatti alkaa olla jo katoavaa kansanperinnettä. Kuvan manuaalivaihteinen Volkswagen  Volkswagen Passat Sedan Trendline 1,4 TSI vuosimallia 2015 oli 98 000 km ajettu ja Vaihtoplus Tampereen hintapyyntö oli 16 900 €.

Kuvan Skoda Superb 1,4 TSI ACT Ambition vuosimallia 2015 manuaalivaihteilla alkaa olla yhtä lailla ”museo” kuin samanikäinen ja saman VAG-konsernin Volkswagen Passatkin. Tällä Superbilla oli ajettu vain 60 000 km ja J. Rinta-Jouppi Kotkassa pyysi siitä 19 700 €.

 

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Iso bensasedan vaihtoautomarkkinoiden hylkiö?
Näin käy kaupaksi käytetyt kaasuautot
Näin käy kaupaksi 10-15 000 euron hintaiset sähköautot

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *