Kaasujalka

Täyssähköinen rallicrossauto teki historiallisen esiintymisen Kouvolassa

Julkaissut:

|

4.10.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Täyssähköinen rallicrossauto teki historiallisen esiintymisen Kouvolassa

Tuulahdus tulevaisuudesta saatiin syksyisellä Tykkimäen radalla Kouvolassa, kun täyssähköinen rallicrossauto nähtiin tositoimissa ensimmäistä kertaa Suomessa. Täyssähköautoilla on tarkoitus kilpailla kaudella 2020 rallicrossin MM-sarjan Euroopan osakilpailuissa oheisluokkana.

Itävaltalaisen STARD-yhtiön suunnittelema ja rakentama ensimmäinen sähkömoottorinen rallicrossauto esiteltiin kansainväliselle yleisölle ensimmäistä kertaa Latvian MM-osakilpailun yhteydessä aikaisemmin syksyllä. STARD:n taustalla on ex-rallikuljettaja Manfred Stohl. Suomeen auto saatiin niin rallicross- kuin rallikilpailuistakin tutun Jani Paasosen suosiollisella avustuksella.

Supercar-luokassa rallicrossin SM-pronssia tällä kaudella napannut Jere Kalliokoski pääsi tuoreeltaan kokeilemaan uutta autoa.

– Kyllähän siinä voimaa on ja tuntuu ihan ”oikealta” autolta. Ihan mukavaa oli vetää, nuorukainen kertoi.

Eroa perinteisempään Supercar-autoon on totta kai teknisissä ominaisuuksissa, mutta myös fyysisessä olemuksessa. Auto painaa reilut 200 kiloa enemmän.

– Painosta tulee ilman muuta suurin ero. Se vaikuttaa vauhtiin mutkien läpi ajaessa. Toki keli oli nyt aika viileä, joten ihan täyttä kuvaa autosta ei saanut.

Vaikka painoa onkin enemmän, tehoa on lähes yhtä paljon. Täyssähköauton etu on siinä, että 90 % tehoista on käytettävissä samantien, kun kaasuun koskee.

– Kaasu on todella herkkä, eikä vastaavuudessa ole käytännössä minkäänlaista viivettä. Alhaisilla kierroksilla on heti voimaa käytettävissä paljon enemmän verrattuna Supercar-autoon.

Sopeutuminen autoon kävi Kalliokoskelta nopeasti, vaikka kilometrit jäivätkin vähiin. Hän kuitenkin uskoo, että autossa on potentiaalia.

– Kaksi kierrosta pääsin ajamaan, joten kyllä se totuttelua vaatii, mutta yllättävän hyvin pääsin jyvälle.

– Eihän se vielä valmis voisi ollakaan, kun vasta ensimmäisiä testejä ajetaan. Kääntymistä ja kaikkea pientä hienosäätämistä on vielä. Uskon, että autosta tulee hyvä, Kalliokoski pohtii.

Kuva Jori Vainio

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Helkama-Autokauppa laajenee Helsinkiin ja Tampereelle
Pohjola Vakuutus: Routakuoppavahinkojen määrä kasvussa
Volkswagen Golf eHybrid Comfort hinta alkaen 39 961,98 euroa ja sähköinen range 143 km

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *