Koeajo Volkswagen Touareg – Piiloluksusta
Kolmannen sukupolven uusi Volkswagen Touareg on ylellinen ja hulppea auto, jolla taittaa matkaa mielellään.
Ensimmäisen sukupolven Volkswagen Touareg oli työkonemainen ja etevä maastossa. Toiseen sukupolveen ominaisuuksia säädetiin paljon hienostuneisempaan suuntaan, mutta tämä uusin painos vie Touaregin täysin uudelle tasolle.
Uuteen Touaregiin on tällä hetkellä tarjolla kaksi eritehoista V6-dieseliä, jotka ovat tuttuja Audin isommista malleista. Teholukemat kirjoitetaan 231- ja 286 hevosvoimaa.
Lisäksi tässä loppuvuonna on vielä tulossa muhkeasti vääntävä V8 diesel, josta on kutitettu peräti 433 hevosvoimaa. Sitä mielenkiinnolla odotellessa. Touareg-malliston hinnat alkavat reilusta 95000 eurosta, joten mistään ihan edullisesta pelistä ei ole kyse, mutta erittäin kilpailukykyinen myös hinnaltaan.
Touagerissa on jo vakiona erittäin kattava varustetaso, joka ei jätä ketään kylmäksi ja lisävarustelistallakin on sen verran pituutta, että auton saa takuulla räätälöityä mieleisekseen.
Vaikuttava näyttö
Kojetaulun iso kosketusnäyttö on vakuuttava. Kuljettajan paikalle istuttuaan tulee tunne, että miksei tätä ergonomiaa ole ennen tehty näin. Iso näyttö on tyylikkäästi kallistettu kuljettajaan päin, joten palvelee näin kuskia parhaiten. Touaregin informaatiojärjestelmän käytettävyys ei kuitenkaan ihan pärjää luokan kärjelle. Siinä on kuitenkin monia hyviä toimintoja ja näppäriä ideoita kuten esimerkiksi näytön lukitseminen, jolloin sen voi pyyhkiä huoletta.
Nykyajan autojen järjestelmien käytettävyyden haaste vain suurenee ominaisuuksien ja varusteiden määrän kasvaessa.
Mukava ja hiljainen
Jo ensimetrit antavat viitteitä siitä, että Touareg on erittäin mukava ja hiljainen matkakumppani. 3-litrainen V6-diesel kehrää nätisti ja melutaso pysyy todella alhaisena. Vaikka auto on varsin kookas, niin nelipyöräohjauksen ansiosta Touareg kääntyy yllättävän pienessä tilassa.
Ilmajousitus toimii hyvin, mutta kuoppaisella hiekkatiellä ilmenee pientä nypyttämistä, joka on usein tyypillistä isojen maastureiden ilmajousitukselle. Suorituskyky on varsin riittävää, sillä tuttu nollasta sataseen hujahtaa 6.1 sekunnissa, mutta paljon vaikuttavampaa on moottorin muhkean 600Nm:in väännön hyödyntäminen ohituksissa.
Matka taittuu todella mukavasti ja leppoisasti kuten tämän tason autolla kuuluukin. Vaihteistolla on hivenen taipumusta jahkailla nopeissa kaasun painalluksissa ja joissain tapauksissa voisi hyvin käyttää moottorin muhkeaa vääntöä enemmin kuin vaihtaa pienemmälle.
Vetokykyä on komeat 3500 kiloa, joten siitä ei ainakaan ostopäätös voi jäädä kiinni. Koeajon aikana dieseliä kului 8.5litraa satasella ja se on ihan hyväksyttävä määrä näin isolle yli 2000 kiloa painavalle autolle.
Volkswagen Touareg 3.0 TDI V6
Hinta: 104 032€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 124 204,40
Iskutilavuus: 2.967 cm³
Teho: 286hv
Vääntö: 600 Nm / 2250 – 3250 kierr/min
Paino: 2070kg
Vetokyky max: 3500kg
Tavaratila: 697l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4.878, 1984, 1.761, 2899
Kiihtyvyys 0-100km/h: 6.1s
Huippunopeus: 238km/h
Kulutus (valm.ilm): 6.9l
Päästöt: 182g/km
Koeajon kulutus: 8.5l
Plussat
Ylellisyys
Kuljettajan paikka
Mukavuus
Miinukset
Informaatiojärjestelmän käytettävyys
Vaihteiston miettiminen
Jälkimaku
Uusi Volkswagen Touareg tarjoaa todella ylellisen ja hulppean kyydin, mutta ei pröystäile ulkomuodoillaan ja sehän sopii mainiosti järkyttävää autokateutta potevaan suomalaiseen kansaan.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa