Kaasujalka

Koeajo Skoda Karoq Sportline – Sporttisen mukava katumaasturi

Julkaissut:

|

19.9.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Skoda Karoq Sportline – Sporttisen mukava katumaasturi

Nelivetoinen Skoda Karoq Sportline 2-litraisella bensaturbolla on tasapainoinen kokonaisuus joka suhteesssa.

Karog pysyy helposti hallinnassa kaikissa tilanteissa, koska nelivetojärjestelmä toimii täysin automaattisesti: ohjainlaite laskee jatkuvasti optimaalisen voimanjaon etu- ja takapyörille. 2-litraisen ja 190-hevosvoimaisen Karoq Sportline -bensaturbon saakin vain nelivetoisena automaattina.

Mukautuvalla alustan säätöjärjestelmällä Dynamic Chassis Control (DCC) ja ajoasetuksen valinnalla kuljettaja voi muuttaa auton ajo-ominaisuuksia omien mieltymistensä mukaiseksi. Katkaisimesta painamalla muuten mukavuuspainotteinen Karoq Sportline muuttuu myös oivaksi peliksi mutkaisten maanteiden tiukemmissa kaarteissa.

Sportlinen erottaa perus-Karoqista mustista ulkonäkökorostuksista puskureissa, maskissa ja vanteissa.

Tasapainoinen fiilis

DSG vaihtaa normaaliasetuksissa hiukan liian särmikkäästi ja jää empimään oikeaa pykälää hitaasti yllättävissä nopeudenmuutoksissa. Kiihdytyksissä vaihtaminen sujuu kuitenkin sulavasti ja kun vaihtaa ajoasetuksen ECO-asentoon, vaihdot muuttuvaksi sulavammiksi myös matka-ajossa.

Sisätiloissa tunnelma on leppoisa ja tasapainoinen. Sisustuksen muovisuuskaan ei muuta tunnelmaa halvaksi. Sporttifiilikseen oman mausteensa tuovat ratin ja mittariston hiilikuitugrafiikka.

Karoq Sportline on samanaikaisesti käytännöllinen ja sporttinen katumaasturi. Sillä on mukava taittaa matkaa. Karoqissa on keinotekoinen äänimaailma, jossa moottori käy sitä äänekkäämmin, mitä sporttisemmin autolla ajetaan.

Individual-tilan valitsemalla äänet saa kuitenkin muutettua normaaleiksi ilman että muiden säätöjen urheilullisuusasetuksia tarvitsee muuttaa.

Penkkien pehmeys vähän yllättää, koska ulkonäöltään ne eivät pehmeyttä viestitä. Silti selkänoja kuin istuinosakin antavat hyvin tukea sivuttaissuunnassa. Pehmeyttä löytyy vähän alustastakin ja se on vain plussaa: Karoq ei tärskähtele ikävästi kuopissa ja hidastetöyssyissä, eikä tasaisemmalla tiellä tunnu levotonta nypytystä. Kiharaisten teiden isommissa heitoissa kori kyllä jonkin verran verran keinahtelee, mutta silti tietynlainen pehmeys on Karoqin valtteja.

Sportlinen kori ei eroa rakenteellisesti Karoqin muista malliversioista ja siksi siinä tarvitse tinkiä käytännöllisyydestä. Auto on tilava ja pitkäkin hujoppi matkustaa mukavasti takapenkillä. Tavaratila on lyhyenpuoleinen, mutta syvä ja siitä löytyy monia käytännöllisiä ratkaisuja.

Runsaamman maavaran ansiosta nelivetoinen Karoq Sportline on varmasti toimiva peli talvella ja sen ansiosta ei kesällä tarvinnut varoa etuspoilerin osumista hidastetöyssyihin.

Skoda Karoq 4X4 Sportline DSG
Moottori: 1984 cm3
Tehot: 190 hv
Vääntö: 320 Nm
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.0 s
Huippunopeus: 211 km/h
Yhd kul: 8.4 l/100 km
Co2-päästöt: 191 g/km
Pit.lev.kork.aks.väli  4382, 184, 1603, 2638
Tavaratila 521l
Kokonaishinta: alk. 46 200,10

 

Plussat
Käytännöllinen ja sporttinen
Ulkonäkö
Sopivasti pehmeä alusta

Miinukset
Moottorin äänet kiihdyttäessä
Ajoittain empivä vaihdelaatikko

Jälkimaku
Jos pitäisi laittaa n. 50 000 euroa katumaasturiin, Karoq olisi kyllä hyvin varteenotettava vaihtoehto. Itse en oikein näkisi perustetta ostaa isompaa Skoda Kodiaq Sportline 2.0 4X4 TSI-katumaasturia, jonka alkaen hinta on jo n.8000 euroa enemmän.  

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *