Kaasujalka

Vannoutunut Bemari-fani Tytti Stranding ei merkkiä vaihda

Julkaissut:

|

21.10.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vannoutunut Bemari-fani Tytti Stranding ei merkkiä vaihda

Tytti Stranding, 32, ajaa jo kuudetta Bemariaan. Vannoutunut BMW-nainen ei enää merkkiä vaihtaisi.

Nesteellä kuluttajamarkkinoinnin markkinointipäällikkönä työskentelevän helsinkiläisen Tytin valkoinen BMW 530 e -pistokehybridi on nautiskelijan auto. Se on hyvännäköinen ja ajo-ominaisuuksiltaan kehuttu. Konepellin alla hyrrää 2-litrainen ja nelisylinterinen bensaa ja sähköä vuoronperään käyttävä moottori.
Latausmahdollisuudesta ei Tytille ole paljon iloa, kun latausmahdollisuutta ei ole työpaikalla eikä kotona. Eikä hänen Bemarillaan täydessäkään latauksessa ajeta kuin 30-40 kilometriä sähköllä. Tehoa PHEV-Bemarissa on arkiliikenteeseen riittävästi, 252 hevosvoimaa.

Alkuun Mazda 323:lla

Vaikka Tytti on vasta 32-vuotias, hänellä on ehtinyt olla jo seitsemän autoa. Nykyinen Bemari on järjestyksessään jo kuudes.  Vain ensimmäinen auto oli muuta merkkiä.

–Kun sain 18-vuotiaana ajokortin, halusin heti oman auton. Se on tullut varmaan äidiltä, hänkin on aina tykännyt autoista ja ajanut joskus ralliakin. Ensimmäinen autoni oli kesätyörahoilla ostettu iäkkäämpi Mazda 323, jossa oli nousevat ja laskevat etuvalot. Ajoin Mazdalla pari vuotta, se koki paljon ilkivaltaa. Paitsi, että sinne murtauduttiin, joku kävi repimässä niitä lamppujakin, Tytti Stranding muistelee.

Tyttökavereissa ei ollut silloin eikä oikein tänäkään päivänä Tytin itsensä kaltaisia autonaisia.

–Joillakin ei tänäkään päivänä ole autoa. Minut taas tunnetaan työpaikallakin intohimostani autoihin. Luen autolehtiä paitsi työn puolesta, myös omasta kiinnostuksesta. Luen muidenkin autojen kuin Bemarien esittelyt ja koeajojutut.

Nykyisen 530 e -lataushybridin Tytti on ottanut yksityisleasing-sopimuksella. Kuukausimaksu on 600 euron luokkaa, mutta siihen sisältyvät myös huollot ja renkaat. Vakuutuksenkin saa mukaan edullisesti pienellä lisämaksulla, mutta sitä ei ole pakko ottaa.

–Itse pitää maksaa vain polttoaineet ja verot, eikä tarvitse miettiä auton arvon alenemista. Autot myös kehittyvät niin vauhdikkaasti, että tämän päivän auto voi olla jo muutaman vuoden päästä vanhentunutta tekniikkaa, Tytti perustelee.

Ajettavuus on tärkeintä

Edellinen Bemari oli dieselmoottorinen 320 coupe vuosimallia 2013.

–Ihan ensimmäinen Bemarinikin oli mallia 530, mutta ilman e-kirjainta. Se oli 1990-luvun malleja, eikä minulle tullessa läheskään uusi. Siinä oli kuitenkin 3-litrainen ja 6-sylinterinen bensamoottori. Se oli hauska auto, joka liikahti ihan kivasti.

Vaikka Bemarin ulkonäkökin hivelee Tytin silmää, niin ykkösasia on kuitenkin auton ajettavuus.

–Jotenkin tykkään siitä, että autossani on oikeasti premiumin tuntua. Yksityiskohtiin on kiinnitetty huomiota. Tärkeintä on kuitenkin, että pellin alla riittää tehoa ja vääntöä. Pelkkä rivinelonen ei kyllä viehättäisi. Autossa täytyy olla jotain spesiaalia. Joka kerta, kun istun autooni, tulee hyvä fiilis. Katson aina autoni perään, kun poistun siitä pysäköinnin jälkeen, Tytti nauraa.

Auton pitää olla iso

Tärkeää Tytille on sekin, että auto on iso.

– En ostaisi 1-sarjan pikku-Bemaria tai i3-sähkömallia. Vaikka olen pienikokoinen nainen, tykkään isoista autoista. Koska olen perheetön, en tarvitse farmaria ja minulle riittää sedan. Ja porrasperäinen on paremman näköinenkin, Tytti kehuu.

Kun nykyinen auto tuli Tytin käyttöön puolitoista vuotta sitten, hän olisi voinut valita sen ilman koeajoakin, mutta koeajo vain vahvisti tunnetta, että tässä se on.

Nykyisen Bemarin leasing-sopimus on kolmevuotinen.

–Jo nyt sormia syyhyttää päästä tekemään ensi vuonna seuraavan Bemarin tilausta, Tytti sanoo.

Tytti myöntää hymy suupielessä olevansa aika perinteinen Bemari-kuski.

–Sanotaan nyt vaikka, niin että ainakaan en jää tien tukkeeksi. Ylinopeussakkoja en kuitenkaan ole kerännyt, hän nauraa.

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

LUKIJAN AUTO! Rami luottaa vanhaan Primeraan ja Volvoon
Tero Vaara ajanut Volvollaan liki puoli miljoonaa kilometriä
Ansko Pitkänen on ainut suomalainen naispuoleinen stunt-näyttelijä.

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *