Koeajo Opel Insignia Sports Tourer – Sportahtava perhefarkku
Hulppeat sisätilat, hyvä ajettavuus, mahtavat varusteet, näyttävä ulkoasu, kohtuullinen hinta. Muun muassa näistä paloista on rakennettu Opel Insignia Executive. Me koeajoimme uudella 200-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla varustetun farmarimallin.
Koeajossa uusi Opel Insignia Sports Tourer. Opel Insignian parin vuoden ikäinen toinen sukupolvi sai alkuvuodesta uuden sydämen, kun moottorivalikoimaan lisättiin 1,6-litrainen ja 200-hevosvoimainen bensiinimoottori. Se on samalla tehokkain Insigniaan tarjolla oleva bensiinimoottori, 2,0-litraisen ja 260-hevosvoimaisen voimanlähteen poistuessa valikoimasta viime vuonna. Samalla valitettavasti katosi myös bensiinimoottorinen neliveto, eli nelivetoa janoavan on suunnattava katseensa dieselmalleihin.
Uutta on myös Executive -varustetaso, joka tarjoaa ilman lisähintaa lähes kaiken mahdollisen. Kuten automaattiset LED-matriisivalot, kehittyneet turva- ja avustinjärjestelmät, avaimettoman lukituksen sähkötoimisen takaluukun kera, 360-asteen peruutuskamerajärjestelmän, 8-tuuman kosketusnäytöllä ja navigaattorilla varustetun viihdejärjestelmän, nahkaverhoillut ja ilmastoidut AGR-etuistuimet – joista toki lämmityskin löytyy, kuten takaistuimistakin – ja ajotietoja tuulilasille heijastavan HUD-näytön. Aktiivisen iskunvaimennuksen tuova FlexRide-alusta, kuljettajan valittavissa olevina ajotiloineen, on sekin tässä kokoonpanossa vakiovaruste.
Ajettavuudeltaan Opel Insignia Sports Tourer on sitä mitä nykyauton kuuluukin olla. FlexRide-alustan ja eri ajotilojen avulla ajettavuutta voi vielä muokata omien mieltymysten ja ajotilanteen mukaisesti. 200-hevosvoimainen moottori tarjoaa riittävästi suorituskykyä arjen kurvailuihin. 6-portainen automaattivaihteisto toimii huomaamattomasti, joskin ajoittain hieman hitaasti. Kun kuljettajan paikallakin viihtyy, voidaan sanoa, että Insignia Executive on ajajan auto.
Toki muutamia miinuksiakin kirjattiin. Rengasmelua ohjaamoon kantautuu varsinkin takaa liian paljon tämän luokan autoksi, eli äänieritykseen Opel olisi voinut panostaa enemmän. Toisekseen uusi moottori osoittaa olevansa kohtalaisen janoinen, koeajomme keskikulutus nousi 7,4 litraan, vaikka valtaosa kilometreistä taitettiin maantiellä. Toisaalta lukema on linjassa valmistajan ilmoittaman keskikulutuksen kanssa.
Oletpa sitten perheellinen tai vaikka taksiautoilija, tarjoaa Opel Insignia Sports Tourer sinulle paljon. Mikäli auto on sinulle muutakin kuin kehonsiirtoväline, jossain määrin sporttinen ja kattavasti varusteltu Executive voi olla juuri sinulle sopiva vaihtoehto. Hinnastakaan sen ei pitäisi jäädä kiinni.
OPEL INSIGNIA SPORTS TOURER EXECUTIVE OPC-LINE
HINTA: 38 434 €
KOEAJETUN AUTON HINTA LISÄVARUSTEINEEN: 43 203 €
ISKUTILAVUUS: 1598 cm3
TEHO: 200 hv / 5500 kierr/min
VÄÄNTÖ: 280 Nm / 1650 – 4500 kierr/min
PAINO: 1552 kg
VETOKYKY MAX: 1450 kg
TAVARATILA: 560 l
PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4986, 1863, 1455, 2829 mm
KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 8,2 s
HUIPPUNOPEUS: 230 km/h
KULUTUS (VALM.ILM): 7,5 l
PÄÄSTÖT: 170 g/km
KOEAJON KULUTUS: 7,4 l
Plussat
Tilat
Varustelu
Ajettavuus
Miinukset
Rengasmelu (varauksin)
Polttoaineenkulutus (varauksin)
Jälkimaku
Kokoa, varusteita ja ajettavuutta. OPC-Line varustepaketeilla ja 20-tuumaisilla pyörillä vielä annos sporttisuutta. Ei pöllömpi ostos!
Teksti ja kuvat Jari Sjöman
Vastaa