Koeajo Skoda Octavia – Hiljaa hyvä tulee
Uusi Skoda Octavia 2.0 TDI on niin hiljainen diesel, että luulin sen maahantuojan pihasta kotiin ajaessani käyvän bensalla.
Sain uuden Skoda Octavia -farmarin 2-litraisella turbodieselmoottorilla koeajoon maanantaina 22. kesäkuuta. Päätoimittaja oli vasta juhannusaaton aattona viestittänyt, että tällainen auto olisi nyt haettavissa koeajoon Helkama-auton konttorilta Espoon Lautamiehentieltä.
Siinä tuli väliin juhannus ja itikat, joten en sen kummemmin päätoimittajalta ehtinyt kysyä, minkälainen Octavia koeajoon tulisi. Sen vain tiesin, että Octavia-ihmiset olivat odottaneet uutta mallia kuin kuuta nousevaa jo pitkin kevättä. Velipoika on Octavia-miehiä ja niin on hänen uusi naisystävänsäkin. Molemmilla on bensa-Octaviat, velipojalla muistaakseni vuosimallia 2014 ja ystävättärellä vuosimallia 2016.
Velipojan ystävättären sukulainen on automyyjänä kymenlaaksolaisessa autoliikkeessä, joka edustaa Skodaa. Hänkään ei kuulemma vielä huhtikuussa tiennyt, milloin se uusi malli Suomeen oikein rantautuu.
Odotettu uutuus
Eli sattumoisin juhannuksenvietossa velipojan etätyö- ja kesäpaikassa tuli puhetta myös Octavioista, koska häntä ja hänen naisystäväänsä uuden Octavian tulo tuntui koskettavan henkilökohtaisestikin. Kun sitten sain maanantaina juhannuksen jälkeen Octavia-farmarin koeajoon, velipoika soitti jo maanantai-iltana kyselläkseen, minkälaiselta se oikein tuntui.
Koska olin ajanut Octavialla siihen mennessä vain matkan Espoon Lautamiehentieltä kotiin Vantaan Hiekkaharjuun, pystyin vastamaan ainoastaan näin:
”En tiennyt autoa noutamaan Helkama-autosta, että se on diesel. Hain vain avaimet respasta ja hyppäsin autoon. Kun edellisen kerran olen ajanut uutta Octaviaa useita vuosia sitten, niin en ensin ajatellut, että siinä mitään niin ihmeellistä olisi tapahtunut. Vasta kotipihassa lukaisin maahantuojan tuoteselostetta koeajoon saamastani Octaviasta ja olin pudota persiilleni, kun luin, että se on diesel. Luulin koko 30 kilometrin matkan ajavani bensa-Octavialla”.
Eli lyhyesti sanottuna: uusi Octavia on dieselinäkin todella laadukkaan tuntuinen ja hiljainen auto. En ihmettele edelleenkään, että Octavia hallitsee myyntitilastoissa kärkipaikkoja. Farmarina se tarjoaa suorastaan ruhtinaalliset tilat niin ihmisille kuin tavaroillekin.
Muistuttaa enemmän Superbia
Uusi neljännen polven Octavia perustuu samalle perusrakenteelle kuin edeltäjäkin. Mitat ovat kasvaneet maltillisesti, akseliväli on sama kuin ennenkin. Edestä uusi Octavia muistuttaa vahvasti ylellisempää ja isompaa Superb-mallia. Edessä lamput on kaikki asennettu yhden ja saman umpion taakse, kun ne edellisessä mallissa oli jaettu neljään osaan.
Sisätiloissa näkyy nykypäivän trendi, jota en ihan varauksetta fanita. Tällainen Vantaan ukko on tottunut käyttämään hallintalaitteita perinteisesti napeista, mutta Octaviassakin näitä nappeja on vähennetty ja lisätty näyttöjä, samalla myös näyttöjen pinta-alaa on kasvatettu.
Kuten jo aiemmin talvella ajamassani uudessa Volkswagen Golf -kevythybridissä, myös Octavian valikoiden opettelu vaati kuuttakymmentä lähentelevältä Vantaan ukolta pienen tovin. Tosin Golfissa se vaatii aikaa selkeästi enemmän.
Skoda on tuonut markkinoille näin alkuun melko suppean valikoiman moottoreita. Koeajoon saatu 2.0 TDI oli varustettu 7-portaisella DSG-kaksoiskytkinautomaatilla ja myllystä irtosi tehoa 150 hevosvoimaan. Tämän lisäksi tarjolla on manuaalilaatikoille 150-hevosvoimainen ja 1,5-litrainen bensamoottori sekä 2-litrainen turbodiesel 116-hevosvoimaisena versiona.
Uuvahtaa hitaassa ajossa
Automaattivaihteiset uudet Octaviat on varustettu sähköisellä vaihteenvalitsimilla. Tämä taas keventää keskikonsolin ulkonäköä. Kaupunkiajossa liikkeelle lähteminen hoituu entistä jouhevammin, vaikka start & stop -järjestelmä vähän viivyttääkin auton liikahtamista moottorin käynnistyksen jälkeen.
Ajossa automaattilaatikko ja moottori tekevät saumatonta yhteistyötä, vaihdot huomaa vain seuraamalla kierroslukumittaria ja hitaammassa ajossa moottorin äänestä.
Juuri hitaissa nopeuksissa hieman hämmennyin jo siinä vaiheessa, kun en edes ymmärtänyt ajavani dieseliä. Alakierroksilla 2-litrainen diesel kävi hieman jyrisevästi ja väsähtäneen oloisesti. Mutta kun vääntöalue oli saavutettu, eteneminen oli todella vaivatonta ja maantienopeuksissa kaasu vastaisi polkaisuun oikein miellyttävästi. Ripeämpää vastetta kaipaava voi vaihtaa vaihteiston Sport-asentoon.
Uusi Octavia 2.0 TDI 150-hevosvoimaisella moottorilla on vaivaton ja mukava ajettava. Ohjaus ei vaadi ylimääräistä paimentamista ja vakioalusta on korostuneen pehmeä jo hitaista taajamanopeuksista lähtien. Tien epätasaisuudet tosin korostuvat heilahteluina jo hitaammissa nopeuksissa, saatikka sitten vauhdin noustessa. Iskunvaimentimet voisivat vaimentaa hieman tehokkaammin laajoja liikkeitä.
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 150 Style Launch Edition DSG Autom.
Moottori: R4, 1968 cm3, turbo
Polttoaine: diesel
Teho: 150 hv
Vääntö 340 Nm
Vaihteisto: 7-lovinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa: etuveto
Kiihtyvyys 0-100 km/h 8,8 s
Huippunopeus: 222 km/h
Yhdistetty kulutus: 4,7 l/100 km
CO2-päästöt 124 g/km
Mitat: pituus 4 689 mm, leveys 1 829 mm, korkeus 1 468 mm, akseliväli 2 686 mm
Tavaratila 640-1 700 l
Koeajoauton hinta ilman lisävarusteita 36 172 €, lisävarusteineen 43 886,84 €
Plussat
+ Tilava
+ Mukava ja äänetön diesel
+ Vakaa ohjaus
+ Aiempaa tyylikkäämpi
Miinukset
-Iskunvaimennus ja jousitus tien epätasaisuuksissa
-Puutuu alakierroksilla hitaassa ajossa
JÄLKIMAKU
Jos tarvitsisin järkevää farmaria tenavien ja tavaroiden kuljetuksiin sekä ajaisin paljon työajoa maanteillä, niin kyllä uusi Octavia-farmari olisi vakava vaihtoehto. En ole syttynyt intohimoiseksi Skoda-mieheksi, mutta ymmärrän hyvin Octavian suuren suosion.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa