Kaasujalka

Työvoimaneuvojan Tiida

Julkaissut:

|

8.3.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Työvoimaneuvojan Tiida

Vanha Nissan Tiida on rehellisesti sanottuna yksi mitäänsanomattomimman näköisiä autoja. Jos pitäisi etsiä sille sopiva kuski ammatin perusteella, niin ehkä yksi varteenotettavia olisi vaikkapa työvoimaneuvoja.

Kaikki työvoimaneuvojat eivät tietenkään ole tylsimyksiä, eivätkä tylsän näköisiäkään. Mutta ammattina se kieltämättä kuulostaa niin virkamiesmäläiseltä tai virkanaismaiselta, etten parempaakaan keksi. Tiida on nimenä kuitenkin niin feminiininen, että ensisijaisesti uskoisin sen ostajien olevan naisia.

Haja-asutusalueiden röykkyteillä huristelevat maatalouslomittajat ajavat pienillä dieseleillä, vaikkapa vanhoilla Skoda Fabioilla ja Volkswagen Poloilla. En usko, että he ajavat Tiidoilla.

1.6-litrainen ja viistoperäinen, 5-ovinen bensa-Tiida on uskoakseni vähän mielikuvitukseton auto maakuntakeskuksen tai pääkaupunkiseudun ympäryskaupunkien toimihenkilöille. Tällä en siis tarkoita, että kaikki toimihenkilöt olisivat mielikuvituksettomia ja harmaita, mutta sallittakoon nyt pieni kärjistys.

Tylsä ja toimiva

Kun päätoimittaja ehdotti koeajettavaksi vanhaa Nissan Tiidaa, niin kiittelin häntä mielikuvituksellisuudesta. Elämään ja autoihin haudanvakavasti suhtautuva, itseään ehdottomasti ”oikeana” autotoimittajana pitävä ei ikinä lähtisi koeajamaan käytetty Nissan Tiidaa. Se on 5-ovisena mitättömän näköinen pulska C-segmentin Nissan ajalta ennen trendikkäitä Qashqai-crossovereita. 4-ovisena sitä voisi pitää jopa rumana, porrasperäversiona, ilman ehtoja ja konditionaaleja.

Suomeen Tiida saapui loppukesästä 2007. Sen selkein kilpailija oli 5-ovinen Toyota Auris tai 4-ovinen Toyota Corolla: nehän ovat vain saman auton kaksi erilaista korimallia.

Tekniikan Maailman vertailussa syksyllä 2007 samankokoisiin autoihin 1.6-litrainen bensa-Tiida sai  kiitosta ainakin väistökokeessa: ”Nissanin ESC puuttuu peliin selvästi hanakammin kuin Fordin tai Toyotan järjestelmät. Nissanin järjestelmä on lähes yliaktiivinen alkaen toimia heti ensimmäisestä kaarrosta lähtien”.

Nissan myös yllätti positiivisesti kaikissa kiihdytyskokeissa. Kaupunkiajossa Nissan oli pienikulutuksisin. Vertailussa olivat mukana Ford Focus 1,6 Collection Sedan, Kia Cerato 1,6 EX Sedan, Nissan Tiida 1,6 Visia 4-ov  ja Toyota Corolla 1,6 Terra.

”Tylsä, mutta toimiva ja tehokas perheautotekniikka yhdistää taas kerran kaikkia osanottajia”, todettiin vertailun yhteenvedossa.

Suljetulla alueella suoritetussa väistökokeessa tarkasteltiin autojen antamia mahdollisuuksia kiertää yllättävä este. Nissanin ESC puuttui peliin selvästi hanakammin kuin Fordin tai Toyotan järjestelmät. Nissanin järjestelmä oli lähes yliaktiivinen alkaen toimia heti ensimmäisestä kaarrosta lähtien.

Venytetty Micra

Vaikka Tiida ulkomittojensa puolesta asettui alempaan keskikokoluokkaan eli C-segmenttiin, niin sen perusrakenne on Nissanin pikkuautosta Micrasta. Akseliväliä venytettiin 17 senttiä, 2,6 metriin ja oli ihan toimiva ratkaisu: lopulta perusrakenne oli sama kuin sisarmallissa, pienessä Nissan Note-tila-autossa.

Ratin taakse Tiidassa kotiutuu hetkessä. En yhtään ihmettele, että Nissan teki Tiidan vanhoille ja perinteisille Nissan-ihmisille. Niille, jotka eivät Qashqain kaltaista trendimaastureista välitä.

Tavaratila ei viistoperäisessä Tiidassa ole hääppöinen, takapenkit perusasennossa vain 275 litraa ja penkit kaatamalla 467 litraa. Mutta pitkulaisessa ja pulskassa korissa on kookkaat ja reilusti aukeavat ovet. Se tekee kuskin paikalle istahtamisesta helppoa. Muutenkin Tiidaan kotiutuu melko helposti.

Yllättävän äänetöntäkin meno 1.6-litraisella bensa-Tiidalla oli. Työvoimaneuvojan rauhallisessa taajama- ja kaupunkiajossa ilman kuormaa se on helppo ajettava.  Suuntavakavuus vähän isommalla tiellä on sitten keskinkertaisempaa, sähköisesti tehostettu ohjaus jätti vähän epämääräisen ja tahmean tuntuman.

Tiidan ajotuntumaa voi kuvata myös pehmeäksi, saksalaisiin aikalaisiin verrattuna siinä painottuu mukavuus. Saksalaiset ovat ehkä vakaampia, mutta myös äänekkäämpiä. Moottori hyrrää värinättömistä ja aina sataseen asti meno on melko melutonta, rengasäänet pysyvät vanhemmassakin Tiidassa korin ulkopuolella.

Tällaiselle 177-senttiselle kuskin penkin reisitukikin riitti, mutta pidempi mies kaipaisi sitä vähän lisää.

”Riittävän iso”

Kaupunkioloissa kiitosta on pakko antaa myös hyvästä näkyvyydestä ja kookkaista peileistä.

Tekniikaltaan Tiida tuntui olevan edelleen ehjä, vaikka kilometrilukema oli jo 156 000 km. A-katsastuksen tilastoissa vuodelta 2015 vuosimallin 2008 Tiida jäi aika lailla häntäpäähän, 93 listatun auton joukossa se jäi sijaluvulle 82. Seitsemän vuoden jälkeen matkamittarilukema oli keskimäärin 92 000 kilometriä. Hylkäykset liittyivät tavallisimmin etuakselistoon ja käyttöjarruun.

Nettiauto.comista löytyy yhdeksän käyttäjäkokemusta. Hyvästä esimerkistä käy espoolaismiehen kirjoitus huhtikuulta 2017.

”NISSAN TIIDA, 2008, Viistoperä 1,6 Visia 5MT 5-ov. Auto oli kakkosautona ja siihen erinomainen. Riittävän iso kaikkeen mitä sillä halusi tehdä; takapenkkiä siirtämällä tavaratila kasvaa, toiseen suuntaan siirtämällä tulee taksiluokan jalkatilat. Ainoa miinus takapään tekniikasta; vähäisten kilometrien takia (ilmeisesti) takajarrut ja käsijarru päätyi 7 vuoden jälkeen perusteelliseen remonttiin”.

 

Nissan Tiida 1.6 l Visia
Vuosimalli: 2007
Mittarilukema: 156 000 km
Korimalli: 5-ovinen hatchback
Moottori: R4, 1596 cm3 (vapaasti hengittävä)
Polttoaine: bensiini
Tehot: 110 hv
Vääntö: 147 Nm
Vaihteisto: 5-lovinen manuaali
Huippunopeus: 186 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11 s.
Yhdistetty kulutus: 6.9 l /100 km
Co2-päästöt: 165 g/km
Mitat: pituus 4295 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1535 mm, akseliväli 2600 mm
Tavaratila 300 l.
Myyjä: Autosilta / Jagro Oy, Espoo.
Hinta: 4 690 €

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Volkswagen ID.4 – Iso sähkömaasturi, vaatimaton toimintasäde
Koeajo käytetty Toyota Verso – Suurperheelliselle kentänhoitajalle
Koeajo käytetty BMW 330e – ”Amis-BMW” päivittyi pistokehybridiksi

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *