Koeajo Kia Soul EV – Sähkö-Soul on rohkea valinta
Jos täysin sähköllä kulkevan uuden Kia Soul EV :n hinta asettuu n. 40 000 euroon, niin persoonallinen ja laatikkomainen ulkonäkö vaatii omistajaltaan rohkeutta.
Koeajossa Kia Soul EV. Kia Soulia myydään Euroopassa vain täyssähköautona ja sille luvataan 450 toimintamatka täydessä latauksessa. Kautta linjan sitä on lehdissä kehuttu edeltäjäänsä paremman näköiseksi: muodot ovat nyt terävämmät.
Uusi Soul EV toki näyttää edeltäjäänsä modernimmalta. Takalasia kiertävät massiiviset valot ja edessä on todella matalat LED-valot.
Soul on kasvanut joka suunnassa jonkun verran, akseliväli on nyt vajaat 3 senttiä pidempi kuin ennen eli 2,6 metriä. Pituuskin on kasvanut 5,5 sentillä 4,2 metrin ja Soul on hieman tavallista henkilöautoa korkeampi.
Uudesta Soulista on vaikea sanoa, mihin sarjaan sen muotojensa puolesta laittaisi. Ei se oikein ole katumaasturikaan, mutta ei se kyllä ole tavallinen henkilöautokaan.
Itselleni mieleen tulevat takavuosina suositut pienet tila-autot, mm. Toyota Yaris Verso, ensimmäisen polven Nissan Note, Peugeot Partner ja Citroen Berlingo.
Pitkä keula, pysty perä
Korkea auto pitkällä keulalla ja pystyperällä eivät ehkä uppoa tämän päivän trendisetteriin. Auton pitää olla virtaviivainen ja sen pitää näyttää vihaiselta. Kuitenkin boheemille, itsevarmalle ja ennen kaikkea ekohenkiselle taiteilijasielulle Soul EV voi olla mitä oivallisin kulkine.
Hyvänä esimerkkinä käy pitkätukkainen ja parrakas, nyt jo kuusikymppinen valokuvaajakaverini. Hän ihastui uuden Soulin muotoihin kertaheitolla. Hänen omakin autonsa on persoonallinen ”tötterö”: Japanista käytettynä tuontiautona Suomeen tullut Nissan Cube, jossa rattikin on oikealle puolella. Omasta mielestäni Cube on omituinen hökötys, mutta kaveri sanoi, että haluaa herättää autollaan hyvää tuulta.
Edelliseen Souliin verrattuna muutos näkyy eritoten ohjaamossa: mittaristossa on iso 7-tuumainen infonäyttö ja kojelaudan kosketusnäyttö on 10,25-tuumainen. Lisäksi kuljettajalla on vielä tuulilasin heijastusnäyttö. Kojelauta kaikkineen näyttää selväpiirteiseltä.
Sähkömoottorin teho on tuplaantunut edellisestä mallista. 64 kilowattitunnin akustolle luvataan jopa 450 kilometrin toimintamatka. Soul EV:n sähkömoottori tarjoaa 201 hevosvoimaa ja 395 newtonmetrin väännön
Kerrostaloasukaskin pärjää EV:llä
Myimme rouvan kanssa omakotitalomme ja muutimme kerrostaloon. Ennen meillä oli autokatos kahdelle autopaikalle sähköpistokkeineen. Nyt on vain tolppapaikka taloyhtiön pihassa.
Pärjäsin Soul EV:llä kuitenkin mainiosti, kun varasin lataukseen Tammiston McDonaldsin parkkipaikalla kunnolla aikaa ja säännöllisesti. Tosin, Hämeenlinnaa pidemmälle en Soul EV:llä uskaltanut. Latauspaikkoja löytyy, vaikka olisin ajanut Tampereellekin, mutta silti sähkön loppuminen yllättäen kummitteli mielessä koko ajan.
Soul EV:n ajettavuudessa ei ole vikaa. Uuden monivarsituetun taka-akseliston ansiosta auto kulkee vakaasti suoraan ja ohjautuu nöyrästi kaarteissa.
Matkustajien kannalta menneiden vuosien pientä tila-autoa muistuttava Soul EV on mainio: jalka- ja polvitilaa on kiitettävästi. Tosin takana istutaan vähän pystyssä ja ilman reisitukea.
Kia e-Soul
Polttoaine: sähkömoottori
Teho: 204 hv
Vääntö: 395 Nm
Akusto: litiuminionipolymeeriakusto 64 kWh; auton latauslaite 7,2 kW, toimintamatka n.450 km
Mitat: pituus 4195 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1605 mm, akseliväli 2600 mm
Tavaratila 315-1339 l
Hinta: alk 37990€
Plussat
Vakaa ajettava
Reilu yli 400 km toimintamatka
Miinukset
Takana istuvilla heikosti reisitukea
JÄLKIMAKU
Yllättävän mukava auto pidempäänkin ajoon, mutta jos ostaisin sähköauton, valinta olisi ehkä vähemmän persoonallinen.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa