Kaasujalka

Vaihtoautovertailu – Pienet premiumit n. 20 000 €

Julkaissut:

|

30.9.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vaihtoautovertailu – Pienet premiumit n. 20 000 €

BMW 118 F20 Hatchback 118d A Business vuosimallia 2017 ja 48 000 km ajettuna vaikuttaa houkuttelevalta vaihtoehdolta, mutta kuvan auton dieselmoottori saattaa hidastaa trendikkään kaupunkilaisen ostohaluja. Toisaalta taas automaattivaihteisto myös varmasti helpottaa myymistä. Rinta-Joupin Autoliike Mikkelissä pyytää kuvan pikku-Bemarista 19 790 €.

Vaikka premiumluokan automerkin halvimman ja pienimmän mallin konepellin alla sykkisi ylenkatsotun toisen autovalmistajan moottori, niin jo pelkän statuksen voimalla ne tekevät kauppansa vaihtoautoinakin.

Askolalaisen Automatikaisen yrittäjällä Petri Matikaisella on vankka kokemus myös näiden premiumluokan automerkkien pienempien ja vaatimattomampien mallien myymisestä.
– Kyllä niillä aika hyvä menekki on ollut. Ne ovat aika tyypillisiä tyttöystävän, tyttären tai vaimon autoja, Matikainen naurahtaa.

Joissakin pienemmissä premiummalleissa esimerkiksi moottori ei välttämättä ole saman merkin kalliimpia malleja valmistavan tehtaan tuotantoa, vaan lainattu joltain toiselta, edullisempien perheautojen valmistajalta.

–Samoin esimerkiksi pikku-Lexus CT on pitkälti sama auto kuin saman valmistajan edullisempi Toyota Auris. Kun minulla oli viime talvena myynnissä Lexus CT, nuori nainen halusi vaihtaa entisen Audi A3:nsa siihen. Lyhyen koeajolenkin jälkeen kauppa oli selvä. Hän tuli ostamaan varta vasten tuota pikku-Lexusta ja tuskin olisi edes miettinyt vastaavan ikäistä ja saman verran ajettua Toyota Aurista, jos olisin hänelle sellaista tarjonnut. Itse olin sitä ennen miettinyt, että kenelleköhän tämäkin auto kelpaa. Mutta se meni kaupaksi kuin kuumille kiville, Matikainen naurahtaa.

Vastaavasti turvallisuushakuiselle hybridi-Auriksen ostajalle ei välttämättä kelpaa vastaavasti varustettu hybridi-Lexus CT. Osittain tämä johtuu mielikuvista esimerkiksi huoltojen ja varaosien kalleudesta.

–Ainakin ajatellaan, että Auris on paitsi halvempi ostaa, myös taloudellisempi ylläpitää. Ja varmaan näin onkin.

Tyttöystävällekin Mersu

Yllättäen Matikaisen kokemuksen mukaan tässä sarjassa juuri Lexus CT on ehkä nopeinta myytävää.
– Voi johtua osittain siitäkin, että kun Lexusta myydään uutena vaatimattomasti, niin niitä on tarjolla vaihtoautomarkkinoillakin rajatusti. Ja kun sopiva sattuu kohdalle, niin sitten ei aikailla.

Lexuksen jälkeen Matikainen arvioi tämän sarjan toiseksi helpoimmaksi myytäväksi A-Mersun. Tuttua on sekin, että premiummerkin isommalla mallilla ajava merkkiuskollinen mies hankkii saman merkin halvemman mallin tyttöystävälle tai vaimolle.

Isolla maasturi-Mersulla talvet ja avo-Mersulla kesät ajava mies osti jokin aika sitten minulta tyttöystävälleen nelisen vuotta vanhan pienemmän A-Mersun. Merkkiuskollisuus ulottuu usein näihin kakkosautoihin saakka.

Premiumerkkien halvempien mallien ostajaprofiili vaihtoautomarkkinoilla poikkeaa melkoisesti saman merkin kalliimpien ja isompien mallien ostajista.

–Esimerkiksi käytetyltä BMW:ltä halutaan voimaa ja sitä ei usein näissä pienemmissä 1-sarjan Bemareissa välttämättä ole. Niille, jotka tällaisen auton lopulta ostavat, riittää merkin tuoma status. Ykkösarjan Bemarin ostajat eivät ole niitä miehiä, jotka haluavat murinaa pellin alle, vaan tyylitietoisia kaupunkilaisia, jotka haluavat ajaa hienolla merkillä.

Ei suuria elämyksiä

Koska näitä premiumerkkien pienien mallien ostajat eivät olet ajamisesta nauttivia ja elämyksiä hakevia, niin he eivät myöskään aja kovin paljon ja silloin taas bensiinimoottori on dieseliä halutumpi.

–Ja koska näitä autoja ostetaan yleensä kaupunki- ja taajama-ajoon, niin silloin ne halutaan myös automaattivaihteisina, Matikainen sanoo.

Vaikka Volvo mielletäänkin hieman ”paremmaksi” automerkiksi ja V40 on joissakin autolehtien vertailutesteissä sijoitettukin kilpailemaan A-Mersun, Audi A3:n ja 1-sarjan BMW:n kanssa, niin Matikaisen kokemuksen mukaan sillä ei oikeasti ole samaa pienen premiumauton statusta.

–Se on laadukas ja hyvä auto, mutta ei siinä sellaista hohtoa nähdä kuin vaikkapa juuri A-Mersussa tai 1-sarjan BMW:ssä.

Teksti Timo Kiiski

Kuvan Lexus CT 200H menee ehkä trendikkäälle kaupunkilaiselle, jolle Toyota Auris ei kelpaa. Kuvan Lexus on vuosimallia 2013, mutta mittarilukema on vasta 32 000 km, joten se löytänee nopeasti ostajansa. SAKA Hyvinkäällä pyytää tästä autosta 17 900 €.

Audi A3 Sportback Business 1,4 TFSI 90 kW S tronic vuosimallia 2014 kuuluu samaan sarjaan kuin pieni 1-sarjan Bemari. Sen ostajakunta saattaa kuitenkin olla laajempi. Siinä missä 1-sarjan Bemari on selvästi trendikkään nuorison auto, voi 5-ovisen A3:n ostaa myös konservatiinen rouvashenkilö. Audit halutaan pääasiassa automaattivaihteisena ja sellainen on myös tämä Autokeskuksen Helsingin Konalassa myymä auto, Mittarilukema on vain 52 000 km, joten tuskinpa tämäkään Audi kauan hallissa happanee, kun hinta on 18 790 €.

Volvo V40 D2 Momentum Automaatti sijoittuu tavallaan juuri tavallisen perheauton ja premiumin välimaastoon. Sillä on korkeampi status kuin saman kokoluokan japanilaisella perusautolla, mutta ei ihan BMW:n, Audin, Mersun ja Lexuksen kaltaisilla premiummerkeillä. Kuvan diesel-V40 automaattilaatikolla on vuosimallia 2018 ja mittarilukema vain 44 800 km. Automyynti Laurika pyytää tästä Volvosta 18 850 €.

Isommalla mallilla ajava Mersu-mies on niin merkkiuskollinen, että luultavasti ostaa kuvan Mercedes-Benz A 180 BE A Premium Business -mallin vaimolleen, tyttöystävälleen tai tyttärelleen. Tämä automaattilaatikkoinen A-Mersu on vuosimallia 2014, mutta vain 17 000 km ajettu ja automaattivaihteinen. Bensamoottori on 1.6-litrainen ja 122-hevosvoimainen. Hintapyyntö tästä autosta Tuusulan Vaihtoautomaassa oli 18 790 €.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Iso bensasedan vaihtoautomarkkinoiden hylkiö?
Näin käy kaupaksi käytetyt kaasuautot
Näin käy kaupaksi 10-15 000 euron hintaiset sähköautot

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *