Kaasujalka

Koeajo Ford Focus – Vuoden Auto Suomessa

Julkaissut:

|

12.4.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Ford Focus – Vuoden Auto Suomessa

Uusi Ford Focus voitti Vuoden Auto Suomessa 2019 tittelin, eikä ihme, sillä tämä on erittäin hyvä auto.

Focuksen mallisto on heti alkuun jo hyvin laaja, sillä farmarimallikin saapui juuri Suomeen. Varustetasoja on kaksi ja korimalleja siis myös kaksi; tämä koeajettu 5-ovinen sekä Wagon. Neliovista sedania ei tuoda Suomen markkinoille. Moottorivaihtoehtoja riittää varmasti jokaiselle autoilijalle sekä bensa- että dieselkäyttöisenä.

Edullisimman Focuksen saa itselleen 21691 eurolla ja malliston kalleimman hinta on reilut 32 000 euroa. Hybridiä tai sähkömallia ei ole saatavana. Sekä ylellisempi Vignale-malli että Fiestastakin tuttu korotettu Active-versio tulee vielä tässä talven aikana. Saimme koeajoon manuaalivaihteisen 125-hevosvoimaisen Ecoboost version, joka oli ST-Line varustein. 8-vaihteinen automaattivaihteisto tuo hintaa lisää noin 2500 euroa. Ford on luopunut kaksoiskytkentävaihteistoista ja siirtynyt takaisin perinteiseen momentinmuuntimella varustettuun automaattivaihteistoon.

Kuskikin viihtyy

Kuljettajan paikalla kaikki on mallikkaasti paikallaan ja kaiken kokoiset kuljettajat saavat varmasti mielekkään ajoasennon. Ainoastaan käynnistysnappi on sijoitettu vähän piiloon. Ohjaamon materiaalivalinnat ovat ottaneet harppauksia parempaan suuntaan ja kojetaulun keskiosaa hallitsee nykytrendien mukaisesti tablettyyppinen näyttö.

Aiempien Focusten tavoin ajettavuus on ollut auton parasta antia, eikä tämä uutukainen petä silläkään saralla. Jousitus toimii täysin moitteetta kaikilla tien pinnoilla ja ohjaus mukavan tunnokas. Toisaalta edellisessä numerossa koeajossa ollut Kia ceed antaa kyllä kovan vastineen. Litranen moottori riittää hyvin arkiseen työmatkakurvailuun, mutta itse sijoittaisin 1800 euroa enemmän ja tuolloin alla olisi 1.5-litran moottorilla varustettu 150-heppainen versio.

Koeajoautossa oli lisävarusteena 18 tuuman vanteella olevat leveät renkaat ja ne aiheuttivat vähän kiemurtelua urissa.

Sekalaista ajoa sisältänyt koeajomme nosti keskikulutuksen lähelle 7 litraa, mutta valmistajan ilmoittamaan lukemaan pääsee suhteellisen helposti.

Ford Focus ST-Line 1.0 Ecoboost 125hv
Hinta: 24 164€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 28942€
Iskutilavuus: 999cm3
Teho: 125 hv/ 6 000 kierr/min
Vääntö: 170 Nm (yliahdolla 200 Nm) / 1 400-4 500 kierr/min
Paino: 1322kg
Tavaratila: 375l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4378, 1825, 1452, 2700
Kiihtyvyys 0-100km/h: 10.0s
Huippunopeus: 200km/h
Kulutus (valm.ilm): 6.4l
Päästöt: 128g/km
Koeajon kulutus: 6.9l

Plussat
Ajettavuus
Laatuvaikutelma

Miinukset 
Käynnistysnapin sijainti

Jälkimaku
Uusi Ford Focus on todella maukas ajettava ja laatuvaikutelma on parantunut entisestään.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *