Koeajo käytetty Mazda 6 – Mikä on, kun kauppa ei käy?
3.polven Mazda 6 on näyttävä sedan, jonka saa käytettynä kohtuuhintaan kohtuukilometreillä. 1. polven Mazda 6:n ruosteongelmat heijastuvat sen kauppaan tänäkin päivänä.
Raisiolaisen Visa-Auton myyntipäällikkö Miikka Lännistö myöntää, että kolmannen polven Mazda 6 pitää kohtuukilometreilläkin myydä saksalaisia kilpailijoilta edullisemmalla hinnalla.
–Meillä on ollut parin viikon ajan jo myynnissä vain 115 000 kilometriä ajettu toisen polven farmari reilulla 11 eurolla ja nykyinen farmarimalli vuosimallia 2013 hieman yli 200 000 kilometriä ajettuna n. 13 000 eurolla. Se on ollut vähän pettymyskin, kun luulisi, että ihan tuoreennäköisen ja näyttävän auton myyntipäivät olisi luettavissa kahden käden sormilla. Kun asiakas hakee diesel-farmaria 15 000-20 000 euron hintaluokassa kohtuullisilla kilometreillä, niin Mazda 6 olisi ihan kelpo vaihtoehto. Samanaikaisesti yhtä paljon ajetut Octaviat ja Passatit menevät vaivattomasti kaupaksi. Autossa itsessään ei kuitenkaan ole vikaa.
Tyypillistä on sekin, että lopulta käytetyn 6:n ostamiseen päätyvä asiakas harvemmin tulee liikkeeseen nimenomaan sellaista hakemaan: ostopäätökseen hän herää vasta liikkeessä.
– Ensin kartoitellaan valtaväylän malleiksi miellettyjä dieseleitä, pääsääntöisesti saksalaisia.
Saksalaiset äänettömämpiä
Muutkin Mazdan mallit tekevät saksalaisia kilpailijoita hitaammin kauppansa.
– Kun ensimmäisen polven Mazda 6 tuli markkinoille vuonna 2002, se teki kauppansa vauhdikkaasti, kun oli modernin näköinen auto. Ensimmäisen polven Mazda 6:n ruosteongelmat heijastuvat epäilemättä sen myytävyyteen tänäkin päivänä, vaikka ongelmat on korjattu jo kauan sitten. Uskon, että uusienkin Mazda 6 -mallien myynnissä automyyjät joutuvat pitkään vakuuttelemaan, että ruosteongelmia ei enää ole. Eihän Mazda 6 nouse uusien autojenkaan myyntitilastoissa Passatien ja Mondeoiden rinnalle.
Tosin, kun esimerkiksi Helsingin Sanomat koeajoi kolmannen polven Mazda 6:n kesäkuussa 2013, toimittaja suositteli sillekin täydentävää ruosteenestokäsittelyä.
Yksi kauppaa hidasta tekijä on myös sen äänimaailma. Kolmannen polven kuutos-Mazdan melutasoa on luonnehdittu autotoimittajien arvosteluissa kohtuulliseksi, mutta ei ihan yhtä laadukkaaksi kuin saksalaisissa kilpailijoissa.
– Se on vähän äänekkäämpi kuin vaikkapa Volkswagen Passat. Tämä hidastaa myyntiä jonkun verran, vaikka auto ulkonäöllisesti ja varustelultaan tarjoaa paljon enemmän kuin saksalaiset kilpailijat. Paljon valtateillä ajavalle tällä on iso merkitys. Moni ei lähde edes koeajamaan, kun on lehdistä saattanut lukea arvosteluja sen äänimaailmasta, vaan päätyy ostamaan muutaman vuoden iäkkäämmän saksalaisen. Dieselin karkean äänimaailman takia Mazda 6 onkin bensamoottorisena helpompi myydä.
Lähin kilpailija on toinen japanilainen, Toyota Avensis.
– Se on ihan yhtä äänekäs auto kuin Mazda 6, mutta Toyota on osannut hoitaa jälkimarkkinoinnin niin hyvin, ettei Mazda 6:sta ole kilpailijaksi: Toyotan ostaja painottaa luotettavuutta. Mazdalle ei olla läheskään samalla tavalla merkkiuskollisia kuin Toyotalle. Ihan samalla tavalla kuin on Mersu- ja BMW -miehiä, on myös Toyota -miehiä, mutta Mazda-miehiä on sen sijaan harvassa. Tämä on vähän harmikin, kun Mazda on teknisesti ihan vahva auto. Nykyinen korimalli on myös erittäin hyvännäköinen ja moderni auto: monen ostajan kohdalla hinta, laatu ja varustetaso kohtaisivat 110-prosenttisesti. Siinä saa viimeistelyä laatua ja modernin auton kohtuuhinnalla.
Mallia ensirekisteröitiin vain 304 autoa vuonna 2017, kun taas Toyota Avensiksen ensirekisteröintimäärä oli 2822 autoa ja Volkswagen Passatin 2558 autoa.
Yllättävän taloudellinen
Kaasujalka sai Tuusulasta koeajoon hopeanharmaan Mazda 6 Sedan 2.0 (145) Skyactic-G Premiumin 6-lovisella manuaalilaatikolla. Auto oli vuosimallia 2014 ja mittarilukema 96 000 kilometriä. 146-hevosvoimainen bensamoottori vei isoa autoa riittävän ripeästi ja ennen kaikkea auto miellytti silmää: se on mielestäni hyvännäköinen.
Ihmetyttää, että nämä muodot eivät tehoa isompaan joukkoon suomalaisia. Samanlainen mysteeri oli näyttävä Honda Accord, jonka tuonti Eurooppaan loppui useita vuosia sitten, vaikka autolla oli hyvä ja kestävä maine.
Mazda on luottanut ja luottaa edelleen vapaasti hengittävään bensamoottoriin. Ominaisuuksiltaan s ei yllä vastaavan tehoisten turbomoottorien tasolle, mutta lopputulosta voi kuitenkin pitää onnistuneena. Tehot riittävät arkikäyttöön ja kulutuslukematkin pysyvät maltillisina.
Suuntavakavuus ei ole moitteeton. Ohjaus on vähän tahmea ja siksi iso ja kookas Mazda 6 jää helposti kaartamaan. Mutkaisemmilla teillä Mazda 6 sen sijaan on mainio ajettava.
Pitkä ja näyttävä sedan, 4,8 metriä pitkä ja 1,84 metriä leveä, auto ei ole myöskään kaikkein ketterin pysäköitävä. Jousitus tuntuu kovalta hitaassa kaupunkiajossa ja karkeammilla tienpinnoilla, mutta sileämmillä tienpinnoilla ajotuntuma on kiinteä.
Jousituskin tuntuu maantieajossa ja hyvillä pinnoilla sulavalta.
Mazda 6:ta pidetään saksalaisiin kilpailijoihin verrattuna hiukan äänekkäänä. Ja kyllä siinä perää onkin. Mutta meluisaksi ei voi moittia. Passatit ja Audit vain ovat nostaneet rimaa korkealle. Tavallisessa arkiajossa Mazda 6:kin on riittävän kohtuullisen äänetön, vaikka ei saksalaisille kilpailijoille täysin pärjäisikään.
Saatan poimia liian herkästi kaikki erilaiset autojen vioista raportoivat jutut mediasta, mutta jotenkin tuntuu, että suuri kuutiotilavuus yhdistettynä vapaasti hengittävään tekniikkaan on turboa varmempaa tekniikkaa.
Arvostettu yhdysvaltalainen kuluttajalehti Consumer Reportsin laaja selvitys listasi vuonna 2015 Yhdysvalloissa myytävät automerkit luotettavuuden mukaan. Sen lopputuloksen mukaan japanilaisiin autoihin kannattaa luottaa. Ykköspaikan otti Lexus, kakkoseksi tuli Toyota. Mazda ylsi sijaluvulle neljä. Japanilaisten kolmoisvoiton esti vain saksalainen Audi. Tutkimuksessa oli 28 automerkkiä.
Ei pitäisi innostua liikaa, mutta jos minun nyt pitäisi ostaa n. 17 000 eurolla tilava sedan, niin harkitsisin koeajamaani hyvin vakaasti.
Tekniset tiedot
Mazda 6 Sedan 2,0 (145) SKYACTIV-G Premium 6MT
Vuosimalli: 2014
Mittarilukema: 96 000 km
Moottori: R4, 1998 cm, vapaasti hengittävä
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: 6-lovinen manuaali
Tehot: 146 hv
Vääntö: 210 Nm
Huippunopeus: 208 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.5 s
Yhdistetty kulutus: 5,5 l/100 km
Co2-päästöt: 129 g/km
Mitat: pituus 4865 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2830 mm
tavaratila 489 l.
Myyjä: Tuusulan Ykkösauto
Hinta: 16 900 €
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa