Koeajo Skoda Kamiq – Vuoden auto ihan ansiosta
Skoda Kamiq voitti joulukuussa Vuoden Auto Suomessa -tittelin, eikä syyttä. Se on 3-pyttyisenä ja ”litran mittaisenakin” kokoluokassaan yksi parhaimmista ja mukavimmista ajettavista.
Koeajo Skoda Kamiq. Luin Hesarista, että Kamik K-kirjaimella tarkoittaa inuktitutinkielinellä poron- tai hylkeennahkaista talvisaapiskasta. No, en ihan ymmärrä yhteyttä Amerikan pohjois- ja itäosissa asuviin inuiitteihin. Ehkä yhteys näyttäisi luontevammalta, jos Kamiqiakin saisi arktisissa oloissa aina tarpeellisella nelivedolla.
Kamiqia saa kuitenkin vain etuvetoisena. Se kertoo paljon kohderyhmästä: Kamiq ei edes yritä olla minkään sortin maastoauto. Enemmän se on mielestäni korotettu hatchback tai miksei farmarikin, johon on juuri tuon korkeuden takia helppo nousta ja vastaavasti siitä on helppo myös laskeutua ulos pungertamatta.
Kamiq on hinnoiteltu erittäin kilpailukykyisesti, hinnat alkavat 20 510 eurosta, sillä lähtee 95-hevosvoimaisen 1-litrainen, 95-hevosvoimainen ja 3-pyttyinen perusmalli manuaalilaatikolla. 115-hevosvoimaisen version DSG-automaattilaatikolla lähtöhinta on 27 940 €, manuaalivaihteisen saa pari tonnia halvemmalla.
Koeajoauto oli jokseenkin täydellisesti varusteltu ja senkin hinta kohosi vain 32 000 euroon.
Vielä satasessakin mukava
Jos haluaa edetä rivakammin, saa Kamiqiin myös 1,5-litraisen ja 4-sylinterisen bensamoottorin. Koeajoon lähtiessäni arvelin ennakkoluuloisesti, että kaipaisin tuota 4-pyttyisyyttä. Kun aikoinaan ajoin ensimmäisiä 3-pyttyisiä ja 1-litraisia bensaturboja, ne pörisivät kiihdytyksissä äänekkäästi ja muutenkin meno tuntui jollain lailla ”kumimaiselta”.
Kamiqissa yllätyin eniten siitä, etten lopulta ainakaan näin talvinopeuksilla osannut kaivata yhtään lisää tehoja. Kamiqia oli vielä satasen moottoritienopeuksilla erittäin mukava ajaa. Se on jämäkkä ja suuntavakaa auto.
7-lovinen DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto toimii perusajossa nöyrästi, mutta tuppaa liikennevaloissa kiihdytellessä vähän viivyttelemään.
Voi olla, että 120 kilometrin tuntivauhdissa kesäisellä moottoritiellä 1,5-litraisen ja 150-hevosvoimaisen rivinelosen puhti tuntuisi jo tarpeelliselta.
Vielä satasen nopeudessakin 3-pyttyinen ja 1-litrainen Kamiq on kuitenkin mukavan äänetön: niin moottorin äänet, renkaiden rohinat kuin tuulensuhinatkin pysyvät riittävän hyvin ohjaamon ulkopuolella. Toki vauhdin kivutessa moottoritienopeuteen meluttomuus alkaa olla lähempänä tavanomaista pikkuautoluokkaa.
Kuljettajan matkustusmukavuutta syö muuten riittävän leveiden etuistuimien puutteellinen sivuttaistuki. Reidelle sen sijaan tukea saa riittävästi. Usein tämän kokoluokan autossa vasen jalka tuppaa puutumaan, kun kuskin jalalle ei löydy sopivaa paikkaa: Kamiqissa se löytyy.
Takapenkillä kaksi normaalimittaista aikuista miestäkin matkustaa mukavasti. Jalkatilasta ei tarvitse tinkiä. Pääntilaa riittää niin edessä kuin takanakin. Keskipenkillä kolmannen matkustajan mukavuutta syö paljon jalkatilaa vievä korkea keskitunneli.
Sisustus on pitkälti muovia, mutta näyttää ihan kelvolliselta. Omassa kokoluokassaan Kamiq on myös erittäin tilava. Viikon aikana selvisin 6.7 litran kulutuksella satasella. Se on ihan kelpo luku talvella, kun ajo oli jatkuvaa pätkää taajamassa, käynnistämistä ja sen lisäksi tuli ajettua nelisensataa kilometriä moottoritietäkin, Vantaalta Tampereella ja takaisin.
ŠKODA KAMIQ 1.0 TSI 115 STYLE DSG
Moottori: R3, 999 cm3, turbo
Tehot: 115 hv
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 10 s
Huippunopeus: 193 km/h
Vääntö: 200 Nm
Yhdistetty kulutus: 6.2 l/100 km (Maahantuojan ilmoittama), oma kulutus 6.7 l/100 km
Co2-päästöt: 138 g/km
Mitat: pituus 4241 mm, leveys 1793 mm, korkeus: 1531 mm, akseliväli: 2651 mm
Tavaratila 400-1395 l
Kamiq-malliston hinnat alk. 20 510 €
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 31 992 €
Plussat
Hyvännäköinen
Tasapainoinen kokonaisuus
Vakaa ajettava
Melutaso
Miinukset
Hiukan viivyttelevä automaattilaatikko
Etuistuimen heikko sivuttaistuki
JÄLKIMAKU
Hyvännäköinen ja vakaa ajettava, tähän asti ajamistani 3-sylinterisistä ja 1-litraisista bensaturboista ehkä miellyttävin kokemus.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa