Geiger Counter – Chevrolet Camaro SS
Limenvihreä mekaanisella ahtimella ja korisarjalla varustettu Camaro SS, kyljessään pahaa enteilevät numerot 1 ja 3, keräisi katseita Detroitin alakaupungissa.
Mutta me emme ole nyt Detroitissa, emme edes Amerikan Yhdysvalloissa, vaan Münchenin kaupungissa Etelä-Saksassa. Kaikki paikalla olijat tuijottavat Geiger Carsin Camaro SS:ää.
Euroopassa on ollut tapana suhtautua amerikkalaisiin autoihin hyvin varauksellisesti, jopa halveksuen niitä – jokaista mallia. Corvette on kuitenkin uurtanut uraa saaden monet katsomaan näitä ison veden takana valmistettuja autoja uudelleen. Uuden Mustangin ja Camaron myötä terve järki on voittanut monien kohdalla myös tällä puolen Atlanttia. Karl Geigerin putiikki kääri aiemmin voittonsa pääasiallisesti myymällä Hummereita jalkapalloilijoille. Nyt nuoremmat asiakkaat ovat kuitenkin ruvenneet hamuamaan uusimman sukupolven ponycareja – jopa enemmän kuin mitä autoja on pystytty Eurooppaan tuomaan.
Boss Mustang, Charger ja Camaro ovat oikeasti hyviä, tämän päivän automalleja. Uunituore Corvette C8 taas edustaa todellista hard corea 490-hevosvoimaisine keskimoottoreineen ja 8-portaisine vaihteistoineen.
Geiger ei ainoastaan tuo jenkkimuskeleita Saksaan ja muualle Eurooppaan, vaan se myös virittää niitä. Artikkelimme Camaro toimitetaan Edelbrockin E-Force Supercharger remmiahtimella terästetyllä LS3 moottorilla, josta tehoa irtoaa 560 hevosvoimaa. Uuden pakoputkiston myötä auton käyntiääni kuulostaa taivaalliselta. 6,2-litrainen V8 puraisee vihdoinkin yhtä kovaa kuin haukkuu! Jos Edelbrockin ilmoittamat luvut ovat lähelläkään todellisia, on tämä kone todellinen haastaja, jonka voisi helposti sekoittaa samaan maailmaan BMW M5:n ja MB E63 AMG:n kanssa.
Münchenin esikaupunkialue ei tietenkään ole paras alue näiden teorioiden testaamiseen, mutta me seuraamme luottavaisin mielin Geigerin opasta määränpäähän – hän ei vaikuta lainkaan huolestuneelta. Saamme esimakua Camaro SS:stä jokaisissa liikennevaloissa, kun 22-tuumaisille vanteille asennetut Pirelli P Zero Corsa renkaat yrittävät epätoivoisesti hillitä 660 newtonmetrin vääntöä. Määrä on enemmän kuin Mercedeksessä … ja paljon enemmän kuin BMW:ssä.
Tämä saa Geigerin ilmoittaman ajan, 3,7 sekuntia nollasta 60 mailiin tunnissa (0-96 km/h) kuulostamaan ihan uskottavalta. Ennen kuin pääsemme kokeilemaan, meidän täytyy odottaa lumen auraamista pois tieltä. Sitä odotellessamme vietämme tylsän aamupäivän napsien muutamia peruskuvia autosta. Olosuhteet ovat kaikkea muuta kuin ihanteelliset. Mutta kun lopulta pääsen ratin taakse, kytken vaihteen päälle ja annan kaasupolkimelle kunnolla kenkää, voin kertoa, että auto on todellakin, ihan oikeasti nopea.
Jopa 290 km/h
Mekaaninen ahdin toimii lineaarisesti, joten moottorin vääntökäyrässä ei pitäisi olla minkäänlaisia piikkejä. Teknisesti ajateltuna niitä ei olekaan, mutta jo pienikin kaasunpainallus saa italialaiset renkaat pyörimään eikä luistonestokaan mahda tilanteelle paljoa esittelypäivän olosuhteissa.
Eaton Gen VI TVS 2300 ahtimen roottorit ovat samat kuin Corvette ZR1:ssä, mutta Edelbrock on päätynyt käyttämään pidempiä 12-tuumaisia runnereita maksimoidakseen moottorin alaväännön. Muita mainitsemisen arvoisia asioita ovat alumiiniset hihnankiristimet, bar & plate -tyyppiset välijäähdyttimet, alumiiniset polttoainetukit, 546 cc/min suuttimet, vapaavirtaussuodattimet ja alumiininen moottorikotelo, joka saa värinsä Geigerin pajalla. Kokonaisuus on hienoa katseltavaa.
Moottorin tarjoaman voiman voi tuntea lähestulkoon kehon jokaisella solulla. Vaikka muut eivät paljon huippunopeuksista puhu autojen välisistä eroista johtuen, Geiger arvioi huippunopeudeksi 290 km/h – nopeudenrajoitin poiskytkettynä. Se on julma nopeus, mihin pääsyä on edesauttanut Camaron alhainen, 0,37 ilmanvastuskerroin.
Autoon on haettu uusia muotoja Geigerin korinosilla, joita voi tilata ja asentaa myös jälkikäteen. Etu- ja takaspoilerit, helmalevikkeet ja diffuusori eivät tosin kasvata huippunopeutta todellisessa elämässä kovinkaan paljoa, sillä Camaro ei ole mikään rata-auto, ja yleisessä liikenteessä liian vauhdikkaasti ajaminen käy nopeasti ajokortin päälle. Antavat ne kuitenkin Camaro SS:lle ripauksen uhkaavaa ilmettä esteettisessä mielessä.
Täysin erilainen
Mutkissa, hieman tiukemmissakin, kevyet vanteet ja jäykäksi säädetty jousitus eivät täysin paranna Camaron taipumusta aliohjautua. Ongelmaan on toki olemassa ratkaisu, hieman raskaampi oikean jalan ojennus, mutta auto on silti kömpelömpi kuin eurooppalaiset kilpailijansa. Jos kuitenkin osaat ja uskallat, voit siis ohjata autoa myös kaasulla, mikä onkin paljon hauskempaa.
Tietenkään Camaro ei ole sisältä yhtä loistelias kuin M5 ja E63 AMG, itse asiassa se on täysin toista lajia. Mielestäni olisikin oikeudenmukaisempaa verrata sitä esimerkiksi BMW M3:seen tai MB C63 AMG:hen, jotka Camaro päihittää niin tehossa kuin huippunopeudessakin. Vaikka narisenkin joka kerta autoon istuessani nostalgiseen verhoiluun yhdistetystä keinonahasta ja kovamuovista, epäkäytännöllisestä syvästä ratista ja upotetuista mittareista, kannattaa kuitenkin muistaa, että Camaro on molempia edullisempi. Mitäänhän ei tässä maailmassa ilmaiseksi saa.
Aito haastaja
Valitettavasti Eurooppaan tuonti näkyy Camaron hinnassa. Perus-SS maksaa Saksassa noin 60 000 euroa. Kun hintaan lisätään vielä muutostyöt, saadaan paperille pelottava loppusumma. Amerikassa Camaro kuitenkin sijoittuu hinnaltaan samaan hintaluokkaan kuin BMW M3 Euroopassa. Näin vertailtuna Camaro SS:n pitäisi olla valtava hittituote Euroopassa. Kuitenkin vain harva on valmis maksamaan hitusen enemmän erottuakseen Euroopan valtaväylillä vaeltavasta ruskeasta, hopeisesta ja metallinhohtoisesta lammaslaumasta.
Camaro on kuin lihaksi muuttunut, veistoksellinen pala metallia. Sen vaikuttava, terävä keula työntyy kohti horisonttia, ja leveät hartiat jatkuvat koko auton pituudelta aina pullistuviin pyöräkoteloihin ja lihavaan takamukseen saakka. Tässä autossa ei ole mitään hienovaraista, varsinkaan sen ulkoasussa: Limenvihreässä maalissa ja sporttisessa olemuksessa.
Yksi asia on kuitenkin varma. Eurooppalaiset eivät enää naura amerikkalaisille autoille. Edelbrockin pienellä avustuksella Camaro SS on aito haastaja urheiluautojen luokassa. Ei ehkä kuitenkaan limenvihreänä…
Teksti ja kuvat Nick Hall, käännös Spinneri Magazine
Vastaa