Kaasujalka

Audi SQ8 TDI syksyllä Suomeen

Julkaissut:

|

17.7.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Audi SQ8 TDI syksyllä Suomeen

Audi SQ8 TDI on Audin Q-perheen urheilullinen huippumalli. Iso SUV tarjoaa erinomaista suorituskykyä ja taloudellisuutta kahdeksansylinterisen biturbo-dieselmoottorinsa ansiosta. Audi SQ8 TDI saapuu Suomen Audi-jälleenmyyjille syksyllä 2019.

Audi SQ8 TDI:n V8 biturbo on Euroopan markkinoiden tehokkain dieselmoottori. Moottorin teho on 320 kW (435 hv) ja se kehittää 900 Nm vääntömomentin kierroslukualueella 1 250–3 250. Tämän ansiosta 4,0 TDI antaa isolle SUV:lle urheiluauton kiihtyvyyden: 100 km/h saavutetaan 4,8 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu sähköisesti 250 kilometriin tunnissa. Voimansiirrosta vastaa kahdeksanvaihteinen tiptronic-automaattivaihteisto ja jatkuva quattro-neliveto.

Liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä matalilla kierrosluvuilla kahta turboahdinta täydentää sähköinen ahdin (EPC), joten V8 TDI reagoi aina viiveettä. Sähköinen ahdin saa käyttövoimansa 48 voltin sähköjärjestelmästä, joka on myös kevythybridijärjestelmän (MHEV) selkäranka. Sen hihnakäyttöinen starttigeneraattori rekuperoi jarrutusenergiaa litiumakkuun. Todellisissa käyttötilanteissa kevythybriditekniikka vähentää kulutusta jopa 0,5 litraa 100 kilometriä kohti.

Huippuluokan ominaisuudet

Audi SQ8 TDI on varustettu dynaamisella Audi drive select -hallintajärjestelmällä ja mukautuvalla ilmajousituksella, jossa on säädettävä iskunvaimennus. Maastossa liikkumista varten ilmajousituksella voidaan säätää korin korkeutta jopa 90 millimetrillä.

Dynamiikkaa, pitoa ja vakautta voidaan lisätä entisestään kolmella huipputeknisellä lisävarusteella.

Urheilutasauspyörästö jakaa nopeissa mutkissa aktiivisesti vääntömomenttia takapyörien välillä ja täydentää quattro-nelivetoa automaattisella tasauspyörästön lukituksella.

Vakiona olevalle progressiiviselle ohjaukselle on vaihtoehtona nelipyöräohjaus, joka parantaa ketteryyttä kääntämällä pienillä nopeuksilla takapyöriä vastakkaiseen suuntaan. Suuremmilla nopeuksilla (alkaen noin 60 km/h) takapyörät kääntyvät ohjauksen suuntaan vakauden parantamiseksi.

Kolmas korkean teknologian varuste on sähkömekaaninen aktiivinen kallistuksenvaimennus. Molemmilla akseleilla vakaajapuoliskojen välissä on kompakti sähkömoottori. Suoraan eteenpäin ajettaessa vakaajat toimivat suurelta osin toisistaan ​​riippumattomasti, mikä vähentää tärinää epätasaisilla teillä. Urheilullisessa vauhdissa stabilointilaite puolestaan ​​toimii yhtenä yksikkönä kääntämällä vakaajan puoliskoja vastakkaisiin suuntiin. Tämä tekee SQ8 TDI:n käsiteltävyyden napakammaksi  ja vähentää merkittävästi kallistumista käännöksissä.

Vakiona autossa on 21-tuumaiset vanteet, lisävarusteena on saatavana erityiset 22-tuumaiset vanteet. Vakiovarusteena ovat kaukovaloavustimella varustetut led-ajovalot, HD Matrix led -ajovalot ovat lisävaruste.

S-malleille tyypilliseen tapaan sisätilojen yleissävy on tumma. Vakiovarustukseen kuuluvissa urheiluistuimissa on S-kohokuviointi ja kontrastiväriset ompeleet. Lisävarusteena saatavilla olevissa S Sport plus -istuimissa on integroidut pääntuet ja korkeat sivutuet ja ne voidaan varustaa ilmastoinnilla ja hierontatoiminnoilla. Harmaa tai punainen istuinverhoilu (rotor gray tai arras red) alleviivaa auton urheilullista luonnetta. Sisätilojen somistelistat on valmistettu mattaharjatusta alumiinista, vaihtoehtoisesti lisävarusteena on saatavilla myös sekä hiilikuitu-, että tammipuu –somistelistat.

Älykkäästi liitetty

Urheilullisen sisustuksen tyyliin sopivasti myös virtuaalisen Audi virtual cockpit -mittariston näkymä on S-tyylinen punaisilla graafisilla yksityiskohdilla. Kuljettaja voi valita mittaristoon performance-näkymän, jonka keskipisteenä nelikulmainen kierroslukumittari, suorituskyky ja vääntö esitetään prosentteina.

Suurta osaa toiminnoista hallitaan kahdella suurella kosketusnäytöllä, joissa on sekä haptinen että äänipalaute. Vaihtoehtoisesti kuljettaja voi käyttää luonnollista puheohjausta (ei suomenkielellä), joka ymmärtää vapaasti muotoiltuja komentoja ja kysymyksiä. Puheohjaus hyödyntää sekä ajoneuvoon tallennettuja tietoja sekä Audin pilvipalvelua. Uusi ominaisuus on MMI-käyttöjärjestelmään täysin integroitu Amazonin virtuaaliassistentti Alexa.

Tiedonsiirtoon SQ8 TDI käyttää LTE Advanced -verkkoteknologiaa, joka kuuluu Audi connect infotainment -palveluiden ja Wi-Fi hotspotin tapaan MMI Navigointi Plus -lisävarustepakettiin. Reittisuunnittelu sisältää lukuisia älykkäitä ominaisuuksia, se tunnistaa esimerkiksi kuljettajan mieltymykset aiempien matkojen perusteella ja voi siksi tehdä älykkäitä reittiehdotuksia.

Navigointia tehostavat Car-to-X-palvelut, kuten liikennemerkki- ja vaaratilannetiedot, joissa hyödynnetään Audin parviälyä sekä Audin uusinta palvelua, Euroopan kaupungeissa vähitellen käyttöön otettavia liikennevalotietoja. Liikennevalojen ohjauskeskusten kautta saatavan informaation avulla kuljettaja voi sovittaa nopeuden seuraavan vihreän valon mukaan. Odotettaessa punaisissa valoissa Audin virtuaalinen mittaristo ilmoittaa valon vaihtumiseen jäljellä olevan ajan. Järjestelmä kannustaa ennakoivaan ja taloudelliseen ajotapaan ja parantaa liikenteen sujuvuutta.

Audin Teknologia-paketti ”Tour” tekee matkasta entistä turvallisemman ja helpomman avustamalla sekä auton pitkittäis- että poikittaissuuntaisessa hallinnassa. Järjestelmä sisältää mukautuvan vakionopeussäätimen, ruuhka-avustimen ja aktiivisen kaistavahdin. Taloudellisuusavustimen kanssa järjestelmä voi hidastaa ja kiihdyttää Audi SQ8 TDI:tä anturitietojen, navigointitietojen ja liikennemerkkien perusteella. Kaupungissa kuljettajan apuna ovat myös risteysavustin, takana risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä, autosta poistumisvaroitin ja 360 asteen kamera.

Suomen Audi-jälleenmyyjille Audi SQ8 TDI saapuu syksyllä 2019.

Suomen hintoja, vakio- ja lisävarusteita ei ole vielä vahvistettu.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Helkama-Autokauppa laajenee Helsinkiin ja Tampereelle
Pohjola Vakuutus: Routakuoppavahinkojen määrä kasvussa
Volkswagen Golf eHybrid Comfort hinta alkaen 39 961,98 euroa ja sähköinen range 143 km

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *