Koeajo käytetty Volvo XC60 – Kelpaa etuvetoisenakin
Volvo XC60 -on vielä 150 000 -175 000 kilometriä ajettunakin hyvää myytävää, vaikka se olisi etuvetoinenkin. Enemmän kuin vetotapa ratkaisee se, onko autossa manuaali- vai automaattivaihteet.
Kaasujalka sai koeajoon kuitenkin nelivetoisen Volvo XC60 AWD D5:n 2.4-litraisella ja viisisylinterisellä dieselmoottorilla. Bensaversioita on liikkeellä vaihtoautomarkkinoilla todella vähän, kun Volvo on myynyt 85 % uusista autoistaan dieseleinä.
Käytetyn XC60:n ostaja haluaa autonsa kuitenkin ehdottomasti automaattivaihteisena 200 000 kilometriä ajettunakin
–Meillä ei yleisesti ottaen ole juurikaan myynnissä yli 200 000 kilometriä ajettuja autoja. En tiedä, missä diesel-Volvollakin tulee se kriittinen raja vastaan. Käytännössä 200 000 kilometriä ja sitä enemmän ajetut myydään kauppiaskanavaa pitkin ja siellähän kaikki menee kaupaksi, kun vain hinta on kohdallaan, sanoo myyntipäällikkö Mika Mäkelä Tampereen Autokeskuksesta.
Automaatti nelivetoa tärkeämpi
XC60 halutaan ensisijaisesti nelivetoisena, mutta Mäkelän mukaan hiukan halvemmalla se menee hyvin kaupaksi etuvetoisenakin.
–Sanoisin, että 150 000 kilometriä ajetun ja iäkkäämmän etuvetoisen XC60:n hinnan pitää olla 2000 euroa vähemmän kuin nelivetoisen. Kalliimmissa ja uudemmissa ero on tietysti vielä enemmän. Vetotapaa enemmän käytetyn XC60:n myymistä hidastaa manuaalivaihteet. XC60 halutaan ehdottomasti automaattina. Isot autot halutaan pääsääntöisesti automaattivaihteilla, Mäkelä sanoo.
XC60:lle tehtiin pieni facelift kesällä 2013. Selvimmin sen huomaa siitä, että ajovaloumpioiden ja keulamaskin välistä poistuivat pienet pystylyhdyt ja silloin ”grillistäkin” tuli leveämpi.
–Varsinkin Volvon hakijat kyllä tunnistavat tämän faceliftin ja he ovat valmiita uudistuneesta mallista myös maksamaan enemmän, vaikka vieressä olisi samana vuonna ensirekisteröity vanhempi malli vastaavalla ajomäärällä, Mäkelä sanoo.
Kilpailijoita pidempi
Koeajossa oli Volvo XC60 D5 Momentum vuosimallia 2010. Uutuusmalli XC60 tuli markkinoille vuonna 2008. Se oli 20 cm lyhyempi kuin Volvon isompi maasturi XC90 tai V70 -farmari.
Omassa keskikokoisten maasturien sarjassa se on kuitenkin hieman saman ikäisiä kilpailijoitaan pidempi. Takaistuimella pääntilaa on runsaasti ja myös keskitunnelin puuttuminen on hyvä juttu.
Polvitilaa on kuitenkin selvästi vähemmän kuin V70 -farmarissa. XC60:kin sitä on sinänsä riittävästi, mutta pidempien matkustajien polvet osuvat kuitenkin melko lähelle etuistuinten selkänoja. Muuten istuin takana on melko mukava.
Tämän ikäisissä XC60 -malleissa on pääsääntöisesti 2.4 -litrainen dieselmoottori. Koeajetussa diesel XC60:ssa se on viisisylinterinen, josta tehoa irtoaa 205 hevosvoimaa.
Tänä päivänä tämä moottori ei enää ole sitä tuoreinta dieseltekniikkaa, mutta tarjoaa kuitenkin riittävän suorituskyvyn. Kuusilovinen automaattilaatikko vaihtaa sinänsä oikein mukavasta, mutta tuppaa hiukan viivyttelemään vedon kytkeytymistä vapaalla rullaamisen jälkeen.
Yhdeksänvuotiaan XC60:n ajo-ominaisuudet ovat tämän päivän mittapuullakin katsottuna edelleen oivat. Auto etenee vakaasti ja korkeasta korimallista huolimatta se käyttäytyy kaarteissakin sivistyneesti ja kallistelematta.
Ohjaustuntuma on vähän turhan kevyt ja tunnoton. Jousitus sen sijaan on jämäkkyydestä huolimatta mukava.
Vankka kori eristää melut
Eniten ilahduttaa vanhankin katumaasturi-Volvon äänettömyys. Rengasmelu on eristetty hyvin, eikä auto muutu äänekkääksi karkeillakaan tienpinnoilla.
Hallitseva ja hiukan karkea ääni tulee viisipyttyisestä dieselmoottorista, mutta omia korviani sekään ei häiritse, vaan tuo päinvastoin mieleen jopa rakkaita muistoja. Moottorin soundit muistuttavat ajasta, kun isäukko vuonna 1981 osti Sturenkadun juuri markkinoille tulleen Volvo 244 -mallin 6-sylinterisellä dieselmoottorilla.
Ja olihan omalla vaimollakin vuosia Volvo S40 D5 vuosimallia 2008: sen keulalla siis jyskytti sama 5-sylinterinen dieselpannu kuin koeajetussa XC60:ssä. Se hörisi mukavan pakottomasti ja maantienopeuksilla sillä pääsi ihan kohtuulukemiinkin. Tosin kaupunkiajossa se tuntui kukkarossa varsin säälimättömältä.
Vaan eipä kai tätä yhdeksän vuotta vanhaa nelivetoista Volvo XC60 D5:tä kukaan ostakaan säästöhaaveet silmissä kiiltäen. Maavara ja neliveto antavat XC60:lle jonkin verran maasto-ominaisuuksia, vaikka oikeille maastureille tyypilliset ominaisuudet puuttuvatkin, XC60 on tehty ensisijaisesti kadulle. Maastoon sillä mennään harvemmin.
Eiköhän tämäkin XC60 D5 AWD mene eteenpäin vaikkapa vetoautoksi asuntovaunulle tai veneelle. 2,4-litraisen D5:n voima riittää hyvin painavan XC60:kin kuljettamiseen. Ikä ei ole syönyt yhtään sen mukavuutta.
Käyttäjien kommentteja Nettiauto.comissa:
VOLVO XC60 D4 AWD Business aut. vm. 2014. Ajoin 160 tkm kolmessa vuodessa. Ei mitään vikoja sinä aikana. Erittäin hyvä ajaa. Ohjaus hieman raskas kaupungissa ja iso kääntösäde. Ohituskiihtyvyys tosi hyvä ja mainio neliveto.
Kimmo, Tuusula, 26.04.2017
VOLVO XC60 2,4D AWD Momentum aut., vm 2009: Loistava auto, hieman näissä vanhemmissa kulutus on yläkanttiin.
Mies, Pyhäjoki, 05.02.2014
VOLVO XC60, D5 AWD Summum, vm. 2011. Hyvä kokonaisuus. Turvallinen, maasturiksi tosi hyvä ajaa ja hyväkyytinen, Hyvä varustelutaso, hiljainen, Pieni miinus takana jalkatilat.
Mies, Sievi, 29.09.2014
Volvo XC60 D5 AWD Summum vm. 2010
Mittarilukema: 175 000 km
Moottori: R5, 2400 cm3, turbo
Vetotapa: 4-vetoinen
Vaihteisto: 6-lovinen automaatti
Polttoaine: diesel
Teho: 205 hv
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.9 s
Huippunopeus: 205 km/h
Yhdistetty kulutus: 7.5 l/100km
CO2 -päästöt: 199 g/km
Mitat: pituus 4628 mm, leveys 1891 mm, korkeus 1713 mm, akseliväli 2774 mm
Tavaratila: 495-1455 litraa.Myyjä: SAKA Espoo
Hinta: 18 900 €
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa