Kaasujalka

Koeajo Volkswagen T-Roc – Yleisön pyynnöstä

Julkaissut:

|

10.4.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volkswagen T-Roc – Yleisön pyynnöstä

Volkswagen T-Roc on sitä mitä ikääntyvä kansa haluaa; näppärä ja vähän korkeampi auto, johon on helpompi istua.

Koeajo Volkswagen T-Roc. Yhä kasvavaan kokoluokkaan hamuaa myös Volkswagen ja tekeekin sen tyylikkäästi tällä uudella T-Rocillaan. Koeajoimme uutukaisen viime talvena kunnon lumimyräkän aikaan, joten auto pääsi heti tosi koitokseen Suomen talvessa.

T-Rocin mallisto alkaa 23 223,50 eurosta ja suurin osa malleista on etuvetoisia. Neliveto on saatavana vain dieselin yhteydessä ja tämmöisen saimme koeajoon. Isommilla vanteilla varustettu Sport-varusteinen T-Roc näyttää todella houkuttelevalta. Koeajettu auto on T-Roc -malliston kallein.

Ohjaamo on tutun näköinen muista Volkswageneista, joten sillä saralla kaikki on kunnossa. Ajoasentokin on erittäin hyvä, jopa pitkälle kuljettajalle. Sisarmalli Aronassa istuin jäi minun makuun vähän liian ylös, mutta tämän kohdalla sitä ongelmaa ei ollut.

Mukava ja vakaa

Neliveto on selkeästi etuvetopainotteinen, joka luo kuljettajalle turvallisuuden tunnetta. Takarenkaat tulevat mukaan työntöhommiin yllättävän myöhäisessä vaiheessa. Maastoon emme tällä lähteneet, eikä tämän ostajatkaan varmasti lähde mökkitietä huonommalle polulle.

Koeajoin tämän T-Rocin peräkkäin Seatin sisarmalli-Aronan kanssa ja oli jännä huomata miten kahdesta samanlaisesta autosta saa kaksi täysin erilaisen fiiliksen tarjoavaa kulkupeliä.

T-Roc miellyttävä matkakumppani myös pitkällä matkalla ja pienestä koosta huolimatta auto on yllättävän vakaa myös moottoritievauhdeissa. Kaupunkiajossa auto näppärä pyörittää ja lyhyiden akseleiden ylitysten vuoksi kulmien arvioiminen todella helppoa. Auton helppo ajettavuus ja hyvä näkyvyys ulos ovat vahvoja valttikortteja.

T-Roc keräsi hurjasti kiinnostusta parkkipaikoilla ja moni tuli juttelemaan ja kyselemään, että mikäs se tämmöinen auto on. Harvinaista, että suomalaiset tulevat näin avoimesti jutteleman. Jännä oli huomata, että Seatin kanssa vastaavaa ilmiötä en havainnut, vaikka ulkoisesti ovatkin hyvin samanlaiset.

Koeajon kulutus jäi reiluun 7 litraan, joka on ihan siedettävä lukema nelivetoiselle autolle talvisessa säässä kymmenien kylmäkäynnistysten säestämänä.

Volkswagen T-Roc, Sport 2,0 TDI SCR 110 kW 4MOTION DSG
Hinta: 36727€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 41973€
Vuotuinen ajoneuvovero: 624,88€
Iskutilavuus: 1968cm3
Teho: 150hv
Vääntö: 340Nm / 1750-3000 kierr/min
Paino: 1530kg
Vetokyky max: 1700kg
Pit.lev.kork.aks.väli: 4234, 1819, 1573, 2593
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7.4s
Huippunopeus: 200km/h
Kulutus (valm.ilm): 5.1l
Päästöt: 135g/km
Koeajon kulutus: 7.3l

Plussat
Ajettavuus
Ajoasento

Miinukset
Nelivedon toiminta (varauksin)

Jälkimaku
Volkswagen T-Roc on saanut hyvän vastaanoton, eikä yhtään ihme, sillä auto on kova tekijä omassa segmentissään. Hyvillä varusteilla ladatut auton hinta nousee jo aika kovaksi.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Nissan Ariya – Nissan-eliitti rakastui Ariyaan, ja syystä!
Koeajo Toyota Yaris Hybrid –  Enemmän tehoa ja vääntöä
VIIMEINEN AUDI A4 – Koeajossa Audi A4 40 TFSi quattro

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *