Kaasujalka

Koeajo Volvo V60 – Paras Volvo koskaan

Julkaissut:

|

27.12.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volvo V60 – Paras Volvo koskaan
 

Uusi Volvo V60 on jokaista yksityiskohtaa myöten huippuluokan auto ja laittaa kaikki kilpakumppanit.

Uusi Volvo V60 noudattelee aiemmin uudistuneiden Volvo-mallien muotoilua ja sukunäkö on siis hyvin tunnistettavissa. Kaukaa katsottuna tätä voisi luulla jopa isoveli-V90:ksi.

V60:n monipuolinen mallisto alkaa 42 271,59 eurosta. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että V90 hinnat alkavat 50270 eurosta.
V60 on saatavana myös Cross Countryna.

Sedan-mallinen S60 saapunee ensi vuonna Suomeen ja se onkin ensimmäinen Volvon malli johon ei ole saatavana dieseliä lainkaan.

Hyvät tilat

Kuljettajan paikalla näkymä on liki pitäen identtinen isoveljien kanssa, joten kaikki on kunnossa. Ajoasennon saa mieleisekseen hyvien säätövarojen ansiosta ja heti tulee tunne, että auto istuu hyvin käteen.

Sisätilat ovat erittäin väljät ja jopa 190-senttinen kuljettaja mahtuu oman ajoasennon taakse istumaan. Sisätilojen puolesta isoveljeä ei tarvita. Tavaratila vetää ‘”vain” reilut 500 litraa, joten sen suhteen tilavampiakin löytyy, mutta tuokin riittää varmasti.

Ajamisen iloa

Siinä missä isoveli V90 on erittäin iso auto ja paikkapaikoin kömpelöhkö on uusi V60 aivan ideaalin kokoinen. Se on iso ollakseen hyvin vakaa ja rauhallinen kulkupeli maantiellä, mutta kuitenkin sopivan tunnokas. Ohjaus tuntuma on tarkempi ja tunnokkaampi kuin V90:ssä.
Vaihteisto reagoi miellyttävän nopeasti ja on siinäkin suhteessa isoveljiään etevämpi, sillä niille ominainen miettiminen on tämän V60:n kohdalla poissa lähes kokonaan. 190-hevosvoimainen diesel liikuttaa autoa ihan riittävästi. Jousitus on mukava yhdistelmä jämäkkyyttä ja mukavuutta. Uusi V60 todella maukas peli ajaa.
Ainut purnaus tuli ohjauksen vetelystä kovemmissa kiihdytyksissä, joka todennäköisesti johtui 19 tuuman vanteilla olleista leveistä Nokian renkaista, sillä saimme mahdollisuuden ajaa myös tuuman pienemmillä varustettua versiota ja siinä tätä ongelmaa ei ollut. Nokian renkaat tekevät tietyt BMW: n mallit hyvin levottomaksi, joten myös rengasmerkki saattanee vaikuttaa myös tähän.

Koeajon kulutus jäi varsin kohtuulliseen 6.4 litran lukemaan, eikä sekalaisessa ajossa alkavat keskikulutukset ole yhtään vaikeita saavuttaa.

Hinta: 51864,28€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 63543,26€
Iskutilavuus: 1969cm3
Teho: 190hv / 4250kierr/min
Vääntö: 400Nm / 1750–2500
Paino: 529l
Tavaratila: 1718kg
Max vetokyky: 2000kg
Pit.lev.kork.aks.väli: 4761, 1850, 1427, 2872
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7.9s
Huippunopeus:  220km/h
Kulutus (valm.ilm): 4,5l
Päästöt:119g/km
Koeajon kulutus: 6.4l
Plussat
Ajettavuuus
Tilat
Kuljettajan ajoasento

Miinukset 
Ohjauksen vetely (varauksin)

Jälkimaku
Uusi Volvo V60 on paras Volvo ikinä ja tekee isomman V90-sarjan melkeinpä tarpeettomaksi. Tästä tuli heittämällä yksi suosikkiautoistani. Otan mielummin tämän kuin V90:n.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *