Koeajo Kia Stonic – Kohtuuhintainen katumaasturi automaattilaatikolla
1-litraisen ja 3-pyttyisen Kia Stonicin saa nyt myös automaattilaatikolla. Hintaluokassaan se on oikein mukiinmenevä ja aika hauskan näköinenkin pieni katumaasturi.
Koeajossa Kia Stonic. Tottakai Stonicissakin tulee ensituntumalla sellainen olo, että taas pitää kuunnella tätä 1-litraisen ja 3-sylinterisen pörinää. Mutta kun Stonicilla taittaa pidemmän matkan, se pörinä ei enää häiritsekään.
LUE MYÖS KIA STONIC KEVYT-HYBRIDIN KOEAJO
Enemmän tulee sellainen fiilis, että tämähän on lopulta aika mainio peli. Kia on onnistunut tekemään aika osaavasti ihan hauskannäköisenkin pienen katumaasturin kohtuuhintaiseksi. Eihän Stonicilla kerskailemaan kannata lähteä, mutta eipä sillä tarvitse nolostellakaan.
Näyttää kalliimmalta
Itse asiassa se näyttää ulospäin hintaistaan hitusen kalliimmaltakin. Varsinkin kun koeajoauton värimaailma oli kaksiosainen: valkoinen katto tuo mukavaa ilmettä muuten punaiseen autoon. Illuusiota kokoaan isommasta autosta luo tietysti sekin, että Stonicissa istutaan hitusen tavanomaista korkeammalla, kuten yleensäkin näissä pienempikokoisissakin katumaastureissa.
Kuljettajana tällainen 177-senttinen ”patu” löysi helposti erittäin mukavan ajoasennon. Reilun kahden ja puolen metrin akseliväli tuo yllättävän hyvin tilaa muillekin matkustajille. Eihän tällä järjetöntä tavaramäärää ja neljää täysikasvuista aikuista kuskata, mutta jos kuljettaja ja toinen etupenkillä matkustava eivät vedä penkkejään kaikkein taaimmaiseen asentoon, niin kaksi normaalimittaista aikuistakin istuu takapenkillä ihan kohtuullisen kivasti. Pääkään ei normaalimittaisella osu kattoon.
Onhan 1,52 metriä korkea Kia Stonic kuitenkin 5 cm korkeampi kuin samaan kokoluokkaan kuuluvat perus-hatchbackit.
7-lovinen DCT-kaksoiskytkinautomaattilaatikko oli mukava yllätys. Turboahdettu 1-litrainen 120-hevosvoimainen moottori tarjoaa ihan riittävät tehot automaatin riittävän joustavaan ja ripeään toimintaan.
Pidemmällekin matkalle
Pääsin Stonicilla 6,4 litran keskikulutukseen. Ja mielestäni se on ihan hyvä luku, kun ottaa huomioon, että ajoin sillä kylmänä pätkäajoa kaupungissa ja autolla ajettiin talvinopeuksilla myös moottoritietä Vantaalta Tampereelle ja takaisin. ’
Pikkuisen tietysti jäin kaipaamaan mukautuvaa vakionopeudensäädintä pitkällä matkalla, mutta ymmärrettävästi ihan kaikkea ei tähän hintaan saa sentään ahdettua. Stonicilla oli yllättävänkin mukavaa taittaa pidempääkin matkaa. Perinteinen nopeudenrajoitin on tässä hintaluokassa ihan riittävä ratkaisu.
Stonicin vakiovarustelu on hyvä jo ihan perustason LX-mallissa. Apple CarPlay -järjestelmä kuuluu jo hinnat alkaen -malliinkin. Kun panostaa 1000 euroa EX-varusteluun, mukavuutta tulee jo rutkasti lisää, mm. pysäköintitutka taakse sekä peruutuskamera, automaattinen ilmastointi, vakionopeudensäädin, sadetunnistin ja sumuvalot eteen. Myös kuljettajan keskikyynärnoja on pitemmällä matkalla tervetullut lisä.
Stonicissa niin ajettavuus, ajomelu kuin ja alustatuntumakin ovat joka suhteessa kohdallaan. Auto tarjoaa rajalle hyvän vastineen, unohtamatta tietysti Kian 7 vuoden ja 150 000 kilometrin takuutta. Plus että Stonic on erittäin kivan näköinen pieni crossover.
Kia Stonic 1,0 T-GDI 120hv EX DCT
Moottori: 3-sylinterinen, 998 cm3, turbo
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Suurin teho: 120 hv
Vääntö 172 Nm
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 10,6 s.
Huippunopeus: 185 km/h
Yhdistetty kulutus: 6,1 l/100 km (WLTP)
CO2-päästöt: 146 g/km (WLTP)
Mitat: pituus 4140 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2580 mm
Tavaratila: 352 -1155 l
Malliston hinnat alk. 18 744 €
Koeajoauton kokonaishinta 22 960 €
Plussat
Tasapainoinen kokonaisuus, napakka ajettava
Matkustajille kohtuullisen tilava
Hyvä kaksoiskytkinautomaattivaihteisto
Miinukset
Mukautuva vakionopeuden lisäisi mukavuutta pitkällä matkalla
Rajallinen tavaratila
Jälkimaku:
Kaksoiskytkinautomaattivaihteisto tekee Stonicista erittäin houkuttelevan vaihtoehdon vähän pidemmillekin matkoille. Voisin hyvinkin harkita, jos pitäisi ostaa reilulla 20 000 eurolla tuliterä auto.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa