Koeajo Mercedes-Benz GLC300e – Suomalainen plugari
Mercedes-Benz GLC300e omaa saman voimalinjan kuin esimerkiksi C300e ja tämä katumaasturi on Suomessa valmistettu ladattava hybridi.
Koeajossa Mercedes-Benz GLC300e on ollut meillä useaan otteeseen koeajossa, joten auto on meille tuttuakin tutumpi ja myös tässä autossa oleva voimalinja on meille tuttu. GLC300e omaa saman tekniikan kuin tovi sitten koeajettu C300e.
Siinä missä A-sarjan ladattava hybridi on malliston kalleimmasta päästä, isommissa ja kalliimmissa autoissa asetelma keikahtaakin toisin päin. GLC:n kohdalla tilanne on juuri näin, sillä malliston edullisin 200d on vain kaksi tuhatta euroa huokeampi ja 220d vain muutaman kympin edukkaampi kuin tämä hybridi. Pelkät polttomoottoriversiot häviävät varmasti GLC:n mallistosta, eikä olisi mikään ihme, jos AMG-mallitkin muuttuisivat tulevaisuudessa plugareiksi.
Suomen autoverotus perustuu päästöihin ja siksi myyntihinnoille käy näin. GLC220d:n hinnassa on 10 491,17 euroa autoveroa, kun taasen tässä koeajetussa autossa veron osuus on vain 2 239,83 euroa. GLC:stä on tarjolla myös dieselkäyttöinen hybridi ja se on vain reilut 2000 euroa tätä bensaversiota kalliimpi. Mikäli itse olisin ostoaikeissa niin ehdottomasti kääntyisin tuohon dieselversioon.
Kaikkia markkinoilla olevia ladattavia hybridejä yhdistää samat edut ja samat ongelmat ja niitä tulee toisteltua lähes jokaisen koeajon yhteydessä jo kyllästymiseen saakka. Nämä kaksi Mercedeksen plugaria poistaa ainakin muutaman purnauksen aiheen, sillä tässä GLC:ssä on tavaratilassa paikka latausjohdoille, molemmissa on nopea lataus ja A-sarjalaisella pääsee sähköllä pitkälle. Mercedes-Benz GLC300e :llä pääsimme parhaimmillaan maantieajossa sähköllä 41 kilometriä ja reilun 35 kilometrin pätkiä pystyy tekemään kaupunkiajossa helposti.
Tavaratila on pienentynyt 550 litrasta 395 litraan eli tämänkin kohdalla prosentuaalinen pudotus on aika suuri.
Tämänkään Mercedeksen ajettavuudessa ei huomaa eroa polttomoottoriversioihin verrattuna. Mercedes-Benz GLC300e on hyvin henkilöautomainen ja miellyttävän hiljainen melutasoltaan. Suorituskykyä riittää roppakaupalla ja tuttu nollasta sataseen kestää vain 5.7 sekuntia. Viikon koeajon keskikulutukseksikin jäi tuo sama lukema eli 5.7 litraa satasella.
Mercedes-Benz GLC300e 4Matic
Hinta alk: 59 389,83€
Koeajoauton hinta varusteineen: 75 415€
Moottori: 1991cm3
Järjstelmän yhteisteho: 320hv
Järjestelmän yhteisvääntö: 700Nm
Paino: 2030kg
Tavaratila: 395l
Vetokyky max: 2000kg
Pit.lev.kork.aks.väli: 4658, 1890, 1644, 2873
Kiihtyvyys 0-100km/h: 5.7s
Huippunopeus: 230km/h
Kulutus (valm.ilm): 2.3l
Päästöt: 52g/km
Koeajon kulutus: 5.7l
Plussat
Tyylikkyys
Nopea lataus
Suorituskyky
Ajettavuus
Miinukset
Pienempi tavaratila
Jälkimaku
Mercedes-Benz GLC300e :n edullinen verokohtelu tekee sen, että perinteiset pelkät polttomoottorivaihtoehdot tulevat jäämään vähemmistöön myyntitilastoissa. GLC on tällä hetkellä markkinoiden paras ladattava hybridi katumaasturisegmentissä.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa