Uusi Mitsubishi Outlander PHEV vs. käytetty Outlander
Uudistunut Mitsubishi Outlander PHEV on yhä lyömätön peluri koko- ja hintaluokassaan. Muita yhtä isoja pistokkeesta ladattavia hybridimaastureja ei ole tarjolla reilun 40 000 euron hintaan.
Plug-in -Outlandereita on ollut markkinoilla jo viitisen vuotta. Vaikka pistokkeesta ladattavia hybridejä on tarjolla yleisesti ottaen jo melko paljon, niin tämän hinta- ja kokoluokan maastureissa se saa jatkaa edelleen yksinvaltiaana.
Siksi ei olekaan ihme, että Nettiauto.comissa niistä löytyy jo melko mukavasti valinnanvaraa.
Outlander PHEV:n lähtöhinta on 43 000. Sitä voi pitää kohtuullisena näin isolle hybridimaasturille. Mallivuoden 2019 Mitsubishi Outlander PHEV -pistokehybridi onkin tällä hetkellä yksi mielenkiintoisimmista hybridiautomalleista.
Kilpailijoita selvästi halvempi
Jos hakusanaksi Nettiauto.comissa voisi syöttää erikseen seinästä ladattavan plug-in -katumaasturin, niin jäljelle jäisivät vain Mitsubishi Outlander PHEV, Volvo XC60, Volvo XC90, Range Rover ja Mini Countryman.
Mitsubishi Outlander PHEV 43 000 euron lähtöhinnalla on tässä pistokkeesta ladattavien hybridimaasturien sarjassa täysin omassa luokassaan niin hintansa kuin kokonsakin puolesta.
Uusimman mallisukupolven myötä jo ennestään eteväksi tiedetty Mitsubishi Outlander PHEV on saanut aiempaa suuremman 13,8 kWh:n ajoakun sekä uuden 2,4-litraisen bensiinimoottorin. Siihen oli helppo ihastua heti, kun huristelin sillä äänettömästi ulos maahantuojan pihalta.
Vaikka se on saman kokoluokan kilpailijoita reilusti edullisempi, voisi olettaa sen olevan niille tasaväkinen kilpailija maastokelpoisuudessa. PHEV:ssä on kaksi sähkömoottoria, yksi kummallakin akselilla. Näin ollen nelivetojärjestelmä reagoi herkästi muuttuviin olosuhteisiin.
Outlander PHEV:n voi myös pikaladata matkan varrella ChaDeMo-liittimen kautta. Se ei kuitenkaan välttämätöntä. Toisin kuin täyssähköautoilla, Outlanderilla matkan taittaminen ei lopu ajoakun tyhjenemiseen. Kun sähköakusta virta loppuu, matka jatkuu mukavan pehmeästi bensan voimalla.
Nollakelilläkin Outlanderilla huristelee 30 kilometrin matkan pelkästään sähköllä. Sen lisäksi sillä voi vaihtoehtoisesti ajaa myös tavallisessa hybrditilassa, jolloin auto yhdistelee bensiini- ja sähkömoottoreiden resursseja parhaaksi havaitsemallaan tavalla.
PHEV:ssä voi myös säästää ajoakkuun haluttua varaustilaa Save-ajotilassa samalla kun ajoakkua voi ladata polttomoottorilla Charge-tilassa: sähköajon voi silloin säästää energiaa enemmän kuluttavaan kaupunkiajoon.
Sähköllä 30-40 kilometriä
Kotilatauksessa akun lataaminen 10 amppeerin virralla kestää noin 5,5 tuntia. Matalammalla teholla 8 amppeerin teholla latausaika venyy n.7 tuntiin. Täyteen ladattuna PHEV:illä voi ajaa täysin sähköisesti 30-40 kilometriä yhtäsoittoa, vaikka aamulla töihin. Maahantuojan esitteessä toimintamatkaksi täydessä latauksessa luvataan 45 kilometriä.
Jos taas työpaikalta löytyy vastaavasti pistoke latausta varten, voi PHEV:n ladata käyttämällä väliaikaista latauslaitetta, jonka voi kytkeä tavalliseen Schuko-pistorasiaan eli ns. lämpötolppaan.
Type2-latausjohto puolestaan on standardi esimerkiksi kauppakeskusten latausasemilla. Outlanderin Type2-liittimeen vaaditaan kuitenkin Mitsubishin oma latausjohto.
Sisätiloiltaan Outlander PHEV täyttää keskikokoisen katumaasturin mitat hienosti. Ajoakku ei syö sisätiloja, koska se on sijoitettu matkustamon alle.
Tavaratilaa koeajoon otetussa Instyle-varustetason autossa on 453 litraa, alemman varustetasoissa PHEV-maastureissa sitä on kymmenen litraa enemmän. Näillä lukemilla lapsiperhe pärjää mainiosti. Lisämukavuutta takana istuvat saavat takaistuimen kaltevuutta säätämällä.
8-suuntaisilla sähkösäädöillä melkeinpä kuski kuin kuski löytää sopivan ajoasennon. Ristitikatut nahkaverhoilut luovat matkustamoon kalliimmankin maasturin tuntua.
Etevä myös ”ryskäteillä”
Portaaton CVT-automaattilaatikko toimii miellyttävän huomaamattomasti. Kiinteä neliveto tekee ajamisesta miellyttävää kaikilla ajonopeuksilla. Erityisen miellyttävää siitä tekee äänettömyys ja se, että vääntöä riittää alusta asti.
Näkymät ovat erinomaiset, kun istutaan korkealla. 2.4-litran bensamoottorin 135 hevosvoimaa, etusähkömoottorin 82 hevosvoimaa ja takasähkömoottorin 95 hevosvoimaa yhdistettynä mahtavaan vääntöön tekee ajamisesta pakotonta. Mutkatietkin Outlander taittaa mallikkaasti.
Outlander kelpaa muuhunkin kuin patsasteluun kaupunkiajossa, se on oivapeli mökkiteilläkin. Maavara on riittävä, eikä Outlander tömähdä rumasti töyssyissäkään.
Maahantuoja lupaa yhdistetyksi bensankulutukseksi 2 litraa 100 kilometrillä. Jos on mahdollisuus pitää autoa yöt latauksessa ja ladata kotikatoksessa myös päiväaikaan, niin lukema on uskoakseni saavutettavissa.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle 4WD
Moottori: bensamoottori 2360 cm3 + 2 sähkömoottoria
Tehot: bensamoottori 135 hv, etusähkömoottori 82 hv, takasähkömoottori 95 hv
Akun kapasiteetti: 13,8 kWh
Toimintamatka sähköllä: 45 km (maahantuojan ilmoittama)
Yhdistetty kulutus: 2 l/100 km
Co2 (yhdistetty): 46 g/km
Suurin vääntö:bensiinimoottori: 211 Nm, etusähkömoottori: 137 Nm, takasähkömoottori 195 Nm
Vetotapa: neliveto
Vaihteisto: portaaton CVT-automaatti
Huippunopeus: 170 km/h, täyssähkötilassa 135 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 10,5 s
Mitat:pituus 4695 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1710 mm, akseliväli 2670 mm
Maavara 190 mm
Tavaratila 463-1602 l.
Mitsubishi Oulander PHEV-malliston hinnat alk. 43 390 euroa (lähde: Autotalli.com)
Koeajoauton kokonaishinta lisävarusteineen: 54 350,90 €
Outlander vm. 2006 – katumaasturi ja farkku
Ensimmäisen sukupolven Mitsubishi Outlander oli nykyistä vähemmän järeä katumaasturi, ulkoisestikin lähellä farmaria.
Koeajoon saatu ensimmäisen sukupolven Outlander oli 2-litrainen bensaturbo nelivedolla ja vuosimallia 2006. Pistokehybridien tuloon oli vielä vuosia.
Outlander kuuluikin tavallaan kevyiden katumaastureiden eli crossovereiden pioneereihin, Mitsubishi Pajero oli jo kokenut tekijä järeämpien maastureiden kisassa.
Koejoon saatu Outlander 200-hevosvoimaisella bensaturbolla onkin tehokas maasturin ja farmarin yhdistelmä.
Jatkuva neliveto jo silloin
2000-luvun puolivälissä markkinoilla olleet ns. nelivetoautot olivat todellisuudessa enimmäkseen kaksivetoisia, joista tuli kahdella akselilla vetäviä vasta sitten, kun vetävän pyörän ja toisen akselin pyörien pyörimisnopeus poikkesi toisistaan.
Koeajettu Outlander vuosimallia 2005 sen sijaan vetää molemmilta akseleilta koko ajan: perustilanteessa vetoa on 50-50 edessä ja takana.
Tasauspyörästöjen lukkoja ja alennusvaihteita ei tästäkään Outlanderista kuitenkaan vielä löydy: sekään ei siis ole ihan aito maasturi, vaan auto, joka selviää surkeillakin teillä, muttei varsinaisesti maastossa.
Outlander Turbo poikkeaa muista samanikäluokan Outlandereista lisäksi maavaraltaan. Se on 17 senttiä normaalin 19,5 sentin asemesta. Outlander Turbossa painotettiin maantieominaisuuksia ja siksi maavara oli pienempi.
Omimmillaan hyvillä teillä
14 vuotta vanhakin Outlander etenee tasaisen rauhallisesi ja hyvällä maantiepinnalla se on omimmillaan. Manuaalilaatikossa lovia on vain viisi ja vaihtaminen hoituu pikkuisen kankeasti.
Vaikka vanha Outlander ei ole ihan sillä tavalla katumaasturi kuin tämän päivän crossoverit, se ei ole perinteinen farmarikaan. Enemmän se se on kuitenkin yhä perustoimiva paketti.
Tilat on väljälsti niin edessä kuin takankin. Ajoasennon löytämistä hankaloittaa hieman syvyyssäädön puuttuminen: ratti liikkuu vain ylös ja alas. Kuskin istuimessa on kuitenkin monipuoliset säädöt.
Vanhahtava, mutta selkeä
Mittaristo ja hallintalaitteet ovat perinteisiä ja tietysti tämän päivän silmälle jo vanhahtavia. Plussaa tulee niiden helppokäyttöisyydestä. Vanhan liiton mies osaa arvostaa pyöreää viisarikelloa kojelaudan keskellä.
Automaattinen ilmastointi kuului jo 2000-luvun puolivälissä Outlanderin vakiovarusteisiin. Se ei ollut silloin vielä itsestäänselvyys.
Koeajettu Outlander oli tuontiauto Ruotsista. Hansikaslokerosta löytyi kuitteja täsmällisesti hoidetuista huolloista ja 129 000 kilometrin mittarilukema lupaa vielä paljon huolettomia kilometrejä. 202-hevosvoimainen moottori vääntää 303 newtonmetriä ja auto kiihtyy nollasta sataseen ripeästi 7,7 sekunnissa. Talousihmehän tämä auto ei tietenkään ole: yhdistetty kulutus on 10 litraa satasella.
Jos vuotuinen kilometrimäärä jää kohtuulliseksi, niin tästä saa vielä hyvän auton huonoille mökkiteille, ehkä asuntovaunua vetävälle karavaanarillekin. Aikalaisten sarjassa vanha Outlander tarjoaa vielä yllättävänkin paljon matkustusmukavuutta.
Mitsubishi Outlander 2.0 Turbo Business
Vuosimalli: 2006
Mittarilukema: 129 000 km
Moottori: 2000 cm3, turbo
Polttoaine: bensiini
Tehot: 201 hv
Vääntö: 303 Nm
Vaihteisto: 5-lovinen manuaali
Vetotapa: jatkuva
Suorituskyky: huippunopeus: 220 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h. 7,7 s
Yhdistetty kulutus: 10 l/100 km
Co2: 237 g/km
Mitat: pituus 4545 mm, leveys 1750 mm, korkeus 1670 mm, , akseliväli 2625 mm
Maavara 195 mm
Tavaratila: 402-1550 l.
Myyjä: Autosilta /Jagro Oy, Espoo
Hinta: 12 599 €
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa