Kaasujalka

Yli 600 000 km ja yhä ”soiva peli”

Julkaissut:

|

3.10.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Yli 600 000 km ja yhä ”soiva peli”

Järeästi rakennetulle ja nelivetoiselle Toyota Land Cruiser-maasturille yli puoli miljoonaa kilometriä ei ole ihmesaavutus. Kuvan Toyota Land Cruiser 95 D4D on vuosimallia 2001 ja mittarilukema huikeat 760 000 km. Oululaisen Auto Itkonen Oy:n hintapyyntö oli 6 950 €.

Nettiauto.comista löytyi heinäkuussa 237 yli 600 000 kilometriä ajettua henkilöautoa, joista nelisenkymmentä oli myynnissä autoliikkeissä ja myös tieliikennekelpoisia. Mikä on jopa miljoona kilometriä ajetun auton salaisuus?

Valtaosa näistä autoliikkeiden myymistä reilusti yli puolen miljoonan kilometrin autoista oli Mersuja ja Volvoja. Hurjin autoliikkeessä myynnissä ollut, katsastettu ja yhä liikennekelpoinen auto oli Mercedes-Benz 220 D vuosimallia 1979.

Saarijärveläinen autoliike mainosti sitä ”toimivaksi oikeaksi Meseksi”.

Lisäkommenttina kerrottiin, että auto ei ole uusi eikä virheetön, mutta hyvä ajaa ja ”ihmeen ryhdikäs peli”. Auto oli museoitu ja katsastusleima lyötiin ilman virhehuomautuksia 21.12.2919. Eli jos joku nyt tämän Mersun ostaa, niin seuraava katsastus on vasta vuoden lopussa.

Auto myydään myös omilla kapseleilla, eikä millään halvannäköisillä tarvikekapseleilla.

Miljoona-Mersulla oli toki ikää yli 40 vuotta, mutta hurjia kilometrimääriä on ajettu monella uudemmallakin autolla.   Varsinkin yksityishenkilöiden myymiä ja yli puoli miljoonaa kilometriä ajettua Volvoja ja Mersuja Nettiauto.comissa on pilvin pimein.

Hyvin tehty ja huollettu

Onko tällaiset autot poikkeuksellisen vankasti rakennettuja, vai huoltavatko omistajat niitä poikkeuksellisen ahkerasti?

Sekä että.

–Ovathan nämä Mersut ja Volvot maksaneet paljon uusina, joten ehkä senkin takia omistajat ovat pitäneet niistä hyvää huolta, sanoo korjaamoyrittäjä Ari Viinikka Mekonomen Autohuolto Viinikka Oy:stä.

–Varmasti valmistuksella, raaka-aineilla ja suunnittelulla on oma osansa, mutta yhtä paljon ratkaisee hyvä huoltaminen, myöntää myös A-katsastuksen tekninen johtaja Hannu Pellikka.

Kuitenkaan esimerkiksi kalliita Audeja ja isoja BMW-malleja ei juuri löydy yli 600 000 kilometriä ajettuina vaihtoautomarkkinoilta.

–Esimerkiksi niiden vaihdelaatikoissa on ollut enemmän ikääntyessään tyyppivikoja kuin Volvoissa ja Mersuissa, siksi ehkä porukka karsastaa niitä enemmän näillä kilometreillä. Äärimmäisen harvoin niitä näin paljon ajettuina meillekin korjattaviksi ja huolettaviksi tulee, Viinikka sanoo.

–BMW ja Audikaan eivät kuitenkaan ole katsastustilastoissa osoittautuneet mitenkään isovikaisiksi.Vaikea sanoa, miksi niillä ei ajeta yhtä paljon kuin Mersuilla ja Volvoilla, sanoo Pellikka.

Yksi syy Mersun ja Volvon vahvaan edustukseen paljon ajetuissa lienee niiden suosiminen taksikäytössä. Taksi-isännät pitävät autoistaan erilaisilla huolenpitosopimuksilla hyvää huolta useiden satojentuhansien kilometrien ajan.

500 000 km ajettuja 1 %

A-katsastus tilastoi vuonna 2016 heillä edellisen vuoden aikana käyneet yli puoli miljoonaa kilometriä ajetut automerkit. Kaikkiaan A-katsastus katsasti vuonna 2015 noin 700 000 henkilöautoa ja määrä oli noin kolmannes kaikista Suomen katsastuksista.

Alle prosentilla, mutta kuitenkin 7000:lla katsastetuista autoista oli ajettu yli 500 000 kilometriä. Yli 600 000 kilometriä ajettuja automerkkejä oli vain 0,3 prosenttia autoista. Yli 800 000 kilometriä oli ajettu vain Volvoilla ja Mersuilla ja yli 900 000 kilometriä 56 Mersulla.

Katsastukseen tulleista Mersuista peräti 10 prosentilla oli ajettu yli puoli miljoonaa kilometriä, samoin Volvoilla. Esimerkiksi luotettavassa maineessa olevista Toyotoista vain 0,6 prosentilla oli ajettu yli puoli miljoonaa kilometriä ja yli 600 000 kilometriä Toyotoista oli ajettu vain yhdellä promillella.

-Toki yli 600 000 kilometriä ajettujen autojen joukossa oli yksittäisiä merkkejä muitakin kuin Mersu ja Volvo. Joukkoon mahtui BMW:n, Toyotan ja Volkswagenin lisäksi ranskalainen Peugeotkin. Muut kuin Volvot ja Mersut olivat kuitenkin vain yksittäisiä tapauksia, sanoo A-katsastuksen tekninen johtaja Hannu Pellikka.

Kori väsyy väkisinkin

Vaikka auton ikää säännöllisesti korjaamalla ja huoltamalla pystyy teknisesti jatkamaan vaikka kuinka pitkään, niin parhaallakaan huolenpidolla se ei enää puolen miljoonan kilometrin jälkeen ole kuin ”pakasta vedetty”.

–Kori ainakin väsyy. Vaikka auto teknisesti pelittäisikin ja menisi katsastuksesta läpi, niin kori väsyy. Nitinät ja natinat tulevat kulumisen myötä väkisinkin kuvaan mukaan, Viinikka sanoo.

–800 000 kilometriä on jo mille tahansa henkilöautolle huippusuoritus. Kyllä siinä vaiheessa monet osat on vaihdettu jo moneen kertaan. Jossain vaiheessa korjattavuuden raja menee väkisinkin pahasti miinusmerkkiseksi, Pellikka sanoo.

Viinikkakin korostaa, että Mersujen ja Volvojen nivelet ja jarrulevyt ovat kuluvia osia, jotka vaativat säännöllistä vaihtamista.

Nettiautosta löytyi heinäkuussa myös pari 2000-luvun Toyota Land Cruiser -maasturia, joilla kummallakin oli ajettu jo yli 700 000 kilometriä.

-Land Cruiser on jo alusta myöten todella on järeästi rakennettu iso maasturi. Veikkaisin kuitenkin, että näilläkin isoilla maastureilla on tehty enimmäkseen pitkän matkan ajoa, Viinikka arvelee.

Pellikka muistuttaa myös ruosteesta.

– Vaikka auto teknisesti olisikin toimiva, niin yli 15 vuotta vanhan auton ylläpitäminen vaatii jo peltiosien uusimista ja hitsaustöitä. Juuri ruoste on vanhan auton haasteellisin puoli ja tekee auton tekohengittämisestä kannattamatonta, Pellikka muistuttaa.

Teksti Timo Kiiski

A-katsastuksen selvityksessä yli puoli miljoonaa kilometriä ajettujen joukossa oli jokunen Volkwagenkin. Kuvan Volkswagen Bora TDI Comfort 4d A BORA diesel manuaalivaihteisena ja vuosimallia 2000 oli 620 000 kilometriä ajettu. Suomussalmelaisen Ämmän Auton hintapyyntö on 500 €.

 

2,5-litraisella Volvo V70 Sportswagon -turbodieselillä vuosimallia 2000 oli ajettu jo huikeat 780 000 kilometriä. Järvenpään Rinta-Joupin Autoliike kertoi myynti-ilmoituksessa, että jakopää oli tehty 31.8.2018, kun mittarilukema oli 756 000 km. Viimeisin huolto on tehty 764 731 kilometrin kohdalla 7.8.2019. Hintapyyntö oli tasan 1000 €.

 

A-katsastuksen selvityksessä vuodelta 2015 yli puoli miljoonaa kilometriä ajettujen joukossa oli jokunen yksittäinen Toyotakin. Kuvan Toyota Avensis  2.0 D-4D Linea Sol Technical Wagonilla vuosimallia 2004 oli ajettu huikeat 656 000 km. Kempeleläinen Kulkuneuvos Oy:n hintapyyntö oli 1 195 €.

 

Tässä on lähes miljoonan kilometrin Mercedes-Benz 220 D vuosimallia 1979: mittarilukema oli 999 999 km. ”Toimiva oikea Mese myydään peltivanteilla ja omilla kapseleilla”, mainosti RMS-Auto Saarijärvellä. Museoleimaa on jäljellä vuoden loppuun ja leima tuli katsastuksesta mainoksen mukaan ilman huomautuksia. Hintapyyntö oli 3 390 €

.

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Iso bensasedan vaihtoautomarkkinoiden hylkiö?
Näin käy kaupaksi käytetyt kaasuautot
Näin käy kaupaksi 10-15 000 euron hintaiset sähköautot

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *