Vaihtoautovertailu – Pienet premiumit n. 20 000 €
Vaikka premiumluokan automerkin halvimman ja pienimmän mallin konepellin alla sykkisi ylenkatsotun toisen autovalmistajan moottori, niin jo pelkän statuksen voimalla ne tekevät kauppansa vaihtoautoinakin.
Askolalaisen Automatikaisen yrittäjällä Petri Matikaisella on vankka kokemus myös näiden premiumluokan automerkkien pienempien ja vaatimattomampien mallien myymisestä.
– Kyllä niillä aika hyvä menekki on ollut. Ne ovat aika tyypillisiä tyttöystävän, tyttären tai vaimon autoja, Matikainen naurahtaa.
Joissakin pienemmissä premiummalleissa esimerkiksi moottori ei välttämättä ole saman merkin kalliimpia malleja valmistavan tehtaan tuotantoa, vaan lainattu joltain toiselta, edullisempien perheautojen valmistajalta.
–Samoin esimerkiksi pikku-Lexus CT on pitkälti sama auto kuin saman valmistajan edullisempi Toyota Auris. Kun minulla oli viime talvena myynnissä Lexus CT, nuori nainen halusi vaihtaa entisen Audi A3:nsa siihen. Lyhyen koeajolenkin jälkeen kauppa oli selvä. Hän tuli ostamaan varta vasten tuota pikku-Lexusta ja tuskin olisi edes miettinyt vastaavan ikäistä ja saman verran ajettua Toyota Aurista, jos olisin hänelle sellaista tarjonnut. Itse olin sitä ennen miettinyt, että kenelleköhän tämäkin auto kelpaa. Mutta se meni kaupaksi kuin kuumille kiville, Matikainen naurahtaa.
Vastaavasti turvallisuushakuiselle hybridi-Auriksen ostajalle ei välttämättä kelpaa vastaavasti varustettu hybridi-Lexus CT. Osittain tämä johtuu mielikuvista esimerkiksi huoltojen ja varaosien kalleudesta.
–Ainakin ajatellaan, että Auris on paitsi halvempi ostaa, myös taloudellisempi ylläpitää. Ja varmaan näin onkin.
Tyttöystävällekin Mersu
Yllättäen Matikaisen kokemuksen mukaan tässä sarjassa juuri Lexus CT on ehkä nopeinta myytävää.
– Voi johtua osittain siitäkin, että kun Lexusta myydään uutena vaatimattomasti, niin niitä on tarjolla vaihtoautomarkkinoillakin rajatusti. Ja kun sopiva sattuu kohdalle, niin sitten ei aikailla.
Lexuksen jälkeen Matikainen arvioi tämän sarjan toiseksi helpoimmaksi myytäväksi A-Mersun. Tuttua on sekin, että premiummerkin isommalla mallilla ajava merkkiuskollinen mies hankkii saman merkin halvemman mallin tyttöystävälle tai vaimolle.
Isolla maasturi-Mersulla talvet ja avo-Mersulla kesät ajava mies osti jokin aika sitten minulta tyttöystävälleen nelisen vuotta vanhan pienemmän A-Mersun. Merkkiuskollisuus ulottuu usein näihin kakkosautoihin saakka.
Premiumerkkien halvempien mallien ostajaprofiili vaihtoautomarkkinoilla poikkeaa melkoisesti saman merkin kalliimpien ja isompien mallien ostajista.
–Esimerkiksi käytetyltä BMW:ltä halutaan voimaa ja sitä ei usein näissä pienemmissä 1-sarjan Bemareissa välttämättä ole. Niille, jotka tällaisen auton lopulta ostavat, riittää merkin tuoma status. Ykkösarjan Bemarin ostajat eivät ole niitä miehiä, jotka haluavat murinaa pellin alle, vaan tyylitietoisia kaupunkilaisia, jotka haluavat ajaa hienolla merkillä.
Ei suuria elämyksiä
Koska näitä premiumerkkien pienien mallien ostajat eivät olet ajamisesta nauttivia ja elämyksiä hakevia, niin he eivät myöskään aja kovin paljon ja silloin taas bensiinimoottori on dieseliä halutumpi.
–Ja koska näitä autoja ostetaan yleensä kaupunki- ja taajama-ajoon, niin silloin ne halutaan myös automaattivaihteisina, Matikainen sanoo.
Vaikka Volvo mielletäänkin hieman ”paremmaksi” automerkiksi ja V40 on joissakin autolehtien vertailutesteissä sijoitettukin kilpailemaan A-Mersun, Audi A3:n ja 1-sarjan BMW:n kanssa, niin Matikaisen kokemuksen mukaan sillä ei oikeasti ole samaa pienen premiumauton statusta.
–Se on laadukas ja hyvä auto, mutta ei siinä sellaista hohtoa nähdä kuin vaikkapa juuri A-Mersussa tai 1-sarjan BMW:ssä.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa