Koeajo Ford Puma – Ei uudesti syntynyt, vaan täysin uusi
Ford on käyttänyt Puma mallinimeä aiemminkin, mutta nyt koeajetulla pienen kokoluokan crossoverilla ei ole historiaa. Kyseessä on aivan uusi automalli, jonka juuret juontavat Fiestaan.
Korimalliltaan Puma on aina 5-ovinen. Fiestaan verrattuna Puma on kasvanut mitoiltaan joka suuntaan, pituutta on 146 milliä, leveyttä 70 milliä ja korkeutta 61 milliä enemmän. Myös akseliväliä ja raideleveyttä on kasvatettu. Tavaratila on peräti 145 litraa kookkaampi.
Moottorivaihtoehtoja on näin alkuun kaksi, jotka molemmat ovat 3-sylinterisiä 1,0-litraisia bensiiniturboja. Uutta on 48-voltin järjestelmään perustuva kevythybriditekniikka. Sen tehtävänä on avustaa auton perinteistä polttomoottoria. Hybriditekniikan myötä maksimivääntö nousee hetkellisesti liki 25 prosenttia (40 Nm). Kevythybridiä ei ladata erikseen, 10 Ah Li-ion akku latautuu automaattisesti jarrutusenergian talteenoton kautta. Tehoversioita on tarjolla kaksi, 125- ja 155-hevosvoimaiset, joiden saatavuus vaihtelee varustetasojen mukaisesti. Vaihteisto on aina 6-portainen manuaalivaihteisto ja vetotapa etuveto.
Myöhemmin tänä vuonna moottorivalikoima laajenee. Myös automaattivaihteistoilla varustetut mallit tulevat valikoimaan.
Varusteita riittää
Pumaa tuodaan maahan neljänä eri varusteversiona. Jo lähtökohtana toimiva, nyt koeajettu Titanium on varusteltu kattavasti. Keskeltä kojelautaa löytyy 8-tuumainen kosketusnäyttö, jonka kautta hallitaan muun muassa vakiovarusteista navigointijärjestelmää. Muista vakiovarusteista mainittakoon automaattinen ilmastointi, sadetunnistin, kaistavahti, automaattitoimiset kaukovalot, langaton latausalusta matkapuhelimelle, 17-tuumaiset alumiinivanteet sekä vakionopeudensäädin. Titanium X tarjoaa lisäksi B&O -audiojärjestelmän 10-kaiuttimella (sis. subwoofer), 18-tuumaiset alumiinivanteet sekä tummennetut takasivuikkunat.
Sporttisuutta hakevalle tarjolla on ST-Line, joka tarjoaa Titaniumin varusteiden lisäksi urheilullisen jousituksen, ajotilan valinnan ja avaimettoman käynnistyksen. Mittaristo on toteutettu 12,3-tuumaisella digitaalinäytöllä; Titanium-malleihin sen saa lisävarusteena. ST-Line X -mallin varustelistalta löytyy niin B&O -audiojärjestelmää, 18-tuumaisia alumiinivanteita kuin istuimien osanahkaverhoilua.
Lisävarustelistalta voi kaikkiin malliversioihin ruksia erilaisia varustepaketteja. Koeajoautossa oleva Technology Pack (1 000 euroa) tuo mukanaan muun muassa digitaalisen mittariston ja LED-ajovalot. Winter Pack (250 euroa) puolestaan lämmitettävän tuulilasin ja lämmitettävän ohjauspyörän. Takaluukunkin saa halutessaan handsfree-toimisena.
Launch Edition -malleissa, jollainen koeajoautokin on, vakiovarusteinen Driver Assistance Pack sisältää aktiivisen pysäköintiavustimen, peruutuskameran, kuolleen kulman varoitusjärjestelmän ja adaptiivisen vakionopeudensäätimen.
80 litraa lisätilaa
Ajettavuudeltaan Puma edustaa Fordille tyypillistä hyvää laatutasoa. Ohjaustunto on hyvä ja ajettavuus kiitettävää. Kuoppaisella mökkitiellä, samoin kuin mukulakivikadulla, alustan napakkuus saa kuitenkin otsan kurtistumaan.
Litrainen EcoBoost -moottori on jo lähtökohtaisesti erittäin toimiva kokonaisuus, eikä kevythybriditekniikka ole tilannetta ainakaan huonontanut. Sen myötä Start-Stop -automatiikka toimii varsin huomaamattomasti. Moottorin suorituskykykin riittää arjen useimmissa ajotilanteissa vallan mainiosti. Helmikuun puoliväliin ajoittuneella koeajorupeamalla keskikulutus asettui tasolle 5,8 litraa/100 km.
Hyvän istuttavuuden ja sivutuen tarjoavista etuistuimista löytyy säädettävä ristiseläntuki hierontatoiminnolla. Titanium X -malleissa istuinpäälliset ovat irrotettavat ja konepestävät, Titanium -malleihin ne saa lisävarusteena.
Reippaan kokoista tavaratilaa saa kasvatettu takapenkkien selkänojat kaatamalla. Täysin uutta on tavaratilan pohjan alta paljastuva 80-litrainen Megabox, joka on vesipestävä; sen pohjasta löytyy vedenpoistotulppa.
Fiestaan verrattuna Puman ohjaamo on hieman tilavampi, mutta meluisampi. Suomen karkeilla teillä rengasäänet, ja tietyissä ajotilanteissa myös 3-sylinterisen moottorin omanlainen käyntiääni kantautuvat ohjaamoon.
Ja kun äänistä alettiin puhumaan, niin todettakoon, että koeajoautoon valittu B&O -audiojärjestelmä 10 kaiuttimella jätti suuhun varsin valjun maun. Jumputtava äänentoisto ei ylipäätään kuulosta kaksiselta, ja hieman tarkempi tutkiminen paljasti Puman takakaiuttimien olevan äänentoistoltaan ala-arvoiset. Herääkin kysymys, miksi Ford on pihistänyt tässä kohtaa?
Uusi Ford Puma on mielenkiintoinen vaihtoehto B-segmentin crossoveria etsivälle. Kaupunkikäyttöä ajatellen kannattaa odottaa tovi, jotta kaksoiskytkinautomaatit ehtivät valikoimaan. Mikäli sellaista mielii, on rajatun ajan tarjolla olevan Launch Editionin kanssa turha hötkyillä, sillä sen poistumisen myötä Puma Titaniumin hinta laskee 22 775 euroon – ja Driver Assistance Packin voi tilata lisävarusteena.
FORD PUMA TITANIUM 1.0 ECOBOOST HYBRID LAUNCH EDITION
HINTA: 23 440 €
KOEAJETUN AUTON HINTA LISÄVARUSTEINEEN: 27 213,72 €
ISKUTILAVUUS: 999 cm3
TEHO: 125 hv / 6000 kierr/min
VÄÄNTÖ: 170 Nm / 1400 – 4500 kierr/min
PAINO: 1280 kg
VETOKYKY MAX: 1100 kg
TAVARATILA: 401 l
PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4207, 1805, 1555, 2588 mm
KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 9,8 s
HUIPPUNOPEUS: 191 km/h
KULUTUS (VALM.ILM): 5,5 l
PÄÄSTÖT: 124 g/km
KOEAJON KULUTUS: 5,8 l
PLUSSAT
Ajettavuus
Moottori
Varustelu
MIINUKSET
Rengasmelu
B&O äänentoisto
JÄLKIMAKU
Uusi Ford Puma tuo mukanaan uusia innovaatioita ja tarjoaa omassa kokoluokassaan mielenkiintoisen kokonaisuuden. Hinta vain karkaa hieman korkealle.
Teksti ja kuvat Jari Sjöman
Vastaa