Kaasujalka

Koeajo Renault Clio – Pykälää isomman tuntua

Julkaissut:

|

27.6.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Renault Clio – Pykälää isomman tuntua

Sain joulun alla uuden 1-litraisen ja 3-pyttyisen Renault Clion koeajoon. En odottanut, että vajaan 400 kilometrin edestakainen matka Vantaalta Tampereella taittuisi mukavasti niin pienellä autolla.

Uusi Renault Clio oli yksi viime vuoden positiivisimpia yllätyksiä. Olen sitä lajia vanhan liiton mies, että eniten hihkun silloin kun auto yllättää iloisesti joko kokoluokkaansa tai hintaansa nähden. Kalliilta autolta odottaa automaattisesti lähestulkoon täydellisyyttä.

Kun sain 100-hevosvoimaisen ja 3-sylinterisen bensa-Clion alle jouluaaton aaton aamuna ja edessä oli ajo Tampereelle ja paluu samana päivänä, kuittasin Clion hengessä ”no, eipähän oma auto kulu tälläkään matkalla”.

Kun sitten pääsin Tampereen moottoritielle, jo Keimolan Nesteen kohdalla soitin kaverille ja ällistelin, miten tällainen pieni auto voikaan olla näin mukana.

Koeajetussa Cliossa oli vain 5-lovinen manuaalilaatikko. Siihenkin tottui lopulta, vaikka ensin vähän happamasti tuumailin, että voisihan tässä nyt sentään olla edes se kuudes lovi.

Tasapainoinen ajettava

Clio on kaikkiaan napakka ja tasapainoinen ajettava, matkustusmukavuus on yllättävän hyvä.  Ohjaustuntuma on luonteva ja ajaminen vaivatonta. Pieni auto etenee valtatienopeuksissakin vakaasti. Vääntökään ei lopu kesken.

Koeajetun Clio Intens-varustetaso sisältää mm. kaista-avustimen, aktiivisen hätäjarrutusjärjestelmän, etäisyysvaroittimen, kaukovaloautomatiikan,  LED-etusumuvalot kulmavalotoiminnalla, takavalot 3 D-tehostuksella, täys-LED Pure Vision Performance -etuvalot sekä pysäköintipaketin peruutuskameralla ja etupysäköintitutkalla

Monet näistä ratkaisuista ovat mukana jo edullisemmassa ZEN-varustetasossa, mutta tämä kattava Intens-varustelukaan ei nosta hintaa kuin 20 355 euroon.

Tärkeä osa mukavuutta on meluttomuus. Se ei ole ihan itsestäänselvyys tämän kokoluokan autossa. Moottoritietä satasta losotellessa tuntui, että tässä mennään pykälää isommalla autolla.

Takanakin tilaa

Edessä kuljettajalla ja apukuskilla on tilaa väljästi, ja jos kuljettaja on tällainen meikäläisen mittainen 176 senttinen ukko, niin takanakin istutaan vaivatta.

Uudistuneen Clion tavaratila vetää 391 litraa ja se on 11 litraa enemmän kuin luokkaa isommassa Volkswagen Golfissa.

Heti Autoverkkokaupan hallissa kyllä pistin merkille, että Clio ei enää näytä pikkupäristimeltä, vaan jopa kokoluokkaansa vähän isommaltakin. Muotoilu on hillitty ja sulavuudessaan jopa hyvänäköinen. Sama tyylikkyys ulottuu sisätiloihinkin. Näkymää kojelaudan keskellä hallitsee 9.3 -tuumainen kosketusnäyttö.

Uusi Renault Clio on pikkuautoluokassa kaikkiaan piristävä uutuus. Se on viimeistelty, mukava, hyvä ajaa ja erilaisia avustimia on runsaasti.

Renault Clio TCE 100 Intens
Moottori R3, turbo, 999 cm³
Tehot: 100 hv
Vääntö 160 Nm
Suorituskyky: kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s
Huippunopeus 187 km/h
Yhdistetty kulutus: 5,2 l/100 km (maahantuojan ilmoittama
CO2-päästöt 99 g/km
Mitat: pituus  4050, leveys 1798, korkeus 1440 mm, akseliväli 2583 mm
Tavaratila 381–1069 l
Clio-malliston hinnat alk. 16 990 €
Koeajoauton hinta lisävarusteineen ja toimituskuluineen: 20 355 €

Plussat
Hyvännäköinen
Pykälää isomman auton tuntua
Yllättävän mukava moottoritienopeuksissakin

Miinukset
5-vaihteinen vaihteisto

JÄLKIMAKU
Jos pitäisi ostaa uusi pikkuauto ja edullisesti, harkitsisin kyllä tätä Clioa hyvin vakavasti yhdeksi vaihtoehdoksi. Ulospäinkin se vakuuttaa ulkonäöllään, eikä ei näytä ollenkaan samalta päristimeltä kuin vuosia sitten.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *