Vaihtoautovertailu keskiluokan porrasperät manuaalilaatikolla
Keskikokoiset ja manuaalivaihteiset Mondeot ja Passatit ovat vaihtoautokauppiaille yhä haastavampaa myytävää, kun hintaluokka on 15 000-20 000 euroa.
Tämän hinta- ja kokoluokan vaihtoautojen markkinarako käy yhä ahtaammaksi, kun tavallinen perusperheellinen saa noin 20 000 eurolla jo muodikkaan crossoverin automaattilaatikolla. Enemmän työkseen ajava taas valitsee porrasperienkin joukosta mieluummin ison premiummerkin- ja mallin: käytetyn Audi A6:n, E-sarjan Mercedes-Benzin tai 5-sarjan BMW:n.
Vielä 10-15 vuotta sitten automaattivaihteisto oli ylellisyyttä, josta piti maksaa tuntuvasti manuaalivaihteista enemmän. Tänä päivänä hintaero on yhä pienempi, eikä useista uusista perheautomalleista enää edes löydy manuaalivaihtoehtoa.
Manuaaleja yhä vähemmän
Koska uusista autoista valtaosa myydään nykyään automaattilaatikolla, se näkyy manuaalivaihteisten tarjonnan vähentymisenä myös vaihtoautomarkkinoilla. Heinäkuun lopulla Nettiauto.comissa oli myynnissä 625 enintään viisi vuotta vanhaa Volkswagen Passatia. Niistä vain 71 oli manuaalivaihteisia. Enintään viisi vuotta vanhoja Ford Mondeoita oli myynnissä 362 kappaletta ja niistä 82 oli manuaalivaihteisia.
Enintään viisi vuotta vanhoista 453 Skoda Superbista manuaalivaihteisia oli vain 39.
Autojen sähköistymisen ja hybriditekniikan yleistymisen myötä automaattivaihteiset autot ovat 2000-luvulla yleistyneet niin paljon, että manuaalilaatikkoista vaihtoautoa on yhä haasteellisempaa myydä. Tämän vahvistaa myös autotalon johtaja Miikka Lännistö raisiolaisesta Visa-Autosta.
–Kun uusissa autoissa hintaerot automaattien ja manuaalien välillä ovat kutistuneet, niin näkyyhän se vaihtoautomarkkinassakin. Tulevaisuudessa varmaan vain pieni murto-osa on manuaalivaihteisia, kun tämä kehitys näkyy jo tänä päivänäkin, Lännistö sanoo.
Varsinkin isolta autolta vaaditaan mukavuutta ja automaattivaihteisto alkaa sen takia olla jo itsestäänselvyys.
–Tietysti mallikohtaisia eroja vielä löytyy. Kun esimerkiksi VAG-konsernin Volkswagen Passateista ja Skoda Superbeista on tarjolla todella vähän manuaalivaihteisia autoja, niin Ford Mondeoissa valikoima on vielä suurempi. Tosin kehitys vie Mondeossakin yhä enemmän automaattivaihteisiin, mutta vielä 2010 alkupuolella niistä noin puolet myytiin manuaalivaihteistolla. Vaikka VAG-konsernin DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteistoissa vuosia sitten oli omat ongelmansa, niin jälkimarkkinointi on osannut hoitaa asiat niin hienosti, etteivät ne enää tänään hidasta DSG-automaattien myyntiä, Lännistö sanoo.
Hintaerot kutistuneet
Takavuosina automaattivaihteisten autojen kauppaa jarrutti paitsi tuntuvasti manuaalivaihteista kalliimpi hinta, myös luottamus niiden toimintavarmuuteen ja jonkin verran myös nykyistä vähäisempi pykälien määrä. Kun vielä 1990-luvun alussa Saab 900:n automaattilaatikko oli kolmilovinen, tänä päivänä joissakin automaattilaatikossa on jopa 8-9 pykälää.
–Luotettavuusepäilyihin ei enää juuri törmää. Niin moderneja ja toimintavarmoja automaattivaihteistot nykyään ovat. Automaattivaihteisto ei tänä päivänä enää vaikuta juuri lainkaan myöskään polttoaineen kulutukseen, vaan päinvastoin: moni automaatti kuluttaa jopa vähemmän kuin manuaalivaihteinen, Lännistö sanoo.
Manuaalivaihteinen vaihtoauto menee Lännistön mukaan tänä päivänä sellaiselle, joka sen nimenomaisesti myös haluaa.
–Hintaero ei enää ratkaise. Silloin se saattaisi vaikuttaa, jos asiakkaalla olisi tiukka budjetti ja manuaalivaihteinen maksaisi vaikkapa 14 000 euroa ja vastaava auto samoilla kilometreillä automaattina maksaisi vaikka 18 000 euroa. Mutta kun auto maksaa näinkin paljon ja hintaero on ehkä tuhannen euron luokkaa, niin hinta ei enää ratkaise valintaa.
Tottumuskin ratkaisee
Manuaalivaihteista etsitään ensisijaisesti kahdesta syystä.
–Ajamisesta nauttiva ihminen haluaa itse vaikuttaa omin käsin vaihteita käyttämällä auton käyttäytymiseen, taikka sitten vanhastaan suhtaudutaan epäillen automaattilaatikon luotettavuuteen. Aika usein taustalla on tottuminen manuaaliin. Ehkä pelätään, ettei osata ajaa automaatilla. Nämäkin asiakkaat kokeiltuaan usein päätyvät sittenkin automaattiin.
Lännistön mukaan manuaalivaihteisen auton myyminen muuttuu sitä vaikeammaksi, mitä lähemmäksi mennään ns. premium-luokkaa.
–E-sarjan Mersu, 5-sarjan BMW tai Audi A6 on lähes mahdoton myydä manuaalilaatikolla. Kyllä tämä alkaa näkyä myös keskikokoisten Passatien ja Mondeoidenkin kokoluokassa. Mondeo näistä on helpoin myydä manuaalivaihteisena. Esimerkiksi saman kokoluokan Kia Optimoistakin todella harvat ovat enää manuaalivaihteisia. Tänä päivänä on mahdotonta sanoa, että manuaalivaihteiseen tyytyväisen olisi helppo tehdä ”elämänsä kaupat”, Lännistö sanoo.
Teksti Timo Kiiski
Teksti Timo Kiiski
Vastaa