Kaasujalka

Koeajo Toyota Rav4 Hybrid – Entistä tehokkaampi ja tilavampi

Julkaissut:

|

8.6.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Toyota Rav4 Hybrid – Entistä tehokkaampi ja tilavampi

Katumaastureiden pioneeri Toyota RAV4 sai uudistuksessa entistä kulmikkaammat muodot ja pihimmän hybridi-moottorin. Päällimmäiseksi tunteeksi jäi mukavuus, vaikka RAV4:ää ei ihan hiljaiseksi voikaan kehua.

En oikein enää löydä edes järkisyytä ostaa järkälemäistä Toyota Land Cruiseria, jos ajot koostuvat lähes yksinomaan ajosta kaupungissa, hyväpintaisilla valtateillä ja ajoittaisista reissuista pikkukuoppaisille mökkiteille.

Uudistunut Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Premium kun on runsaasti varusteltu, mukava, hiljainen ja samalla pihi iso katumaasturi.

Vuonna  1994 esitelty RAV4 on säilyttänyt asemansa katumaasturimarkkinoilla, vaikka kilpailijoita on tullut runsaasti, mm. korealaiset Kian ja Hyundain katumaasturit.

Nyt markkinoille tullut viides sukupolvi on saanut uudet muodot ja paljon uudistuksia myös ulkokuorien sisälle.

Todella nuuka

Päällimmäisin tunne uudella RAV4:llä ajoon lähtiessä on hiljaisuuden mukanaan tuoma leppoisuus ja vaivattomuus. Hyvää on myös kulutus. Vaikka isolla autolla tuli ajettua vaihtelevasti paljon kaupungissa ja moottoritienopeuksilla valtateillä, kulutuslukemat 6.4 litraa satasella.

Uudistunut RAV4 näyttää edeltäjäänsä isommalta, vaikka ulkomitat todellisuudessa ovat pysyneet entisellään. Tilat on nyt käytetty aiempaa tehokkaammin,  ne ovat väljät.

Hyvin muotoiluilla etupenkeillä kuljettaja ja apukuljettaja istuvat luontevasti.  Kolme täysimittaistakin aikuista matkustavat myös takapenkeillä väljästi. Myös kookas tavaratila on laajennettavissa helposti, vain suksiluukku uupuu.

Tavaratila vetää 580 litraa, lähes 80 litraa enemmän kuin edeltäjä.

Koeajoon saatiin kallein versio, jonka vaalea nahkasisustus tekee matkustamosta tyylikkään. Koeajoin kuukausi sitten käytetyn, vuosimallin 2014 RAV4:n ja heti pisti silmään, että uudistuneen auton kojelauta näyttää selkeämmältä.

Kalliissa huippumallissa on huikea määrä erilaista mukavuus- ja turvavarustelua.

Tunnoton moottoritiellä

Ajossa RAV4 -katumaasturin silmiinpistävin ominaisuus on mukavuus.  Se etenee hiljaisesti tienpinnasta riippumasta: sen enempää tuulensuhinat, moottorin käyntiääni kuin rengasäänetkään eivät pääse häiritsemään perusajossa.

Tien epätasaisuudet RAV4 ottaa korkeudestaan huolimatta siististi ja henkilöautomaisesti.

Voimakkaasti tehostettu ja kevyt ohjaus yhdessä pehmeän jousituksen kanssa karkottaa tuntoa tiehen. Kovemmissa nopeuksissa RAV4 myös jo vähän kallistelee.

Pelkällä sähköllä RAV4 ei etene pitkiä matkoja, koska akusto on pieni. Kaksi sähkömoottoria kuitenkin pystyvät yksinäänkin viemään autoa tai vaihtoehtoisesti keräämään hidastuksista talteen jarrutusenergiaa.

 

TOYOTA RAV4 Hybrid 2.5 AWD-i Premium
Moottori: R4, 2487 cm3
Tehot: 222 hv
Vääntö: 221 Nm
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.1 s
Huippunopeus:180 km/h
Yhdistetty kulutus koeajossa: 6.4 l/100 km
Ilmoitettu EU-kulutus yhdistelmäajossa: 5.8 l/100 km
Co2-päästöt (yhdistetty): 129-131 g/km
Mitat: pituus 4600 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1685 mm, akseliväli 2690 mm
Maavara 1900 mm
Tavaratila 580 l
Hinta: 53 910 € (koeajoauton hinta lisävarusteineen  56 160 €), RAV4 -malliston hinnat alk.  32 568 €

 

Plussat
Pienikulutuksinen
Vaivaton ja äänetön ajettava
Tilava

Miinukset
Moottoritiellä ohjauksen tunto hälvenee
Moottoriäänet raskaasti kiihdyttäessä

Jälkimaku
Tyylikäs, tilava ja pihi crossover, jolla on mukava taittaa matkaa perusajossa. Moottoritiellä 120 km/h nopeuksissa korkean ja ison ja korkean crossoverin miinuspuolet tulevat kuitenkin esiin.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *